Готовність до інноваційної діяльності як ознака розвитку мотивації до неперервної освіти

АВТОР

Сагач О. М. ORCID: 0000-0002-4504-3405
Кандидат історичних наук, доцент кафедри педагогіки та психології ЧОІППО імені К. Д. Ушинського
(Чернігів, Україна) E-mail: Oksmos78@ukr.net

АНОТАЦІЯ

У статті розкрито значення готовності щодо інноваційної діяльності, яка є показником здатності до нетрадиційного розв’язання освітніх проблем, використання та розповсюдження новацій педагогічної науки, як ознаки розвитку мотивації до неперервної освіти.

Метою статті є аналіз досліджень щодо вивчення проблематики інноваційної діяльності, інновацій в освіті, інноваційного розвитку. Розглянувши низку трактувань, з’ясувати сутність цих понять та обґрунтувати положення щодо готовності до інноваційної діяльності як ознаки розвитку мотивації до неперервної освіти.

Методологічною основою статті є філософські, психологічні, педагогічні теорії та положення, що розкривають концептуальні підходи щодо досліджуваної проблематики.

Наукова новизна полягає у визначенні сутності механізмів процесу розвитку готовності до інноваційної діяльності, впровадження новацій у педагогічну науку, як показника розвитку мотивації до неперервної освіти.

Висновки. Сьогодні зразковою вважається така модель інноваційного навчання яка поєднує активну участь студентів у навчальному процесі, можливість застосування на практиці отриманих знань, використання різноманітних форм навчання, різноманіття викладення концепцій та навчального матеріалу, підхід до процесу навчання як до колективної роботи, наголошення на власне процесі навчання, а не на простому запам’ятовуванні отриманої від викладача інформації. Інноваційне навчання, окрім іншого, визначається: наявністю орієнтації щодо розвитку особистості студента як головної освітньої мети; формуванням такого типу організації мотиваційної сфери майбутнього вчителя, яка сприяє утворенню нової особистісної позиції через мотиви самоактуалізації та самопізнання; формуванням готовності до професійної педагогічної діяльності та розвитку творчого мислення, до використання нових видів спілкування та діяльності, переходом від навчання до формування здатності щодо власного професійного та особистісного зростання, неперервної освіти.

КЛЮЧОВІ СЛОВА

  • мотивація
  • інновації
  • інноваційна діяльність
  • інноваційний розвиток
  • студент

REFERENCES

1. Badenko I. (2014) Vykorystannia interaktyvnykh form roboty z pedahohamy doshkilnoho zakladu [Use of interactive forms of work with teachers of pre-school establishments]. Tavriiskyi visnyk osvity – Taurian Journal of Education, 4. pp. 53–59.

2. Bila knyha natsionalnoi osvity Ukrainy [White Book of National Education of Ukraine]. (2010) Kyiv, Ukraine: Informatsiini systemy.

3. Brusientseva O. (2010) Vprovadzhennia innovatsiinykh pedahohichnykh tekhnolohii yak skladova rozvytku vyshchoi osvity v suchasnykh umovakh [Introduction of innovative pedagogical technologies as a component of the development of higher education in modern conditions]. Teoriia ta metodyka upravlinnia osvitoiu – Theory and methodology of education management, 4, pp. 154–162.

4. Vakulenko V. (2010) Vydy innovatsii v osviti ta yikh klasyfikatsiia [Types of innovations in education and their classification]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy – Bulletin of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine, 4. Retrieved from URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2010_4_4

5. Voronkova N. YU. (2008) Dinamika razvitiya professionalnoy motivatsii studentov novykh spetsialnostey v protsesse vuzovskoy podgotovki [Dynamics of development of professional motivation of students of new specialties in the process of university training]. Extended abstract of candidate’s thesis. Nizhny Novgorod, Russia.

6. Havrysh I. (2006) Teoretyko-metodolohichni osnovy formuvannia hotovnosti maibutnikh uchyteliv do innovatsiinoi profesiinoi diialnosti [Theoretical and methodological foundations of forming the readiness of future teachers for innovative professional activities]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Luрansk, Ukraine.

7. Dubaseniuk O. (2004) Innovatsiini navchalni tekhnolohii – osnova modernizatsii universytetskoi оsvity [Innovative educational technologies – the basis of the modernization of university education]. Osvitni innovatsiini tekhnolohii u protsesi vykladannia navchalnykh dystsyplin: Zbirnyk naukovo-metodychnykh prats. Zhytomyr: Vydavnytstvo ZhDU – Educational Innovative Technologies in the Process of Teaching of Educational Disciplines: Collection of Scientific and Methodical Works. Zhytomyr, Ukraine: ZHDU Publishing House, pp. 3–14.

8. Dubaseniuk O. (2011) Uprovadzhennia osvitnikh innovatsii v systemi vyshchoi osvity. Innovatsii u vyshchii osviti: problemy, dosvid, perspektyvy [Implementation of educational innovations in the system of higher education. Innovation in Higher Education: Problems, Experience, Perspectives]. Zhytomyr, Ukraine:
Vyd-vo ZhDU im. Ivana Franka.

9. Zavalevskyi Yu. (2014) Sutnist innovatsiinoi pedahohichnoi diialnosti [The essence of innovative pedagogical activity]. Pedahohichnyi dyskurs – Pedagogical discourse, 17, pp. 63–70.

10. Kozak L. (2014) Doslidzhennia innovatsiinykh modelei navchannia u vyshchii shkoli [Research of innovative models of higher education education]. Osvitolohichnyi dyskurs – Educational discourse, 1 (5), pp. 85–107.

11. Leontyev A. N. (1966) Potrebnosti, motivy i soznaniye [Needs, motives and consciousness]. Motivy i soznaniye v povedenii cheloveka: XVIII Mezhdunarodnyy psikhologicheskiy kongress – Motives and consciousness in human behavior: Proceedings of the 10rd International Psychological Symposium. Moscow, Russia. pp. 5–12.

12. Ohiienko O. (2013) Formuvannia hotovnosti do innovatsiinoi diialnosti  yak vazhlyva skladova profesiinoi pidhotovky maibutnoho vchytelia [Formation of readiness for innovation as an important component of the future teacher’s professional training]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii – Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 7, pp. 154–162.

13. Podkovko Kh. (2016) Innovatsiini tekhnolohii navchannia v konteksti kompetentnisnoho pidkhodu v osviti [Innovative learning technologies in the context of a competent approach in education]. Medychna osvita – Medical education, 1, pp. 41–43.

14. Poliakov A. O. (2008) Pedahohichni umovy motyvatsii profesiinoho zrostannia studentiv pedahohichnykh universytetiv u protsesi neperervnoi osvity [Pedagogical conditions of motivation of professional growth of students of pedagogical universities in the process of continuous education]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv, Ukraine.

15. Frankl V. (1990) Chelovek v poiskakh smysla [People in search of meaning]. Moscow, Russia: Progress.

16. Khymynets V. (2013) Naukovo-metodychni zasady stvorennia innovatsiinoho seredovyshcha v osvitnomu prostori karpatskoho rehionu [Scientific and methodical principles of creating an innovative environment in the educational space of the Carpathian region]. Hirska shkola ukrainskykh karpat – Mountain School of Ukrainian Carpathians. 8-9, pp. 326–330.

DOI: 10.5281/zenodo.3252347

ЦИТУВАННЯ

Сагач О. М. Готовність до інноваційної діяльності як ознака розвитку мотивації до неперервної освіти. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Вип. 2 (158) / Нац. ун-т «Черн. колегіум» ім. Т. Г. Шевченка ; голов. ред. М. О. Носко. Чернігів : НУЧК, 2019. C. 60–65. (Серія: Педагогічні науки). DOI: 10.5281/zenodo.3252347.

ПОВНИЙ ТЕКСТ 
PDF Sahach O.

АВТОРСЬКІ ПРАВА

Згідно Закону України “Про авторське право і суміжні права” матеріал даної публікації захищено. ©Сагач О. М. Розповсюджується відповідно до змісту ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *