Готовність майбутнього викладача професійної підготовки до використання інформаційних технологій на заняттях спеціальних дисциплін у закладах вищої освіти

АВТОР

Ребенок В. М. ORCID: 0000-0002-2943-9725
кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри професійної освіти та безпеки життєдіяльності, Національний університет  «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна) E-mail: vadmix2016@gmail.com

 

АНОТАЦІЯ

У статті розкрито та визначено процес готовності майбутнього викладача професійної підготовки до використання інформаційних технологій на заняттях спеціальних дисциплін у закладах вищої освіти. Проаналізовано особливості формування готовності викладача до майбутньої професійної діяльності, які акумулюють проблеми психологічної науки, пов’язаної з рисами та характеристикою особистості, можливостями, що обумовлюють успішність професійної підготовки.

Визначено поняття «готовність» та «інформаційні технології», де готовність трактується як готовність до життєвої практики в цілому, входження в нову сферу, самореалізації у творчій діяльності та переносу знань і способів діяльності з однієї сфери в іншу. Інформаційні технології  описують різні пристрої, механізми, способи, алгоритми обробки інформації.

Обґрунтовано структурні компоненти та рівні готовності майбутнього викладача професійної підготовки до застосування інформаційних технологій у закладах вищої освіти.

Доведено, що у міру застосування інформаційних технологій в освітній процес буде зростати готовність майбутніх викладачів професійного навчання до використання зазначених технологій на заняттях спеціальних дисциплін. Умовою подальшого розвитку цього процесу має бути упорядкування, усвідомленість і системність використання майбутнім викладачем інформаційних технологій в освітній діяльності. Студенту важливо знайти баланс у розподілі наявних у нього ресурсів для оптимізації його професійної діяльності. Тому для спрощення розв’язання проблеми доречно визначити оптимальний рівень його готовності тобто самостійно освоювати в силу необхідності й достатності нормативне, інформаційне, прикладне програмне та технічне забезпечення загального призначення і результативно оперувати ними в процесі професійної діяльності.

Мета роботи – розкрити та визначити феномен готовності майбутнього викладача професійної підготовки до використання інформаційних технологій на заняттях спеціальних дисциплін у закладах вищої освіти.

Методологічною основою є системний підхід до моделювання процесів формування готовності майбутнього викладача під час використання інформаційних технологій у професійній діяльності.

Наукова новизна: визначено та обґрунтовано феномен готовності майбутнього викладача професійної підготовки до використання інформаційних технологій у закладах вищої освіти й уточнені компоненти і рівні готовності студентів до застосування ІТ.

Дослідженням встановлено, що готовність майбутнього викладача професійної підготовки є інтеграційна характеристика особистості, яка визначає здатність розв’язувати основні професійні, педагогічні завдання з активним застосуванням інформаційних технологій в умовах професійної педагогічної діяльності, метою якої є навчання, виховання і розвиток студента засобами навчального предмета.

КЛЮЧОВІ СЛОВА

  • професійна підготовка
  • готовність
  • інформаційні технології
  • заклади вищої освіти
  • компоненти

REFERENCES

1. Bozhovich, L. I. (1997). Problemy formirovaniya lichnosti [Personality formation problems]. Moscow, Russia : NPO «MODEK».

2. Gubina, M. V. (2011). Izucheniye lichnostnoy gotovnosti pedagoga k professionalnoy deyatelnosti s odarennymi detmi [The study of the teacher’s personal readiness for professional activities with gifted children]. Fundamentalnyye issledovaniya – Basic research, 8, Part 1, 65–70.

3. Gerasimova, A. G. (2012). Komponenty gotovnosti budushchikh uchiteley izobrazitelnogo iskusstva k ispolzovaniyu informatsionnykh i kommunikatsionnykh tekhnologiy v professionalnoy deyatelnosti [Components of the readiness of future visual art teachers to use information and communication technologies in their professional activities]. Sovremennyye problemy nauki i obrazovaniya – Modern problems of science and education, 3, 63–70.

4. Diachenko, M. I. (2006). Psikhologiya vysshey shkoly [Higher School Psychology]. Moscow, Russia : Kharvest.

5. Kompetentnostnyy podkhod v pedagogicheskom obrazovanii [Competence approach in teacher education]. (2005). Saint Petersburg, Russia : RGPU imeni A. I. Gertsena.

6. Kruchinina, G. A. (2001). Formirovaniye gotovnosti studentov pedagogicheskikh spetsialnostey k ispolzovaniyu novykh informatsionnykh tekhnologiy v obrazovanii i pedagogicheskoy nauke [Formation of the readiness of students of pedagogical specialties to the use of new information technologies in education and pedagogical science]. Vestnik Innovatsii v obrazovanii – Bulletin of Innovations in Education, 1 (2), 151–175.

7. Kruchinina, G. A. (2003). Metodicheskaya rabota prepodavatelya v usloviyakh ispolzovaniya novykh informatsionnykh tekhnologiy obucheniya [Methodical work of a teacher in the conditions of using new information technologies]. Problemy teorii i praktiki v podgotovke sovremennogo spetsialista. Mezhvuzovskiy sbornik nauchnykh trudov – Problems of theory and practice in the preparation of the modern specialist. Interuniversity collection of scientific papers, 1, 126–136.

8. Lomakina, O. E. (2003). Proyektivnost v metodike formirovaniya kommunikativnoy kompetentsii studentov yazykovogo vuza [Projectivity in the formation of the communicative competence of language university students]. Monograph. Volgograd, Russia : Peremena.

9. Pidhotovka uchniv do profesiinoho navchannia i pratsi [Preparation of students for professional training and work]. (2000). Kyiv, Ukraine : Naukova dumka.

10. Kharitonova, L. A. (2005). Formirovaniye gotovnosti budushchikh uchiteley inostrannogo yazyka k ispolzovaniyu informatsionnykh tekhnologiy v professionalnoy deyatelnosti [Formation of the readiness of future foreign language teachers to use information technologies in their professional activities]. Extended abstract of candidate’s thesis. Cheboksary, Russia : Lipetsk State Pedagogical University.

11. Shevtsova, L. A. (2005). Formirovaniye gotovnosti uchiteley k ispolzovaniyu novykh informatsionnykh tekhnologiy v professionalnoy deyatelnosti sredstvami sistemy podderzhivayushchego obucheniya [Formation of teachers’ readiness to use new information technologies in their professional activities by means of the system of supporting education]. Extended abstract of candidate’s thesis. N. Novgorod, Russia: Volga State Engineering and Pedagogical Academy.

DOI: 10.5281/zenodo.3251512

ЦИТУВАННЯ

Ребенок В. М. Готовність майбутнього викладача професійної підготовки до використання інформаційних технологій на заняттях спеціальних дисциплін у закладах вищої освіти. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Вип. 2 (158) / Нац. ун-т «Черн. колегіум» ім. Т. Г. Шевченка ; голов. ред. М. О. Носко. Чернігів : НУЧК, 2019. C. 273-279. (Серія: Педагогічні науки). DOI: 10.5281/zenodo.3251512.

ПОВНИЙ ТЕКСТ 
PDFRebenok

АВТОРСЬКІ ПРАВА

Згідно Закону України “Про авторське право і суміжні права” матеріал даної публікації захищено. ©Ребенок В. М. Розповсюджується відповідно до змісту ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *