Використання мовного портфоліо як засобу формування мовленнєво-творчої компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти

АВТОРИ

Руденко Ю. А. ORCID: 0000-0002-9253-0679
Доктор педагогічних наук, доцент, доцент кафедри теорії і методики дошкільної освіти,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
(Одеса, Україна) E-mail: rudenkoj@gmail.com

Галятовська К. С.
Аспірантка кафедри теорії і методики дошкільної освіти,
Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»,
(Одеса, Україна) E-mail: ekaterins.moroz@gmail.com

АНОТАЦІЯ

Мета роботи полягає у висвітленні сутності методики використання мовного портфоліо як одного із засобів формування мовленєвотворчої компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти та обґрунтуванні методичної доцільності використання мовного портфоліо як ефективного засобу у формуванні мовленнєво-творчої компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти.

Методологія дослідження ґрунтується на висвітленні методологічних підходів до мовної освіти майбутніх вихователів: культурологічного та компетентнісного. Мовне портфоліо у дослідженні визначається як складова методичного супроводу формування мовленнєво-творчої компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти, що сприяє: підвищенню мотивації до мовної освіти /самоосвіти, мовного розвитку / саморозвитку; формуванню оцінно-контрольних дій майбутніх вихователів (оцінка, самооцінка, взаємооцінка мовленнєвої діяльності); застосуванні нових інформаційних, інформаційно-комунікаційних технологій в мовній та професійно-мовленнєвій освіті (створення електронного портфоліо, унормування мовного портфоліо у вигляді сайту тощо) майбутніх вихователів; ефективній організації самостійної діяльності майбутніх вихователів з оволодіння професійно-мовленнєвими знаннями, вміннями та навичками та формування на їх основі професійно-мовленнєвої компетентності.

Наукова новизна. У дослідженні вперше: обґрунтовано доцільність використання мовного портфоліо, як засобу формування мовленнєво-творчої компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти; визначено сутність поняття «мовне портфоліо майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти»; визначено функції мовного портфоліо в мовній освіті майбутніх вихователів; презентовано складники мовного портфоліо майбутніх вихователів.

Висновки. У висновках висвітлено доцільність, актуальність, дієвість, методичну, психологічну, педагогічну, лінгвістичну, лінгводидактичну цінність мовного портфоліо у формуванні мовленнєво-творчої компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. У статті презентовано результати експериментального дослідження з використання мовного портфоліо у формуванні мовленнєво-творчої компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Перспективу подальших наукових розвідок з проблеми дослідження вбачаємо у розробці комп’ютерної програми «Електронне портфоліо», яка забезпечить безперервний доступ до мовних джерел, сприятиме оптимізації методичного супроводу формування мовленнєво-творчої компетентності майбутніх вихователів закладів вищої освіти Півдня України.

КЛЮЧОВІ СЛОВА

  • мовленнєво-творча компетентність
  • майбутні вихователі закладів дошкільної освіти
  • мовне портфоліо
  • методичний супровід
  • компоненти мовного портфоліо

REFERENCES

  1. Artemieva, G. N. & Zykova, N. A. (2016). Portfolio studenta po psikhologo-pedagogicheskim distsiplinam: Uchebno-metodicheskoye posobiye [Student’s portfolio in psychological and pedagogical disciplines: Textbook]. Nizhnevartovsk, Russia : Publishing house NVGU.
  2. Bezhenar, I. V. (2013). Dydaktychni osoblyvosti vykorystannia portfelia v navchalnomu protsesi vyshchoi shkoly [Didactic Peculiarities of Using the Portfolio in the High School Higher Education]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh ‒ Pedagogy of forming a creative person in higher and secondary schools, issue 31, 117-125. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Pfto_2013_31_19.
  3. Bezhenar, I. V. (2013). Zmist movnoho portfelia dlia navchannia anhliiskoho pysemnoho movlennia studentiv-filolohiv [Content of the language portfolio for teaching English writing students of philology students]. Visnyk Chernihivsʹoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seria: Pedahohichni nauky ‒ Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Series. Pedagogical Sciences, issue 111, 20–25.
  4. Budnik, A. O. (2018). Vykorystannia movnoho portfolio yak zasobu refleksyvnoho navchannia inofoniv u vyshchii shkoli [Use of language portfolio as a means of reflexive learning of hand-held fonts in high school] Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni K.D. Ushynskoho. Seriia : Pedahohika ‒ Scientific bulettin of the South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushinsky, 4 (123), 7–13. Odesa, Ukraine. DOI: 10.24195/2617-6688-2019-1-15.
  5. Havryliuk, S. M. (2016). Teoretyko-metodychni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh vykhovateliv doshkilnykh navchalnykh zakladiv do pedahohichnoi tvorchosti [Theoretical and methodical principles of professional training of future teachers of preschool educational institutions for pedagogical creativity]. Candidate’s thesis. Uman, Ukraine : Uman State Pedagogical University named after P. Tychyna.
  6. Havrysh, N. V. (2002). Rozvytok movlennievo-tvorchoi diialnosti v doshkilnomu vitsi [Development of speech and creative activity in preschool age]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine : National Pedagogical Dragomanov University.
  7. Nikolaieva, S. Yu. (2013). Tekhnologiya “Portfolio” v vysshem professionalnom obrazovanii [Technology “Portfolio” in higher vocational education]. Ínozemní movi ‒ Fearing Languages, 2, 47–54.
  8. Porozhnyak, N. F. (2015, June 03). Yazykovoy portfel kak instrument formirovaniya lingvisticheskoy kompetentsii [Language portfolio as a tool for the formation of linguistic competence]. Molodoy uchenyy ‒ Young Scientist, 11, 1458–1459. Retrieved from https://moluch.ru/archive/91/19893/
  9. Rudenko, Yu. A. (2019). Kouchinhovyi pidkhid do rozvytku movnoho potentsialu maibutnikh vykhovateliv zakladiv doshkilnoi osvity [Coaching approach to the development of linguistic potential of future educators of pre-school establishments]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrayinskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni K. D. Ushynsʹkoho. Seriya : Pedahohika ‒ Scientific bulletin of the South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushinsky. Series : Pedagogy, Issue 1 (126), 116-124. DOI:10.24195/2617-6688-2019-1-15
  10. Yarych, M. V. (2010, February 25) Movnyi portfel yak forma otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen [Language portfolio as a form of assessment of academic achievements]. WEB-resurs nauchno-prakticheskih konferentsiy – WEB-resource of scientific and practical conferences. Retrieved from http://confcontact.com/ 2010alyans/3_yarich.php

DOI: 10.5281/zenodo.3252341

ЦИТУВАННЯ

Руденко Ю. А., Галятовська К. С. Використання мовного портфоліо як засобу формування мовленнєво-творчої компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Вип. 2 (158) / Нац. ун-т «Черн. колегіум» ім. Т. Г. Шевченка ; голов. ред. М. О. Носко. Чернігів : НУЧК, 2019. C. 54–59. (Серія: Педагогічні науки). DOI: 10.5281/zenodo.3252341.

ПОВНИЙ ТЕКСТ 
PDFRudenko Yu., and Haliatovska K.

АВТОРСЬКІ ПРАВА

Згідно Закону України “Про авторське право і суміжні права” матеріал даної публікації захищено. ©Руденко Ю. А., Галятовська К. С. Розповсюджується відповідно до змісту ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *