Роль Г. Ф. Гринька у процесі українізації загальноосвітньої школи в 1920–1922 роках

АВТОР

Сушко В. В. ORCID: 0000-0001-6344-7318
Аспірант кафедри педагогіки й менеджменту освіти Комунального вищого навчального Закладу «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради
(Херсон, Україна) E-mail: 1cheh2@gmeil.com

 

АНОТАЦІЯ

У статті висвітлено проблеми управлінської діяльності представника національної еліти, політичного радянського діяча, педагога Г. Гринька, його ролі у розвитку освітньої галузі в Україні у 1920–1922 роках, що безпосередньо мало вплив на процес українізації загальноосвітньої школи означеного періоду.

Мета роботи – розкрити значимість ролі менеджменту очільника Народного комісаріату освіти УСРР Г. Гринька у процесі українізації загальноосвітніх закладів у 1920–1922 роках в Україні.

Методологічною основою дослідження є загальнонаукові методи аналізу, систематизації, класифікації, узагальнення; науково-історичні: хронологічний, ретроспективний; причинно-наслідковий аналіз; статистичний метод.

Наукова новизна полягає в тому, що у статті вперше досліджено значення особистісного впливу Г. Гринька як очільника Народного комісаріату освіти на процес становлення та розвитку українізації загальноосвітньої школи в 1920–1922 роках в УСРР.

Висновки. Діяльність Г. Гринька як Народного комісара освіти відіграла важливу роль не тільки у становленні національної системи освіти України у 1920–1922 роках, а й у впровадженні політики українізації загальноосвітньої школи означеного періоду. Чинниками, які мали позитивний вплив на процес українізації в період керівництва Наркомосом УСРР Г. Гриньком, були його власні переконання й особисте бачення щодо структури освітньої галузі в УСРР; створення Інститутів народної освіти задля забезпечення освітнього процесу підготовленими україномовними фахівцями; забезпечення україномовною літературою та підручниками шкіл, методичною літературою учителів тощо. Серед чинників, що негативно впливали на процес українізації, були такі: тяжкий економічний стан держави; слабке матеріально-технічне забезпечення освітнього процесу, нестача коштів на утримання педагогічних працівників.

КЛЮЧОВІ СЛОВА

  • Г. Ф. Гринько
  • Наркомос
  • національна школа
  • структура освіти
  • українізація

REFERENCES

1. Berezivska, L. D. (2012). Ideia orhanizatsii shkilnoii osvity na zasadakh indyvidualizatsii ta dyferentsiatsii u diialnosti Narkomosu USRR na pochatku 20х-kh rokiv XX st. [The idea of organizing school education on the basis of individualization and differentiation in the activities of the People’s Commissar of the USSR in the early 20’s of the twentieth century]. Pedahohichnyi dyskurs – Pedagogical discourse, 11, 17–23.

2. Berezivska, L. D. (2009). Orhanizatsiyno-pedahohichni zasady reformuvannia shkilnoii osvity v Ukraini u XX st. [Organizational and pedagogical foundations of reforming school education in Ukraine in the twentieth century]. Doctors thesis. Kyiv, Ukraine

3. Borysov, V. L. (2003). Stanovlennia ta rozvytok zahalnoosvitnioii shkoly v Ukraiini 1920–1933 r. [Establishment and development of a comprehensive school in Ukraine in 1920’s–1933’s]. Candidate’s thesis. Dnipropetrovsk, Ukraine.

4. Vyhovskyi, M. & Hrynko, G. F. (2004): Dolia Narkomana-reformatora [The fate of the Drug Reformer]. Naukovyi chasopys NPU im. M. P. Drahomanova. Seriia № 6. Istorychni nauky – Scientific journal of NP Drahomanov NPP. Series № 6. Historical sciences, Issue 1, 241–250.

5. Dekret Vseukrainskogo Centralnogo Ispolnitelnogo Komiteta «O primenenii vo vsekh uchrezhdeniiakh ukrainskogo iazyka na ravne s velikorosskim» [Decree of the All-Ukrainian Central Executive Committee «On the application of the Ukrainian language in all institutions on a par with Great Russian»]. 21 february 1920 g. CDAVO Ukrainy (Tsentr. derzh. arkhiv vyshch. orhaniv vlady ta upr. Ukraiiny) – CDAVO of Ukraine (Central State Archives of High Authorities and Governments of Ukraine), 413 (1), с 1, 129.

6. Zbirnyk.dekretiv, nakaziv ta rozporiadzhen po Narodniomu komisariatu osvity USRR, 1920: Vseukr. derzh. vyd-vo [Collection of decrees, orders and orders on the People’s Commissariat of Education of the Ukrainian SSR]: All-Ukrainian. state. publishing house, 2, 60.

7. Zbirnyk.dekretiv, nakaziv ta rozporiadzhen po Narodniomu komisariatu osvity USRR, 1920: Vseukr. derzh. vyd-vo [Collection of decrees, orders and orders on the People’s Commissariat of Education of the Ukrainian SSR]: All-Ukrainian. state. publishing house, 1, 60.

8. Zvit Narodnoho komisariatu osvity USRR za 20 rik. [Report of the People’s Commissariat of Education of the USSR for 20’th year. CDAVO of Ukraine]. (Centr. derzh. Arkhiv vyshch. Orhaniv vlady ta upr. Ukraiiny) – (Central State Archives of High Authorities and Governments of Ukraine), 166 (1), c. 875, 5.

9. Kasianov, V. V. (1992). Ukraiinska intelihentsiia 1920-kh–1930-kh rokiv: Socialnyi portret ta istorychna dolia [The Ukrainian intellectuals of the 1920’s–1930’s: Social portrait and historical fate]. Obkladynka M. O. Kurina.: Hlobus, Edmonton: Kanadskyi instytut Ukraiinskyh Studiy Albertskoho Universytetu – Kurin, M. O. cover (1992): Globe, Edmonton: Canadian Institute of Ukrainian Studies at the University of Alberta, 176.

10. Kulturne budivnytstvo v Ukraiinskiy RSR [Cultural construction in the Ukrainian SSR]. Nayvazhlyvishi rishennia Komunistychnoii Partii i Radianskoho uriadu 1917–1959 rr.: Derzhavne vydavnytstvo politychnoii literatury URSR – Major Decisions of the Communist Party and the Soviet Government of 1917–1959’s : Coll. Of documents in 2 volumes. Kyiv: (1960) State Publishing House of Political Literature of the USSR, Vol. 1. (1917–june 1941), 881.

11. Mushka, O. V. (2011). Orhanizatsiyno-pedahohichni zasady diialnosti Narkomosu USRR u haluzi shkilnoii osvity [Organizational and pedagogical principles of the activity of the People’s Commissar of the USSR in the field of school education (1919–beginning of the 30’s of the XX century)]. Candidate’s thesis. Pereiaslav-Khmelnytskyi, Ukraine.

12. Osobyste lystuvannia Narkoma osvity t. Hrynko z vidpovidalnymi radianskymy i partiynymy robitnykamy po orhanizatsiyno-kerivnykh pytanniakh [Personal correspondence of the People’s Commissar of Education of T. Hrynko with responsible Soviet and party workers on organizational and managerial issues]. CDAVO Ukraiiny (Centr. derzh. arkhiv vyshch. orhaniv vlady ta upr. Ukraiiny) – Central State Archives of High Authorities and Governments of Ukraine, 14 november 1920–20 september 1922’s, 166. (1), с. 891, 105.

13. Postanovleniie. Sovieta Narodnykh Komissarov USSR «O vvedenii ukrainskogo iazyka v shkolakh i sovietskikh uchrezhdeniakh» [Resolution. Council of People’s Commissars of the USSR «On the introduction of the Ukrainian language in schools and Soviet institutions»]. CDAVO Ukraiiny (Centr. derzh. arkhiv vyshch. orhaniv vlady ta upr. Ukraiiny) – 21 september 1920 CDAVO Ukraine (Central State Archives of High Authorities and Governments of Ukraine), 413. (1), с. 1, 128.

14. Samoplavska, T. O. (2005). Hrynko Hryhorii Fedorovych / T. O. Samoplavska. Ukraiinska pedahohika v personaliiakh [Ukrainian pedagogy in personalities: study. tool. : in 2 books. / edited. by O. V. Sukho­mlynskoii], 2, 31 –36.

DOI: 10.5281/zenodo.3614619

ЦИТУВАННЯ

Сушко В. В. Роль Г. Ф. Гринька у процесі українізації загальноосвітньої школи в 1920–1922 роках. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Вип. 4 (160) / Нац. ун-т «Черн. колегіум» ім. Т. Г. Шевченка; голов. ред. М. О. Носко. Чернігів : НУЧК, 2019. C. 254–258. (Серія: Педагогічні науки). DOI: 10.5281/zenodo.3614619

ПОВНИЙ ТЕКСТ 
PDFSushko V.

АВТОРСЬКІ ПРАВА

Згідно Закону України “Про авторське право і суміжні права” матеріал даної публікації захищено. ©Сушко В. В. Розповсюджується відповідно до змісту ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *