АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МЕТОДИКИ ВИКЛАДАННЯ ІНЖЕНЕРНОЇ ТА КОМП’ЮТЕРНОЇ ГРАФІКИ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.58407/232202Ключові слова:
інженерна графіка, комп’ютерна графіка, графічна підготовка, дистанційне навчання, методика навчанняАнотація
У статі розглянуті питання шляхів оптимізації процесу вивчення інженерної та комп’ютерної графіки у закладах вищої освіти в умовах дистанційного навчання. Актуальність проблеми визначається необхідністю підвищення ефективності формування графічних компетентностей за умови переважно низького початкового рівня графічної підготовки та постійного збільшення частки самостійної роботи студентів.
Мета роботи – визначення та методичне обґрунтування ефективних педагогічних прийомів, що забезпечують високий рівень оволодіння графічними компетентностями в результаті дистанційного вивчення інженерної та комп’ютерної графіки. У процесі дослідження були використані наступні методи: теоретичні: аналіз, синтез, вивчення та узагальнення педагогічного досвіду, моделювання та проєктування окремих елементів дистанційного навчального курсу; емпіричні: опитування, тестування, педагогічний експеримент з метою перевірки ефективності запропонованих засобів дистанційного навчання при вивченні інженерної та комп’ютерної графіки.
Наукова новизна – визначено і розкрито особливості вивчення дисципліни «Інженерна та комп’ютерна графіка», які слід враховувати при розробці методики дистанційного викладання. Успішне засвоєння дисципліни передбачає вивчення теоретичного матеріалу (стандартів, правил виконання креслеників, утворень різних типів зображень, правил виконання креслеників технічних деталей), розвинуту просторову уяву, формування значної кількості просторових уявлень основних геометричних фігур та елементів, вміння виконувати кресленики та створювати 3D моделі за допомогою сучасних систем автоматизованого проектування (на прикладі AutoCAD). На основі вивчення педагогічного досвіду описано основні підходи до вивчення предмета, визначено їх переваги та недоліки. Наведені приклади ефективного використання 3D моделювання в навчальному процесі.
Виділені можливості сучасних інформаційних технологій для створення потрібного контенту, унаочнення освітнього матеріалу. Порушується також питання інформаційного перевантаження студента, важливість виокремлення якісних і потрібних навчальних матеріалів.
Особлива увага в методиці навчання за курсом приділена питанню взаємодії між викладачем і студентом у процесі самостійної роботи. Розвиток просторової уяви, формування правильних абстрактних уявлень можливе лише за умови актуального безпосередньо в процесі роботи контролю, коригування, спрямування у потрібному напрямку розумових процесів студента. Важливим є також своєчасне зазначення і виправлення помилок та неточностей, можливість поставити запитання і отримати на нього відповідь.
Висновки. Провідні науковці провели багато ґрунтовних напрацювань, які успішно впроваджуються в навчальний процес ЗВО, але знання і вміння, які становлять основу графічної компетентності, є настільки своєрідними, що потребують специфічних, поглиблених педагогічних досліджень, розробки методичних прийомів.
У процесі самостійного виконання графічних завдань важливою є постійна взаємодія викладача і студентів, питання послідовності і способів подання навчального матеріалу, використання педагогічних програмних засобів, запобігання інформаційному перевантаженню. Гармонійного поєднання традиційних технологій графічної підготовки і сучасних інформаційних технологій, навчання і самонавчання сприяє ефективності формування графічних компетентностей.
Посилання
Hnitetska, T. V., Hnitetska, H. O. (2022). Kurs «Inzhenerna ta kompiuterna hrafika» dlia studentiv tekhnichnykh universytetiv [«Enginereeng and Computer Graphics» course for students of technical universities]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia – Information Technologies and Teaching Aids. Vol. 90 (4). 89–101.
Dotsenko, N. A. (2021). Metodyka vykladannia zahalnotekhnichnykh dystsyplin v umovakh informatsiino-osvitnoho seredovyshcha: metodychni rekomendatsii [Methodology of teaching general technical disciplines in the conditions of an informational and educational environment: methodical recommendations]. Mykolaiv, Ukraine.
Koziar, M. M., Parfeniuk, O.V. (2019). Stvorennia ta vykorystannia pedahohichnykh prohramnykh zasobiv iz vyvchennia system avtomatyzovanoho proiektuvannia maibutnimy fakhivtsiamy tekhnichnoi haluzi [Creation and use of pedagogical software for examination of automated design systems by future technical specialists]. Innovatsiina pedahohika – Innovative Pedagogy. Vol. 14(1). 80–86.
Raikovska, H. O. (2017). Inzhenerno-hrafichna osvita dlia zhyttiediialnoho vyrobnytstva [Engineering graphics education for viable production] Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu – Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Uzhhorod, Ukraine. Vol. 1 (40). 235–237.