СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ МЕНЕДЖЕРІВ ОСВІТИ: НАЦІОНАЛЬНИЙ І СВІТОВИЙ ДОСВІД

Автор(и)

  • Ірина Жорова Комунальний вищий навчальний заклад «Херсонська академія непевної освіти» Херсонської обласної ради https://orcid.org/0000-0003-4304-4962

DOI:

https://doi.org/10.58407/232204

Ключові слова:

менеджер освіти, професійна компетентність, управління, світові управлінські практики

Анотація

У статті на основі аналізу особливостей управлінської діяльності досліджено сучасні тенденції професійного розвитку менеджерів освіти в Україні, Фінляндії, Сінгапурі, Чехії.
Мета статті – аналіз тенденції професійного розвитку менеджерів освіти у вимірі сучасних освітніх трансформацій.
Методологія. Під час висвітлення сучасних тенденції професійного розвитку менеджерів освіти було застосовано низку методів що сприяють усвідомленню та аналізу проблеми, зокрема: аналіз нормативно-правових документів та навчально-методичних джерел з проблеми професійного розвитку менеджерів освіти; порівняльно-зіставний – для дослідження особливостей управлінської діяльності в Україні та зарубіжжі; систематизації й узагальнення – для формулювання висновків.
Наукова новизна полягає в систематизації та узагальненні особливостей управлінської діяльності в Україні та зарубіжжі і на цій основі визначенні тенденцій професійного розвитку менеджерів освіти у вимірі сучасних освітніх трансформацій.
Висновки. У процесі дослідження зроблено висновок про те, що професійних розвиток управлінців визначається особливостями його професійної діяльності. В національній системі освіти освітня парадигма розширює й видозмінює зміст і механізми управлінської діяльності реалізацію автономії закладу освіти (фінансову, академічну, кадрову та організаційну) та передбачає здійснення таких видів менеджменту: організаційного, освітнього, фінансово-господарського, кадрового, системи якості. В закордонних освітніх системах прослідковується тенденція до глобалізації управлінської діяльності, що передбачає проєктування впливу управлінських рішень на локальному шкільному рівні на інші заклади освіти і розвиток країни в цілому та досвід реалізації системного залучення керівників закладів освіти до формування національної освітньої політики.
Таким чином професійний розвиток керівника закладу освіти формується на основі відповідних державних пріоритетів розвитку освіти, професійних стандартів, суспільних запитів, регіональних особливостей та індивідуальних освітніх потреб. 

Біографія автора

Ірина Жорова, Комунальний вищий навчальний заклад «Херсонська академія непевної освіти» Херсонської обласної ради

Researcher ID AAA-6136-2020,
Scopus-Author ID 57210890765
Доктор педагогічних наук, професор,
перший проректор, професор кафедри педагогіки й менеджменту освіти,
Комунальний вищий навчальний заклад
«Херсонська академія непевної освіти» Херсонської обласної ради
(м. Херсон, Україна)

Посилання

Bodnar, O. S. (2021). Menedzhment personalu zakladu zahalnoi serednoi osvity Management of the personnel of the institution of general secondary education. Ternopil, Ukraine: Krok [in Ukrainian].

Trunda, Ji., Trojan, V., Brzhiza, K., & Bachynsjka, Je. (2017). Dyrektor shkoly – novi vyklyky ta mozhlyvosti [School director – new challenges and opportunities]. Pragha : Asociace pro mezinárodní otázky [in Ukrainian].

Zhorova, I. Ia., Kuzmenko, V. V. (2021). Profesiina kompetentnist kerivnyka zakladu osvity u vymiri suchasnykh osvitnikh transformatsii [The professional competence of the head of an educational institution in terms of modern educational transformations]. Pedahohichnyi almanakh – Pedagogical almanac: collection of scientific works / ed. V. V. Kuzmenko (head) and others. Kherson: CHEE «Kherson Academy of Continuing Education», 50. 155-161. Kherson, Ukraine [in Ukrainian].

Marmaza, O. I. (2007). Menedzhment v osviti: dorozhnia karta kerivnyka [Management in education: a road map of the head]. Kharkiv, Ukraine: Osnova [in Ukrainian].

Pak, T. Y. (2019). Perejmajuchy dosvid Singhapuru. Syla paradoksiv [Taking the Experience of Singapur. The Power of Paradoxes]. (O.M. Nazarovoji, Trans.). Kharkiv, Ukraine: Ranok [in Ukrainian].

Pokka, Ari. (2019). Vyshhyj klas. Shkiljne upravlinnja po-finsjki [Top Class, Finnish School Leadership and Management]. (O. M. Nazarovoji, Trans.). Kharkiv, Ukraine: Ranok [in Ukrainian].

Pro osvitu. Zakon Ukrayiny vid 05.09.2017 r. № 2145-VIII [On education: Law of Ukraine from September 5 2017, № 2145-VIII.]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#n401 [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennya profesiynoho standartu «Kerivnyk (dyrektor) zakladu zahalʹnoyi serednʹoyi osvity» [On approval of the professional standard «Head (director) of a general secondary education institution»: order of the Ministry of Economy of Ukraine from September 17, 2021, № 568-21]. Retrieved from: https:// mon. gov.ua/ storage/app/media/news/2021/09/22/Nakaz-568-zatverdzh.standartu.keriv.22.09.pdf [in Ukrainian].

Sorochan, T. M. (2005). Pidhotovka kerivnykiv shkil do upravlinskoi diialnosti: teoriia ta praktyka [Preparation of school leaders for managerial activity: theory and practice]. Monograph. Luhansk, Ukraine: Znannia [in Ukrainian].

Downloads

Опубліковано

28.09.2023