ФОРМУВАННЯ В УЧНІВ П’ЯТОГО КЛАСУ ПОНЯТТЯ ПРО МІФ ТА ЙОГО ФУНКЦІОНАЛЬНІСТЬ
DOI:
https://doi.org/10.58407/232223Ключові слова:
міф, функціональність, жанр, світогляд, п’ятий клас, літературно-дослідницька діяльність, літературно-творча діяльністьАнотація
Шкільний курс із української літератури включає значну кількість творів, які належать або до української народної міфології, або до групи художніх текстів, у яких використано міфологічні елементи. У зв’язку із цим виникає потреба створити навчальну модель, першим етапом застосування якої є ознайомлення учнів п’ятого класу з ключовими жанровими особливостями міфу, функцією, яку виконував первісний текст у вираженні народного світогляду.
Мета статті – здійснити наукове обґрунтування вивчення міфології та її функціональності (5 клас), зробити необхідні пропозиції, які в подальшому (9-11 класи) допоможуть забезпечити перехід учнів від розуміння жанрової та світоглядної природи міфу до виявлення ролі міфологічних елементів у творах вітчизняних письменників. Методологія. Автор використовує методи: жанровий аналіз міфів, оцінка методико-літературних праць, узагальнення наявного досвіду, моделювання навчальної системи, необхідної для вивчення міфів. Наукова новизна. У статті представлено авторську навчальну модель літературно-дослідницької та літературно-творчої діяльності школярів під час вивчення української народної міфології в п’ятому класі, здійснено пропозиції подальшого використання в старшій школі. Висновки. У п’ятому класі учні середньої школи вперше зустрічаються з українськими народними міфами. Знання й уміння, одержані дітьми на цьому етапі, мають пропедевтичний характер і готують до вивчення в подальших класах літературних творів, що містять міфологічний складник. Школярі мають засвоїти жанрові особливості міфу як певної сюжетно-образної структури, яка підпорядкована завданню пояснити походження світу або окремих його елементів. У старших класах набуті знання та вміння можуть бути трансформовані в концептуально-міфологічний аналіз, необхідний під час вивчення значної кількості літературних творів.
Посилання
Komenski, Jan Amos (1940). Velyka dydaktyka [Great didactics]. Komenski Jan Amos. Vybrani pedagogichni tvory – Selected pedagogical works. Vol. 1. Kyiv, Ukraine: Radanska shkola. 43–232.
Logvinenko, N. (2018). Vyvchenna ukrajinskoji mafologiji v shkoli: metodychna spadshchyna N. Voloshynoji [Studying Ukrainian mythology at school: methodological heritage of N. Voloshyna]. Visnyk Gluhivskogo natshionalnogo pedagogichnogo universytetu imeni Oleksandra Dovzgenka. Pedagogichni nauky – Bulletin of the Glukhiv National Pedagogical University named after Oleksandr Dovzhenko. Pedagogical sciences. 37. 89–96.
Plachynda, S. Zauvagy do program 12-richnoji shkoly [Notes to the programme of 12-year school]. Retrieved from: http://archive.ndiu.org.ua/text.html?id =715&number=61&category=21
Sydorenko, Ju. (2016). Vyvchenna literaturnyh tvoriv z mifologichnymy strukturamy ekspliztytnogo typu v 9-11 klasah zagalnoosvitnoji shkoly: teoretychni zasady, systema kompetentnostej [Studying works of literature with mythological structures of explicit type in the 9th -11th grades: theoretical foundations, system of competencies]. Naukovi zapysky Nizhynskogo derzhavnogo universytetu imeni Mykoly Gogola. Psyhologo-pedagogichni nauky – Scientific notes of the Nizhyn State University named after Mykola Gogol. Psychological and pedagogical sciences. 4. 36–40.
Sydorenko, Ju. (2020) Kontzheptualno-mifologichnyj analiz tvoriv na urokah ukrajinskoji literatury v starshyh klasah [Conceptual mythological analysis of texts at Ukrainian literature lessons in high school]. Molodyj uchenyj – Young scientist. 7. 44–47. Retrieved from: https://molodyivchenyi.ua/index.php/ journal/ article/view/821
Skupejko, L. (2006). Mifopoetyka «lisovoji pisni» Lesi Ukrajinky [Mythopoetics of Lesya Ukrainka’s «Forest Song»]. Kyiv, Ukraine: Feniks.
Ukrajinska literature. 5-9 klasy / R.V. Movchan ta in. Programa dla zagalnoosvitnih navchalnyh zakladiv [Movchan, R.V. and others. Ukrainian literature. 5th – 9th grades. The programme for general educational institutions]. Retrieved from: https://mon. gov.ua /storage/ app/ media/zagalna%20 serednya/ programy-5-9-klas/onovlennya-12-2017/na-sajt-ukrayinska-literatura-5-9-z-chervonimdoc-2.pdf