ФОРМУВАННЯ В УЧНІВ П’ЯТОГО КЛАСУ ПОНЯТТЯ ПРО МІФ ТА ЙОГО ФУНКЦІОНАЛЬНІСТЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58407/232223

Ключові слова:

міф, функціональність, жанр, світогляд, п’ятий клас, літературно-дослідницька діяльність, літературно-творча діяльність

Анотація

Шкільний курс із української літератури включає значну кількість творів, які належать або до української народної міфології, або до групи художніх текстів, у яких використано міфологічні елементи. У зв’язку із цим виникає потреба створити навчальну модель, першим етапом застосування якої є ознайомлення учнів п’ятого класу з ключовими жанровими особливостями міфу, функцією, яку виконував первісний текст у вираженні народного світогляду.
Мета статті – здійснити наукове обґрунтування вивчення міфології та її функціональності (5 клас), зробити необхідні пропозиції, які в подальшому (9-11 класи) допоможуть забезпечити перехід учнів від розуміння жанрової та світоглядної природи міфу до виявлення ролі міфологічних елементів у творах вітчизняних письменників. Методологія. Автор використовує методи: жанровий аналіз міфів, оцінка методико-літературних праць, узагальнення наявного досвіду, моделювання навчальної системи, необхідної для вивчення міфів. Наукова новизна. У статті представлено авторську навчальну модель літературно-дослідницької та літературно-творчої діяльності школярів під час вивчення української народної міфології в п’ятому класі, здійснено пропозиції подальшого використання в старшій школі. Висновки. У п’ятому класі учні середньої школи вперше зустрічаються з українськими народними міфами. Знання й уміння, одержані дітьми на цьому етапі, мають пропедевтичний характер і готують до вивчення в подальших класах літературних творів, що містять міфологічний складник. Школярі мають засвоїти жанрові особливості міфу як певної сюжетно-образної структури, яка підпорядкована завданню пояснити походження світу або окремих його елементів. У старших класах набуті знання та вміння можуть бути трансформовані в концептуально-міфологічний аналіз, необхідний під час вивчення значної кількості літературних творів.

Біографія автора

Юрій Бондаренко, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя

Доктор педагогічних наук,
професор кафедри літератури, методики її навчання,
історії культури та журналістики,
Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя
(м. Ніжин, Україна)

Посилання

Komenski, Jan Amos (1940). Velyka dydaktyka [Great didactics]. Komenski Jan Amos. Vybrani pedagogichni tvory – Selected pedagogical works. Vol. 1. Kyiv, Ukraine: Radanska shkola. 43–232.

Logvinenko, N. (2018). Vyvchenna ukrajinskoji mafologiji v shkoli: metodychna spadshchyna N. Voloshynoji [Studying Ukrainian mythology at school: methodological heritage of N. Voloshyna]. Visnyk Gluhivskogo natshionalnogo pedagogichnogo universytetu imeni Oleksandra Dovzgenka. Pedagogichni nauky – Bulletin of the Glukhiv National Pedagogical University named after Oleksandr Dovzhenko. Pedagogical sciences. 37. 89–96.

Plachynda, S. Zauvagy do program 12-richnoji shkoly [Notes to the programme of 12-year school]. Retrieved from: http://archive.ndiu.org.ua/text.html?id =715&number=61&category=21

Sydorenko, Ju. (2016). Vyvchenna literaturnyh tvoriv z mifologichnymy strukturamy ekspliztytnogo typu v 9-11 klasah zagalnoosvitnoji shkoly: teoretychni zasady, systema kompetentnostej [Studying works of literature with mythological structures of explicit type in the 9th -11th grades: theoretical foundations, system of competencies]. Naukovi zapysky Nizhynskogo derzhavnogo universytetu imeni Mykoly Gogola. Psyhologo-pedagogichni nauky – Scientific notes of the Nizhyn State University named after Mykola Gogol. Psychological and pedagogical sciences. 4. 36–40.

Sydorenko, Ju. (2020) Kontzheptualno-mifologichnyj analiz tvoriv na urokah ukrajinskoji literatury v starshyh klasah [Conceptual mythological analysis of texts at Ukrainian literature lessons in high school]. Molodyj uchenyj – Young scientist. 7. 44–47. Retrieved from: https://molodyivchenyi.ua/index.php/ journal/ article/view/821

Skupejko, L. (2006). Mifopoetyka «lisovoji pisni» Lesi Ukrajinky [Mythopoetics of Lesya Ukrainka’s «Forest Song»]. Kyiv, Ukraine: Feniks.

Ukrajinska literature. 5-9 klasy / R.V. Movchan ta in. Programa dla zagalnoosvitnih navchalnyh zakladiv [Movchan, R.V. and others. Ukrainian literature. 5th – 9th grades. The programme for general educational institutions]. Retrieved from: https://mon. gov.ua /storage/ app/ media/zagalna%20 serednya/ programy-5-9-klas/onovlennya-12-2017/na-sajt-ukrayinska-literatura-5-9-z-chervonimdoc-2.pdf

Downloads

Опубліковано

28.09.2023

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ