ЦИФРОВІ ЕКОСИСТЕМИ В ОСВІТІ

Автор(и)

  • Ніна Слюсаренко Доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки, психології й освітнього менеджменту імені проф. Є. Петухова Херсонського державного університету https://orcid.org/0000-0002-9215-5936
  • Олена Кохановська Доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри педагогіки й менеджменту освіти Комунального вищого навчального закладу «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради https://orcid.org/0000-0001-7294-173X

Ключові слова:

екосистема, цифрова екосистема, сучасна система освіти, екосистемний підхід, учитель

Анотація

Екосистемний підхід сьогодні трансформує процес навчання, мислення, життєдіяльності в цілому відповідно до принципів взаємозв’язку та співробітництва. В освіті це дозволяє перейти від ієрархічних систем, що базуються на примусі, до мережевих моделей спільного і добровільного навчання та розвитку. В умовах COVID-19 цифрові екосистеми допомагають закладам освіти поєднувати ресурси, створювати нові цифрові продукти, забезпечуючи можливість реалізації дистанційного та змішаного навчання.

Мета статті – проаналізувати проблему використання цифрових екосистем в сучасній системі освіти.

Методологічною основою є принципи системності, цілісності, детермінізму, взаємозв’язку із зовнішнім середовищем.

Наукова новизна полягає у висвітленні питання функціонування цифрових освітніх екосистем в умовах дистанційного та змішаного навчання; аналізі формування цифрової екосистеми сучасного вчителя, формування його педагогічного юзабіліті-інструментарію.

Нині тренд на екосистемний підхід поширюється на всі сфери життя, зокрема на освіту. Цифрова екосистема сучасного вчителя є не лише вимогою часу, а й є засобом, який сприяє розвитку професіоналізму. Ця екосистема трансформується шляхом розширення знань учителів з інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій, формування вмінь та навичок роботи з цифровими засобами, інформаційно-цифрових компетентностей шляхом використання вже існуючих цифрових екосистем (Google, Microsoft та ін.) або формування власної на основі особистих уподобань.

Висновки. Аналіз застосування цифрових екосистем в освіті засвідчив, що наскрізна цифровізація освіти, спричинена пандемією COVID-19, призвела до тотального переосмислення форм, методів викладання, що призвело до трансформації системи післядипломної педагогічної освіти в напрямі розвитку цифрових компетенцій сучасних
педагогів та озброєння їх методикою викладання в умовах дистанційної та змішаної освіти. Така підготовка здійснюється шляхом максимального занурення в інформаційне та когнітивне середовище за допомогою таких цифрових екосистем, як-от: Google, Microsoft, Moodle, що передбачають інтеграцію більшістю популярних онлайн-ресурсів, які використовуються сучасними педагогами при проведенні занять, або створення власної екосистеми онлайн-ресурсів для викладання.

Downloads

Опубліковано

25.12.2023

Номер

Розділ

ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ