ЦИФРОВІ ЕКОСИСТЕМИ В ОСВІТІ
Ключові слова:
екосистема, цифрова екосистема, сучасна система освіти, екосистемний підхід, учительАнотація
Екосистемний підхід сьогодні трансформує процес навчання, мислення, життєдіяльності в цілому відповідно до принципів взаємозв’язку та співробітництва. В освіті це дозволяє перейти від ієрархічних систем, що базуються на примусі, до мережевих моделей спільного і добровільного навчання та розвитку. В умовах COVID-19 цифрові екосистеми допомагають закладам освіти поєднувати ресурси, створювати нові цифрові продукти, забезпечуючи можливість реалізації дистанційного та змішаного навчання.
Мета статті – проаналізувати проблему використання цифрових екосистем в сучасній системі освіти.
Методологічною основою є принципи системності, цілісності, детермінізму, взаємозв’язку із зовнішнім середовищем.
Наукова новизна полягає у висвітленні питання функціонування цифрових освітніх екосистем в умовах дистанційного та змішаного навчання; аналізі формування цифрової екосистеми сучасного вчителя, формування його педагогічного юзабіліті-інструментарію.
Нині тренд на екосистемний підхід поширюється на всі сфери життя, зокрема на освіту. Цифрова екосистема сучасного вчителя є не лише вимогою часу, а й є засобом, який сприяє розвитку професіоналізму. Ця екосистема трансформується шляхом розширення знань учителів з інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій, формування вмінь та навичок роботи з цифровими засобами, інформаційно-цифрових компетентностей шляхом використання вже існуючих цифрових екосистем (Google, Microsoft та ін.) або формування власної на основі особистих уподобань.
Висновки. Аналіз застосування цифрових екосистем в освіті засвідчив, що наскрізна цифровізація освіти, спричинена пандемією COVID-19, призвела до тотального переосмислення форм, методів викладання, що призвело до трансформації системи післядипломної педагогічної освіти в напрямі розвитку цифрових компетенцій сучасних
педагогів та озброєння їх методикою викладання в умовах дистанційної та змішаної освіти. Така підготовка здійснюється шляхом максимального занурення в інформаційне та когнітивне середовище за допомогою таких цифрових екосистем, як-от: Google, Microsoft, Moodle, що передбачають інтеграцію більшістю популярних онлайн-ресурсів, які використовуються сучасними педагогами при проведенні занять, або створення власної екосистеми онлайн-ресурсів для викладання.