МЕТОДИКА ВЕРБАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ НЕДА ФЛАНДЕРСА У КОНТЕКСТІ САМООЦІНКИ РІВНЯ ПЕДАГОГІЧНОГО СПІЛКУВАННЯ ВЧИТЕЛЯ ЗЗСО
Ключові слова:
педагогічне спілкування, методика аналізу вербальної взаємодії, самооцінка, педагогічна рефлексія, учитель, студенти-філологиАнотація
Спілкування вчителя та учнів постає однією з наскрізних задач сучасної освіти. Існує багато невирішених питань у цьому процесі, зокрема через відсутність загального методологічного означення комунікативних особливостей професійної діяльності вчителів і шляхів їх формування.
Метою дослідження є вивчення нового погляду на якість педагогічного спілкування у контексті самооцінки роботи учителя на уроці за допомогою методики вербальної взаємодії Фландерса і визначення оптимальних прийомів, які б дозволили студентам вирішити комунікативні проблеми під час проходження ними педагогічної практики.
Методологічною основою виступають принципи дискурсивної комунікативної філософії Юргена Габермаса, які дозволяють окреслити свободну і рівну участь кожного комуніканта у процесі спілкування; принцип дослідження та соціально-комунікаційний підхід, що розкривають питання професійної самооцінки крізь призму потреб людини і суспільної необхідності, а також при аналізі результатів використання методики вербальної взаємодії студентами необхідними є статистичні та діагностичні методи досліджень.
Наукова новизна цього дослідження пов’язана, з навчанням студентів-філологів саморефлексії під час практики за методикою Фландерса, зокрема в контексті дистанційної освіти, а також, із запропонованою системою прийомів на основі позицій вказаної методики з акцентом на досягнення емоційної єдності «учитель-учень».
Висновки. Пам’ятаючи про те, що учитель служить ініціатором комунікації на уроці, успіх якої залежить від того, як він організовує перехід від просто комунікації до прямого педагогічного спілкування, ми пропонуємо широко застосовувати методику вербальної взаємодії американського психолога Неда Фландерса. Під час самоаналізу рівня педагогічного спілкування вчителя сучасної школи ця методика, з одного боку, дозволяє реалізовувати професійні компетентності, які визначені у професійному стандарті вчителя закладу загальної середньої освіти, а з іншого, сприяє розвитку рефлексії педагогічної діяльності. Це у свою чергу допомагає з’ясувати стиль педагогічного спілкування, однотипні варіанти взаємодії, позицію педагога по відношенню до дитячої ініціативи, рівень мовної активності дітей і покращити процес спілкування.