М’ЯКІ КОМПЕТЕНТНОСТІ У СТРУКТУРІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ
Ключові слова:
компетентність, м’які компетентності, естетичне виховання, вчитель-хореограф, освітній процесАнотація
Метою статті є визначення структури м’яких компетентностей, що є важливим для підготовки майбутніх вчителів, зокрема і вчителів-хореографів, до формування в учнів м’яких компетентностей в освітньому процесі. Методологія дослідження містить загальнонаукові та спеціальні методи наукового пізнання. Основним методом при здійсненні дослідження став загальнонауковий діалектичний метод, що дозволив проаналізувати існуючі підходи до визначення м’яких компетентностей та практику їх застосування у підготовці майбутніх вчителів, зокрема вчителів-хореграфів.
Наукова новизна полягає у тому, що вперше досліджується співвідношення та взаємозв’язок м’яких компетентностей з іншими компетентностями, які необхідні для формування у майбутніх вчителів-хореографів. Розглядаються м’які компетентності як збірна категорія, що посилається на безліч варіантів поведінки, що допомагають людям в роботі, зокрема командній, а також успішно взаємодіяти з соціумом. М’які компетентності дозволяють бути успішним незалежно від специфіки діяльності та напрямку, в якому працює людина. Проаналізовано вітчизняний та міжнародні підходи до розуміння та переліку м’яких компетентностей. Визначені м’які компетентності, які містяться у програмних результатах навчання в закладах освіти. Проаналізована система оцінювання навчальних закладів, яка, на жаль, нині зорієнтована на контроль сформованості важких компетентностей.
Висновки: відсутнє не тільки сформоване визначення категорії «м’які компетентності», але й домінуючий підхід до розуміння цієї категорії. Формування м’яких компетентностей відбувається на власний розсуд викладачів. До перспектив наукових розробок можна віднести кореляцію програмних результатів навчання (до яких входять і м’які компетентності) із підходами та компонентами м’яких компетентностей, виходячи з підходів міжнародної педагогічної спільноти.