КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО МУЗИЧНО-ЕСТЕТИЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ В УКРАЇНІ (КІНЕЦЬ ХХ – ПОЧАТОК ХХІ СТОЛІТТЯ)

Автор(и)

  • В. В. Богданович Викладач кафедри мистецьких дисциплін Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка (Чернігів, Україна) https://orcid.org/0000-0003-3227-8288

Ключові слова:

підготовка майбутніх учителів початкової школи, музично-естетичне виховання учнів, заклад вищої освіти, освітній процес

Анотація

У статті окреслено законодавчі та концептуальні засади підготовки майбутніх учителів початкової школи в Україні кінця ХХ – початку ХХІ століття. Метою статті є дослідження зміни орієнтирів підготовки майбутніх учителів початкової школи зі здобуттям Україною незалежності та педагогічного аналізу позитивних моментів у процесі підготовки. Методологію дослідження становлять ідеї, окреслені у наукових працях, основні положення нормативно-правових документів, за якими здійснювалась підготовка майбутніх учителів початкових класів, архівні матеріали, дисертаційні дослідження. Науковою новизною дослідження є виокремлення напрямів організації музично-естетичного виховання учнів початкових класів у зазначений хронологічний період: освітній (музично-освітня діяльність загальноосвітніх і музичних навчальних закладів); виховний (музично-освітня діяльність організацій, громадських та музичних товариств); композиторсько-виконавський (музично-освітня діяльність видатних українських композиторів і виконавців); аматорський (діяльність аматорських музичних колективів народно-інструментальної творчості); фольклорний (кобзарське мистецтво).

Зазначено, що заклади загальної середньої освіти (ЗЗСО) ХХІ століття мають реалізовувати ідеї особистісно орієнтованої педагогіки й забезпечувати єдність інтелектуального, фізичного, духовного, естетичного та морального розвитку особистості, її конкурентоздатність на ринку праці. Завданням закладів вищої освіти (ЗВО) є забезпечення початкової школи вчителями, котрі мають музичну освіту, володіють відповідними знаннями, вміннями і навичками здійснювати музично-естетичне виховання, спрямоване на формування всебічно розвиненої особистості здобувача освіти.

Висновки. Проаналізовано підготовку майбутніх учителів початкових класів до музично-естетичного виховання учнів в контексті культурно-історичного розвитку України другої половини ХХ – початку ХХІ століття. У ЗВО відкривалися факультети початкового навчання, або педагогіки і методики початкового навчання, де велася змістовна та ґрунтовна підготовка майбутніх учителів початкових класів до музично-естетичного виховання учнів. Студенти вивчали теоретичні та практичні дисципліни мистецького напрямку, брали активну участь у художній самодіяльності: були учасниками хорових колективів, оркестрів народних інструментів, ансамблів та багатьох інших творчих об’єднаннях студентів, що несло в собі активну музично-естетичну підготовку.

Downloads

Опубліковано

22.01.2024