СКЛАДОВІ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ЗА А. С. МАКАРЕНКОМ
Ключові слова:
підготовка вчителя, виховання, особистість, професійна компетентністьАнотація
Українська школа знаходиться у процесі реформ, націлена на нові результати, що відображають потреби нашого суспільства. Одним із провідних підходів до результатів освіти сьогодення є компетентнісний підхід, що комплексно відображає мету освіти. Зміст поняття «компетентність» включає у себе певні якісні характеристики особистості. Щоб зростити наших учнів, потрібно розвивати особистості майбутніх учителів для нової української школи. Адже тільки особистість може виховати нову особистість. Вважаємо, що для чіткого розуміння цілей підготовки майбутніх вчителів, змісту та завдань їх особистісного розвитку, необхідно звернутися до наукової спадщини вітчизняних педагогів, серед яких одне з провідних місць займає постать А. С. Макаренка.
Мета роботи: проаналізувати морально-виховну, особистісну, комунікативну, соціальну, психологічну, продуктивну, предметну, автономну, наукову, управлінську та рефлексивну складові професійної компетентності вчителя, відображені у педагогічній спадщині А. С. Макаренка.
Методологія: аналіз та співставлення об’єктів дослідження.
Наукова новизна: вперше знання, навички, уміння, способи мислення, погляди, цінності, інші особисті якості вчителя, відображені у педагогічній спадщині А. С. Макаренка співвіднесено зі складовими сучасного поняття професійної компетентності вчителя; уточнено зміст поняття професійна компетентність майбутнього вчителя.
Висновки: проаналізовано морально-виховну, особистісну, комунікативну, соціальну, психологічну, продуктивну, предметну, автономну, наукову, управлінську та рефлексивну складові професійної компетентності вчителя, відображені у педагогічній спадщині А.С. Макаренка як складові сучасного поняття професійної компетентності вчителя; співвіднесено складові професійної компетентності вчителя з їх змістом; сформульовано напрямки подальших досліджень. Перспективними у заданому напрямку є розвідки щодо організації розвитку якостей особистості майбутнього вчителя нової української школи.
Посилання
Bezlyudna, V. V. (2017). Teoria i praktyka profesijnoyi pidgotovky majbutnih uchyteliv inozemnyh mov u vyshhyh pedagogichnyh navchalnyh zakladah Ukrayiny (1948–2016) [Theory and Practice of Professional Training of Future Foreign Language Teachers in Higher Pedagogical Educational Institutions of Ukraine (1948–2016)] Extended abstract of candidate’s thesis. Rivne, Ukraine.
Dankevych, V. G. (2016). Profesijnyj rozvytok osobystosti u pedagogichnij systemi A. S. Makarenka [Professional Development of a Personality in the Pedagogical System of A.S. Makarenko] Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.
Zakon «Pro osvitu» [The Law «On Education»]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Makarenko, A. S. (1979). Pedagogicheskaja pojema [Pedagogical poem]. Xarkiv, Ukraine : «Prapor».
Milto, L. O. (2019). Rozvytok idej pedahohichnoi majsternosti v teorii i praktytsi osvity Rosii (seredyna XVIII – kinets XX stolittia) [Development of Ideas of Pedagogical Mastery in the Theory and Practice of Education in Russia (middle XVIII – end XX century)]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.
Plyska, Yu.S. (2018). Tendentii rozvytku osobystisnoyi pedagogichnoyi kultury vchytelya v Ukrayini i Polshhi: porivnyal`ny`j analiz [Trends in the Development of Personal Pedagogical Culture of Teachers in Ukraine and Poland: a Comparative Analysis]. Extended abstract of candidate’s thesis. Zhytomyr, Ukraine.
Polishhuk, R.V. (2015). Zdorovya. Harmoniya. Osobystist. Fizychne zdorovya yak chynnyk formuvannya osobystosti u spadshhyni vydatnyh ukrayinskyh pedagogiv XX stolittya [Health. Harmony. Personality. Physical Health as a Factor of Personality Formation in the Heritage of Outstanding Ukrainian Teachers of the XX Century]. Cherkasy, Ukraine : Yu. A. Chabanenko.
Smolina, S. V. (2018). Stan usvidomlennya ponyattya «osobystist» studentamy – majbutnimy uchytelyamy anglijskoyi movy [The State of Future Teachers’ of English Awareness of the Concept «Personality»]. Visnyk Nacional`nogo universy`tetu «Chernigivsky kolegium» imeni T. G. Shevchenka. Seriya : Pedahohichni nauky – Bulletin of the T. H. Shevchenko National University «Chernihiv Colehium». Series : Pedagogical sciences, 156, 134-139.