САМООСВІТНЯ ДІЯЛЬНІСТЬ СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ЯК НАУКОВА ПРОБЛЕМА

Автор(и)

Ключові слова:

самоосвітня діяльність, професійна підготовка, вдосконалення освітнього процесу, компетентність, підготовка фахівців технічних спеціальностей

Анотація

У статті проаналізовані особливості здійснення самоосвітньої діяльності студентами закладів вищої освіти технічного профілю.

Мета роботи полягає в узагальненні теоретичних напрацювань із проблеми управління самоосвітньою діяльністю студентів і визначенні шляхів з її вдосконалення.

Методологія. Для досягнення окресленої мети використанні такі загальні методи дослідження: абстрагування, узагальнення, порівняння та систематизація. Для опрацювання результатів опитування були використані методи математичної статистики.

Наукова новизна. Розкрито сутність наявних відмінностей між самостійною роботою та самоосвітньою діяльністю, зокрема встановлені особливості таких їх складових як мета, мотив, засоби та результат. Схарактеризовано поняття «самоосвітня діяльність» як процес самостійного набуття певних знань, вмінь і навичок, результатом якого є розвиток особистісних якостей і формування професійної компетентності майбутнього фахівця. Окреслені можливі шляхи вдосконалення самоосвітньої діяльності студентів: набуття студентами теоретичних знань щодо самоосвіти; моделювання ситуацій, які сприятимуть самоосвітній діяльності студентів; впровадження методів активного навчання в освітній процес у ЗВО.

Зроблено висновок про потребу в управлінні самоосвітньою діяльністю студентів на етапі отримання фаху з боку викладача, з метою формування їхньої готовності здійснювати таку діяльність упродовж усієї професійної кар’єри. Перспективи подальших досліджень полягають у розробці методичного забезпечення щодо управління самоосвітньою діяльністю студентів технічних спеціальностей у процесі отримання фаху та його апробацію в системі підвищення кваліфікації викладачів ЗВО.

Біографії авторів

С. В. Дембіцька, Вінницький національний технічний університет

Доктор педагогічних наук, доцент,
професор кафедри безпеки життєдіяльності та педагогіки безпеки
Вінницького національного технічного університету
(Вінниця, Україна)

І. М. Кобилянська, Вінницький національний технічний університет

Кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри безпеки життєдіяльності та педагогіки безпеки
Вінницького національного технічного університету
(Вінниця, Україна)

С. С. Пугач, Вінницький навчально-наукового інститут економіки Західноукраїнського національного університету

Доктор педагогічних наук, кандидат юридичних наук, доцент,
доцент кафедри правознавства і гуманітарних дисциплін
Вінницького навчально-наукового інституту економіки
Західноукраїнського національного університету
(Вінниця, Україна)

Посилання

Androshchuk, I. V. (2017). Samoosvitnia diialnist maibutnikh vchyteliv trudovoho navchannia ta tekhnolohii [Self-esteem of the power of the maybuttnyh readers of the labor force and technology]. Profesiine stanovlennia osobystosti: problemy i perspektyvy: tezy dopovidei IKh Mizhnar. nauk.-prakt. konf. – Professional development of personality: problems and prospects: abstracts of the IX International. Scientific-practical conf. Khmelnytskyi, 123–124.

Volkova, V. (2009). Samoosvitnia diialnist yak skladova profesiinoi kultury pedahoha [Self-dedication to the quality of the warehouse of the teacher’s professional culture]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia pedahohichna – Visnyk of the Lviv University. Series Pedagogics. 25.1, 235–241.

Dembitska, S. V., & Kobylianskyi, O. V. (2018). Rozvytok profesiinoi kultury fakhivtsiv tekhnichnoho profiliu [Development of professional culture of fahivts in technical profile]. Problemy ta innovatsii v pryrodnycho-matematychnii, tekhnolohichnii i profesiinii osviti: zbirnyk materialiv VII-yi Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi onlain-internet konferentsii – Problems and innovations in science, mathematics, technology and vocational education: a collection of materials of the VII International Scientific and Practical Online Conference. Kropyvnytskyi, 51–52.

Dembitska, S. V., & Kobylianskyi, O. V. (2018). Samoosvitnia diialnist studentiv tekhnichnykh spetsialnostei yak pedahohichna problema [Self-educational activity of students of technical specialties as a pedagogical problem]. Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii «Tendentsii ta perspektyvy rozvytku nauky i osvity v umovakh hlobalizatsii»: Zb. nauk. prats. Pereiaslav-Khmelnytskyi – «Trends and prospects for the development of science and education in the context of globalization»: Collection of scientific works, Vyp. 42, 258–260.

Yelkanov, S. B. (2003). Osnovy professionalnogo samovospitaniya budushchego uchitelya [Fundamentals of professional self-education of a future teacher]. Moskva, Russia : Nauka.

Kasyanenko, M. D. (1988). Samostoyatelnaya rabota studenta: uchebnoe posobie dlya slushateley FPK vuzov [Independent student work: a textbook for students of universities]. Kiev, Ukraine : UMK VO. 1988, 280.

Klochko, A. O. (2005). Samoosvitnia diialnist vchytelia yak pedahohichna problema [The self-esteem of the teacher as a pedagogical problem]. Pedahohika i psykholohiia formuvannia tvorchoi osobystosti: problemy i poshuky Zb.nauk.pr. – Pedagogy and psychology of creative personality formation: problems and searches Collection of scientific works. 36, 266-273.

Kozakov, V. A. (1990). Samostoyatelnaya rabota studentov i ee informatsionno-metodicheskoe obespechenie: ucheb. posobie [Independent work of students and its information and methodological support: textbook. Manual]. Kiev, Ukraine: Vishcha shkola.

Lavrynenko, O. V. (2013). Samoosvitnia diialnist – providnyi vyd navchalnoi diialnosti suchasnoi vechirnoi shkoly [Self-esteem activity – a provincial type of the primary activity of the modern evening school]. Pedahohichnyi protses : teoriia i praktyka – Pedagogical process: theory and practice. 2, 119–129.

Downloads

Опубліковано

08.01.2024