ТВОРЧІСТЬ ЯК СКЛАДОВА ДУХОВНОГО РОЗВИТКУ УЧНІВ: ПРОБЛЕМИ ТА ВИКЛИКИ СУЧАСНОСТІ
Ключові слова:
культурологічний підхід, духовний розвиток особистості, художнє мислення, професійна підготовка майбутніх педагогів, образотворче мистецтво, творче мисленняАнотація
У статті проаналізовано роль та значення творчості як невід’ємної складової духовного розвитку особистості в контексті сучасного арт-простору.
Уперше в наукових розвідках досліджуються вплив творчості художників епохи Відродження (Леонардо да Вінчі) на духовний розвиток особистості в контексті професійної підготовки майбутнього педагога. Важливість звернення саме до цих митців зумовлена величезним естетичним впливом їхньої творчості на формування системи цінностей майбутнього педагога, адже форми нового мистецтва, до яких ми повинні залучати учнів, нерозривно пов’язані з психологією їхніх творців.
Закцентовано увагу на значенні візуальної мови дитини та важливості її розуміння для подальшого дослідження дитячого світу творчості. Виокремлено деякі шляхи творчого розвитку гіперактивних учнів, що сприятиме підвищенню продуктивної творчої активності останніх. Спрямовано увагу на важливість впровадження в освітній простір, творчості всесвітньо відомих художників.
Мета роботи – дослідити вплив мистецтва, зокрема образотворчого, на рівень духовного розвитку учнів. Проаналізувати ефективність упровадження творів образотворчого мистецтва в освітньо-комунікативний простір гуртків образотворчого мистецтва, які діють при школах.
Методологічною основою дослідження є положення теорії пізнання; культурологічний підхід до розгляду мистецтва та арт-терапевтичних практик у роботі з учнями.
Наукова новизна полягає в тому, що вперше досліджується вплив образотворчого мистецтва на духовний розвиток особистості в контексті професійної підготовки майбутнього педагога.
Висновки. Творчий розвиток є невіддільним від естетичного, морального та духовного досвіду особистості школярів. В умовах сьогодення творчому розвитку відводиться другорядна роль, при цьому кількість уроків образотворчого мистецтва скорочується, або їхній зміст надзвичайно спрощується та примітивізується. Тому учні не отримують ґрунтовних знань, не набувають практичних умінь і навичок.
Творчість гармонізує внутрішній світ дитини, використання найкращих зразків образотворчого мистецтва у роботі з учнями – це один з найперспективніших шляхів художнього виховання підростаючого покоління. Образотворче мистецтво залучає учнів до усвідомлення питань, що пов’язані з вічністю душі, виявляє найкраще в людині, показуючи важливість кожного сказаного слова та необхідність любові до Бога та ближнього.
Посилання
Dolto, F. (2018). Borotba za dytynu [La cause des enfants] per. z fr. A. Riepy. Kharkiv, Ukraine : Knyzhkovyi klub «Klub simeinoho dozvillia» [in Ukrainian].
Kardashov, V. (2007). Teoriia i metodyka vykladannia obrazotvorchoho mystetstva : Navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Theory and methods of teaching fine arts: A textbook for students of higher educational institutions]. Kyiv, Ukraine : Vydavnychyi Dim «Slovo» [in Ukrainian].
Leonardo da Vinci (2017). Suzhdenyia [Sentenze]. Antolohyia mudrosty. Moscow, Russia : Esmo [in Russian].
Barb-Gall F. (2014). Yak rozmovliaty z ditmy pro mystetstvo [Comment parler aux enfants de l’art] per. Z frants. Sofii Riabchuk. Lviv, Ukraine : Vydavnytstvo Staroho Leva [in Ukrainian].
Sheliuto, V. Problema sakralnoho yak svitohliadna problema [Problem of the Sacral as a World View Problem] : Nauka. Relihiia. Suspilstvo – Science. Religion. Society. Retrieved from: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/33656/188Shelyuto.pdf?sequence=1 [in Ukrainian].
Aristides, J. (2016). Uroky klassycheskoi zhyvopysy. Tekhnyky y priemyi yz khudozhestvennoi masterskoi [Lessons in classical painting : essential techniques from inside the atelier]. per. s anhl. Ekateryny Petrovoi. Moscow, Russia : Mann, Yvanov y Ferber[in Russian].