СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТИ В ПЕДАГОГІЧНИХ УНІВЕРСИТЕТАХ

Автор(и)

Ключові слова:

природнича освіта, інтегративний підхід, зміст освіти, освітньопрофесійна програма, компетентність

Анотація

Стаття присвячена дослідженню сучасних тенденцій розвитку природничої освіти в педагогічних університетах. Доведено, що саме фізиці належить провідне місце в системі інтеграції природничих наук, що забезпечує об’єктивне сприйняття дійсності здобувачами вищої освіти. Обговорюється необхідність удосконалення освітньопрофесійних програм фахової підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей із урахуванням виявлених тенденцій розвитку природничої освіти. Наведено інтегральну, загальні й фахові компетентності учителів природничих спеціальностей, що узгоджуються із вимогами сьогодення освітньої галузі.

Мета роботи полягає у визначенні сучасних тенденцій розвитку природничої освіти в Україні з метою удосконалення професійної підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей.

Методологія: для досягнення окресленої мети використано теоретичні методи наукового пізнання із метою проведення логіко-структурного й структурно-системного аналізів досліджуваної якості. Системно-інтегрований підхід спонукав до багаторівневого й багатоаспектного вивчення обраного об’єкта дослідження. Методи узагальнення використовувалися для формулювання висновків.

Наукова новизна полягає у визначенні й виявленні сутнісних характеристик сучасних тенденцій розвитку природничої освіти в педагогічних університетах, які детермінують використання інноваційних технологій навчання в освітньому процесі; наведено інтегральну, загальні й фахові компетентності майбутніх учителів природничих спеціальностей.

Висновки. Окреслені тенденції (інтегративний підхід до вивчення природничих дисциплін; оновлення їх змісту та приведення його у відповідність до вимог освітньої практики й індивідуальних потреб майбутнього фахівця; розробка й запровадження професійних стандартів як основи модернізації державних освітніх стандартів – освітньо-професійних програм; упровадження інноваційних підходів і технологій у практику професійної підготовки; моніторинг якості освіти з урахуванням наявних результатів навчання і рівня здобутих компетентностей) засвідчують, що головним завданням природничої освіти є системне засвоєння студентами відповідних знань і набуття практичного досвіду як вагомої складової професійної компетентності. Їх урахування спонукає до використання у процесі підготовки спеціалістів означеного профілю компетентнісного, студентоцентрованого, практико-зорієнтованого підходів, які враховують індивідуальну освітню траєкторію здобувачів вищої освіти й сприяють ефективному формуванню у них фахових компетентностей в умовах багатофункціонального швидкозмінного освітньо-інформаційного середовища.

Біографії авторів

Ю. П. Шапран, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

Доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри біології, методології і методики навчання
Університету Григорія Сковороди в Переяславі
(Переяслав, Україна)

Л. І. Довгопола, Університет Григорія Сковороди в Переяславі

Кандидат педагогічних наук, доцент
кафедри біології, методології і методики навчання
Університету Григорія Сковороди в Переяславі
(Переяслав, Україна)

Посилання

Bondarenko, V., Merkulova, I., Lazarenko, A. (2020). Mistse i znachennia fizyky pry vyvchenni pryrodnychykh nauk u vyshchykh navchalnykh zakladakh [The place and importance of physics in the study of natural sciences in higher education]. 1st International Scientific-Practical Conference SIQ 2020. Science. Innovation. Quality. December 17–18. 2020. Berdiansk, Ukraine.

Entsyklopediia osvity .(2008). [Encyclopedia of Education]. Kyiv, Ukraine : Yurinkom Inter.

Zahalna serednia osvita Ukrainy v konteksti mizhnarodnykh indykatoriv: analitychna dopovid (2013). [General secondary education of Ukraine in the context of international indicators: analytical report] / MBO «Tsentr testovykh tekhnolohii i monitorynhu yakosti osvity» L. Vashchenko, O. Kupets, I. Likarchuk ta in.; za zah. red. I. Likarchuka. Kyiv, Ukraine: MBO «Tsentr testovykh tekhnolohii i monitorynhu yakosti osvity»; Kharkiv, Ukraine : Fakt.

Krasnobokyi, Yu.M., Tkachenko, I. A. (2014). Mistse i znachennia pryrodnychykh nauk u Kontseptsii staloho rozvytku. [The place and significance of natural sciences in the Concept of sustainable development]. Naukovi zapysky. Vypusk 5. Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity. Chastyna 2 – Proceedings. Іssue 5. Series: Problems of methods of physical-mathematical and technological education. Рart 2. Kirovohrad, Ukraine : RVV KDPU im. V. Vynnychenka.

Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy №506 vid 12.05.2016 «Pro zatverdzhennia Pereliku predmetnykh spetsialnostei spetsialnosti 014 «Serednia osvita (za predmetnymy spetsialnostiamy)», za yakymy zdiisniuietsia formuvannia i rozmishchennia derzhavnoho zamovlennia ta poiednannia spetsialnostei (predmetnykh spetsialnostei) v systemi pidhotovky pedahohichnykh kadriv» (zi zminamy vid Naukovi zapysky BDPU [Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine №506 of 12.05.2016 «On approval of the List of subject specialties of specialty 014 «Secondary education (by subject specialties)», which is the formation and placement of the state order and combination of specialties (subject specialties) in the training system pedagogical staff»]. Retrieved from : http://pedagogy.bdpu.org/.

Downloads

Опубліковано

10.01.2024