КРИТЕРІАЛЬНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ СФОРМОВАНОСТІ РЕФЛЕКСИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ
Ключові слова:
рефлексивна компетентність, рефлексія, педагогічна діяльністьАнотація
У статті обґрунтовуються критерії та рівні сформованості рефлексивної компетентності майбутніх учителів інформатики. Автори пропонують для визначення рефлексивної компетентності застосувати комплекс оригінальних діагностичних методик, які сприятимуть виявленню рівня сформованості у майбутнього вчителя інформатики даних вмінь. Були виділені такі показники сформованості рефлексивної компетентності: усвідомлена організація власної діяльності; вміння добирати та систематизувати навчальний матеріал; адекватно оцінювати себе в процесі діяльності; вміння робити висновки після здійснення педагогічної діяльності; бачити перспективи та розробляти план подальшої педагогічної діяльності. Також було розроблено критерії та схарактеризовано рівні сформованості рефлексивної компетентності в майбутніх учителів інформатики в процесі їх навчання у закладах вищої освіти.
Мета роботи полягає в обґрунтуванні сутності рефлексивної компетентності майбутніх учителів інформатики до професійної діяльності та розробці критеріїв та рівнів сформованості рефлексивної компетентності майбутніх учителів інформатики.
Методологія дослідження включає загальнопсихологічні концепції життєвого шляху особистості, положення про співвідношення і взаємозв’язок природних і соціальних чинників розвитку особистості та її власної активності, дослідження психологічних механізмів саморегуляції поведінки.
Наукова новизна полягає в первинному обґрунтовані педагогічних умов формування рефлексивної компетентності майбутніх учителів інформатики, вперше розроблено критерії, показники та рівні сформованості рефлексивної компетентності майбутніх учителів інформатики.
Висновки. Розроблено критерії, показники та рівні сформованості рефлексивної компетентності майбутніх учителів інформатики.
Посилання
Haponenko, L. P. (2002). Rozvytok Refleksii Yak Vazhlyvoho Psykholohichnoho Mekhanizmu Korektsii Profesiinoi Povedinky U Pedahohichnomu Spilkuvanni [Development of reflection as an important psychological mechanism of correction of professional behavior in pedagogical communication] Osvita – Education, 4, 14-16.
Kuzmyna, N. V. Rean, A. A. (1993). Professyonalyzm Pedahohycheskoi Deiatelnosty Metodycheskoe Posobye [Professionalism of pedagogical activity: Methodological guide]. Sankt-Peterburh–Rybynsk, Russia.
Malykhin, O.V. (2009). Orhanizatsiia Samostiinoi Navchalnoi Diialnosti Studentiv Vyshchykh Pedahohichnykh Navchalnykh Zakladiv Teoretyko-Metodolohichnyi Aspekt Monohrafiia [Organization of independent educational activity of students of higher pedagogical educational institutions: theoretical and methodological aspect: monograph] Kryvyi Rih, Ukraine : Vydavnychyi Dim.
Poliakova, H. V. (2006). Pokaznyky Pedahohichnoi Tvorchosti Vchytelia [Indicators of pedagogical creativity of the teacher]. Psykholoh – Psychologist, 35, 3-5.
Tur, R. Y. (2004). Pedahohichna Refleksiia – Osnova Formuvannia Tvorchoho Samorozvytku Osobystosti [Pedagogical reflection is the basis for the formation of creative self-development of the individual] Upravlinnia Shkoloiu - School management, 13, 22-24.