САМООСВІТНЯ ДІЯЛЬНІСТЬ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ У ПРОЦЕСІ ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРАКТИКИ
Ключові слова:
самоосвіта, самоосвітня діяльність, самоосвітня компетентність, педагогічна практика, майбутній вчительАнотація
У статті проаналізовано різні підходи до розуміння категорій «самоосвіта», «самоосвітня діяльність», «самоосвітня компетентність». Визначено поняття самоосвітньої компетентності майбутнього вчителя технологій як інтегральну багатокомпонентну професійно значущу якість особистості, що відображає здатність і готовність майбутнього педагога до здійснення ефективної творчої безперервної самоосвітньої діяльності під час навчання та у процесі професійної діяльності. Розкрито складові самоосвітньої компетентності, якими повинен володіти майбутній вчитель технологій. Наведено результати опитування майбутніх учителів технологій, а також рекомендації щодо організації їхньої самоосвітньої діяльності у процесі педагогічної практики.
Метою статті є виявлення стану та розкриття умов ефективної організації самоосвітньої діяльності майбутніх учителів технологій під час проходження ними педагогічних практик.
Методи дослідження: аналіз наукових публікацій та методичних джерел з теми дослідження, опитування студентів та інтерпретація його результатів, узагальнення.
Наукова новизна. Визначено сутність і складові самоосвітньої компетентності майбутнього вчителя технологій. На основі емпіричних досліджень виявлено стан самоосвітньої діяльності майбутніх учителів технологій. Складено рекомендації щодо ефективної організації самоосвітньої діяльності майбутніх учителів під час проходження ними педагогічних практик.
Висновки. Здатність до самоосвіти є однією з найважливіших ключових компетентностей сучасного педагога, формування і розвиток якої має відбуватись під час навчання в ЗВО. Проте, результати дослідження засвідчили яскраве протиріччя між нагальною потребою майбутніх учителів у самоосвіті і несформованістю у них чіткого механізму самоосвітньої діяльності, а також відсутністю або нерозвиненістю необхідних для такої діяльності особистісних якостей. Розв’язати це протиріччя можна лише шляхом організації чітко спланованої, спеціально організованої освітньої роботи з усіх освітніх компонентів, а також переосмислення і доповнення завдань педагогічних практик.
Посилання
Androshchuk, I. V. (2017). Samoosvitnia diialnist maibutnikh vchyteliv trudovoho navchannia ta tekhnolohii [Self-educational activity of future teachers of labor education and technologies]. Profesiine stanovlennia osobystosti: problemy i perspektyvy: tezy dopovidei IKh Mizhnar. nauk.-prakt. Konf – Professional development of personality: problems and prospects: abstracts of the IX International scientific-practical conference. Khmelnytskyi, 2017. Retrieved from: http://elar.khnu.km.ua/jspui/bitstream/123456789/5984/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%2033.pdf.
Bukhlova, N. V. (2008). Sutnisnyi zmist poniattia «Samoosvitnia kompetentnist» [Sutnisnyi zmist poniattia «Samoosvitnia kompetentnist»]. Naukova skarbnytsia osvity Donechchyny – Naukova skarbnytsia osvity Donechchyny, 1, 4.
Voropai, N. (2010). Stanovlennia poniattia «samoosvitnia kompetentnist» u naukovo-metodychnii literature [Formation of the concept of «self-educational competence» in the scientific and methodological literature]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova: Teoriia i praktyka navchannia ta vykhovannia – Scientific Journal of M. P. Drahomanov National Pedagogical University: Theory and practice of teaching and education, 17, 27–32
Honcharenko S. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Kyiv, Ukraine: Lybid.
Entsyklopediia osvity / Akad. ped. nauk Ukrainy; holov. red. V. H. Kremen. [Encyclopedia of Education]. Kyiv, Ukraine: Yurinkom Inter.
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» (Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR), 2017, № 38-39, st.380) [Law of Ukraine «On Education» (2017)]. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Kovalenko, N. V. (2008). Henezys poniattia samoosvitnia kompetentnist uchniv [The genesis of the concept of self-educational competence of students]. Pedahohichni nauky: zbirnyk naukovykh prats – Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. Sumy, Ukraine: SumDPU imeni A. S. Makarenka, Part 2, 67–76.
Osvita protiahom zhyttia: svitovyi dosvid i ukrainska praktyka. Analitychna zapyska [Lifelong learning: world experience and Ukrainian practice. Analytical note]. Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen – National Institute for Strategic Studies. Retrieved from: http://www.niss.gov.ua/articles/252/
Profesiinyi standart za profesiiamy «Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)» [Professional standard by professions «Primary school teacher of general secondary education», «Teacher of general secondary education», «Primary education teacher (with a diploma of junior specialist)»]. NAKAZ № 2736 vid 23 hrudnia 2020 roku – ORDER № 2736 of December 23, 2020. Retrieved from: https://osvita.ua/doc/files/news/787/78704/Nakaz_2736__3_.pdf.
Khaichina, Yu. Kompetentnist pedahoha ta samoosvita [Teacher competence and self-education]. Suchasna osvita – Modern education. Retrieved from: https://osvita.ua/school/method/32254/
Tsisaruk, V., Tsisaruk, I. (2018). Samoosvitnia kompetentnist maibutnoho vchytelia trudovoho navchannia ta tekhnolohii [Self-educational competence of the future teacher of labor training and technologies]. Molod i rynok – Youth & market. 2018. №7 (162). Retrieved from: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/140373.