СПОРТИВНО-ПЕДАГОГІЧНЕ УДОСКОНАЛЕННЯ В СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
Ключові слова:
спортивно-педагогічне удосконалення, професійна підготовка, фізичне вихованняАнотація
Мета роботи – схарактеризувати спортивно-педагогічне удосконалення в системі професійної освіти майбутніх учителів фізичної культури.
Методологічною основою є концептуальні ідеї теорії пізнання, методологічні принципи науковості, доступності, цілісності, інтегративності, які пояснюють важливі педагогічні аспекти професійної підготовки майбутнього фахівця з фізичного виховання та спорту.
Методи дослідження. Для отримання найбільш значущих результатів дослідження та їх інтерпретації застосовувались такі методи: теоретичний аналіз і синтез, систематизація, узагальнення інформації, викладеної у наукових джерелах інформації.
Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що удосконалено: методику організації занять зі спортивно-педагогічного удосконалення для студентів закладів вищої освіти; систему професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури.
Практичне значення отриманих результатів: теоретичні результати та наукові положення можуть бути використані для вирішення наукових, теоретико-методичних і практичних завдань реформування спеціалізованої, фахової передвищої і вищої освіти, модернізацію національної освітньої політики.
Висновки. Обґрунтовано, що однією з актуальних проблем науково-педагогічних досліджень є формування функціональної готовності майбутнього учителя фізичної культури в процесі спортивно-педагогічного удосконалення. Майбутній фахівець має уміти успішно проєктувати, конструювати й перетворювати окремі складові цієї діяльності, раціонально розробляти, моделювати засоби педагогічного впливу та ефективно застосовувати їх на практиці. Успішність реалізації окресленої проблеми у вищій школі у процесі підготовки фахівців з фізичної культури визначається раціональним керуванням, спрямованістю, стратегією, змістом і технологією процесу навчання й виховання.
Посилання
Gonezhuk, A. G. (2004). Stanovlenie gumanisticheskoj napravlennosti lichnosti studentov v processe prohozhdeniya kursa sportivno-pedagogicheskogo sovershenstvovaniya (na primere specializacii futbol) [Formation of the humanistic orientation of the personality of students in the process of passing the course of sports and pedagogical improvement (on the example of football specialization)]. Extended abstract of candidate’s thesis. Maykop, Russia.
Danilko, M. T. (2000). Formuvannia hotovnosti do profesiinoi diialnosti maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury. [Formation of readiness for future professional teachers of physical culture] Extended abstract of candidate’s thesis. Lutsk, Ukraine.
Kapska, A. Y. (1998). Deiaki osoblyvosti formuvannia hotovnosti studentiv do profesiinoi tvorchosti. Modeliuvannia vykhovnoi diialnosti v systemi profesiinoi pidhotovky studentiv [Some features of the formation of students’ readiness for professional creativity. Modeling of educational activity in the system of professional training of students]: Teoriia, praktyka, prohramy – Theory, practice, programs, 5–12.
Kibernetika, myshlenie, zhizn’ (1964). [Cybernetics, thinking, life] / pod red. A. I. Berga, B. V. Biryukova, I. B. Novika, I. V. Kuznecova, A. G. Spirkina. Moskva, Russia : Mysl’.
Kuzmin, V. S. (1998). Kurs «Pedagogicheskoe fizkul’turno-sportivnoe sovershenstvovanie» kak sredstvo professional’no-tvorcheskoj podgotovki uchitelej fizicheskoj kul’tury [The course «Pedagogical physical culture and sports improvement» as a means of professional and creative training of teachers of physical culture]. Teoriya i praktika fizicheskoj kul’tury – Theory and practice of physical culture, 11–12, 18–19.
Kulchytska, I. (2016). Rol ta znachennia dystsypliny «sportyvno-pedahohichne vdoskonalennia» v pidhotovtsi studentiv do profesiinoi diialnosti [The role and significance of the discipline «sports and pedagogical improvement» in preparing students for professional activity]. Fizychna kultura, sport ta zdorovia natsii – Physical culture, sports and health of the nation, 20, 332–335.
Martynenko, V. V. (2006). Problemy neperervnoi profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv fizychnoho vykhovannia i sportu [Problems of continuous professional training of specialists in physical education and sports]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu – Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports, 3, 55-58.
Matveev, L. P. (1999). Osnovy obshchej teorii sporta i sistemy podgotovki sportsmenov [Fundamentals of the general theory of sports and the system of training athletes]. Kiev, Ukraine : Olympic Literature.
Morzhukhina, S. V. (2007). Pedagogicheskie usloviya sovershenstvovaniya prepodavaniya sportivnopedagogicheskih disciplin na fakul’tete fizicheskoj kul’tury i sporta [Pedagogical conditions for improving the teaching of sports and pedagogical disciplines at the Faculty of Physical Culture and Sports] Extended abstract of candidate’s thesis. Kaliningrad, Russia : Russian State University named after I. Kant.
Ozolin, N. G. (1970). Problemy prakticheskoj realizacii sovremennoj sistemy sportivnoj trenirovki [Problems of practical implementation of the modern system of sports training]. Teoriya i praktika fizicheskoj kul’tury – Theory and practice of physical culture, 11, 57–61.
Pedagogicheskoe fizkul’turno-sportivnoe sovershenstvovanie (2005). [Pedagogical physical culture and sports improvement] / ed. Yu. D. Zheleznyak. Moscow, Russia : Academy.
Platonov, V. N. (2004). Sistema podgotovki sportsmenov v olimpijskom sporte. Obshchaya teoriya i ee prakticheskie prilozheniya [The system of training athletes in Olympic sports. General theory and its practical applications]. Kiev, Ukraine: Olympic Literature.
Priymak, S. G. (2017). Variabel`nist` sercevogo ry`tmu ta central`na gemody`namika v zabezpechenni adaptaciyi do fizy`chny`x navantazhen` organizmu studentiv shho specializuyut`sya u volejboli [The Variability of Heart Rhythm and Central Hemodynamics in Providing Adaptation to the Body’s Physical Loads of Students Specializing in Volleyball]. Visnyk Cherkaskoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Pedahohichni nauky – Bulletin of the Cherkasy University: a collection of scientific works. Pedagogical sciences, 15, 92–101.
Pryimak, S. G. (2019). Metody`chna sy`stema rozvy`tku funkcional`ny`x mozhly`vostej majbutnix uchy`teliv fizy`chnoyi kul`tury` u procesi sporty`vno-pedagogichnogo udoskonalennya [Methodological system of the development of functional capabilities of future Physical Education teachers in the process of sports and pedagogical improvement]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Chernihiv, Ukraine : T. H. Shevchenko National University «Chernihiv Colehium».
Priymak, S. G. (2019). Metodychni osnovy formuvannya funktsional’noyi hotovnosti maybutnikh uchyteliv fizychnoyi kul’tury do profesiynoyi diyal’nosti : navchal’nyy posibnyk [Methodical bases of formation of functional readiness of future teachers of physical culture to professional activity]. Chernihiv, Ukraine : Desna Polygraph.
Pryimak, S. G. (2017). Morfofunkcional`ne zabezpechennya sporty`vno-pedagogichnoyi diyal`nosti studentiv [Morphofunctional Provision of Sports and Pedagogical Activity of Students]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka. Pedahohichni nauky – Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University named after T. G. Shevchenko. Series: Pedagogical Sciences. 149, 198–204.
Priymak, S. G. (2017). Spetsialna fizychna pratsezdatnist studentiv, shcho zaimaiutsia v hrupi sportyvnopedahohichnoho udoskonalennia z boksu [Special physical working capacity of students engaged in the group of sports and pedagogical improvement in boxing]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky – Proceedings. Pedagogical sciences, 159, 113–119.
Priymak, S. G. (2018). Sporty`vno-pedagogichne udoskonalennya studentiv: morfofunkcional`ne zabezpechennya diyal`nosti : monografiya [Sports and pedagogical improvement of students: morphofunctional conditionality of activity : monograph]. Chernigiv, Ukraine : РAT «PVK» Desna.
Priymak, S. (2020). Teorety`ko-metodologichni osnovy` sporty`vno-pedagogichnogo udoskonalennya v sy`stemi profesijnoyi osvity` majbutnix uchy`teliv fizy`chnoyi kul`tury` [Theoretical and methodological bases of sports and pedagogical improvement in the system of professional education of future teachers of physical culture]. Suchasni problemy pidhotovky ta profesiinoho udoskonalennia pratsivnykiv sfery osvity – Modern problems of training and professional development of education workers : Proceedings of the 6th International Scientific and Practical Conference (April 23-24, 2020, Chernihiv), 83–85.
Pryimak, S. G. (2017). Funktsionalnyi stan sertsevo-sudynnoi systemy studentiv, shcho zaimaiutsia v hrupakh sportyvno-pedahohichnoho udoskonalennia [unctional State the Cardiovascular System of Students Involved in the Group of Sports-Pedagogical Perfection ] Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 57, 129, 33–36.
Pryimak, Serhiy (2017). Fizy`chna pracezdatnist` studentiv, shho zajmayut`sya v grupi sporty`vnopedagogichnogo udoskonalennya z boksu [Physical capacity of students engaged in the group of sports and pedagogical improvement in boxing]. Pedahohichni nauky : teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii – Pedagogical sciences : theory, history, innovative technologies, 6(70), 130–141.
Pryimak, S. G. (2017). Funkcional`ny`j stan ky`snevo-transportnoyi sy`stemy` u studentiv, shho specializuyut`sya u boksi [Functional state of the oxygen transport system in students specializing in boxing]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka. Pedahohichni nauky. Fizychne vykhovannia ta sport – Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University named after T. G. Shevchenko. Series: Pedagogical Sciences. 147, 1, 175–181.
Romanenko, V. A., Priymak, S. G. (2006). Psihofiziologicheskaya gotovnost’ sportsmena : diagnostika i upravlenie sostoyaniem [Psychophysiological readiness of an athlete: diagnostics and state management]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka. Pedahohichni nauky – Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University named after T. G. Shevchenko. Series: Pedagogical Sciences, 35, 116–117.
Ryzhov, V. N. (2001). Professional’naya podgotovka studentov k pedagogicheskoj deyatel’nosti na kurse sportivno-pedagogicheskogo sovershenstvovaniya [Professional training of students for pedagogical activity on the course of sports and pedagogical improvement]. Extended abstract of candidate’s thesis. Maykop, Russia.
Severukhin, G. B. (2002). Osnovnye vekhi v istorii podgotovki pedagogicheskih kadrov po fizicheskoj kul’ture [Major milestones in the history of training teachers in physical culture]. Teoriya i praktika fizicheskoj kul’tury – Theory and practice of physical culture, 12, 23–26.
Skachkov, N. G., & Solodyannikov, V. A. (2010). Tekhnologicheskaya model’ v fizkul’turnopedagogicheskom obrazovanii : monografiya [Technological model in physical education and pedagogical education : monograph]. Saint Petersburg, Russia: GOUVPO SPbGTURP.
Slastenin, V. A. (1985). Reforma shkoly i gotovnost’ uchitelya k professional’noj deyatel’nosti : voprosy metodologii i teorii [School reform and teacher readiness for professional activity: questions of methodology and theory]. Teoriya i praktika fizicheskoj kul’tury – Theory and practice of physical culture, 6, 43–45.
Slastina, O. O. (2013). Sportyvno-pedahohichne vdoskonalennia v systemi pidhotovky maibutnikh uchyteliv fizychnoho vykhovannia [Sports and pedagogical improvement in the system of training future teachers of physical education]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu – Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports, 5, 68–72.
Solodyannikov, V. A. (2002). Tekhnologicheskaya koncepciya formirovaniya professional’no-pedagogicheskih umenij specialista po sportivnoj gimnastike [Technological concept of the formation of professional and pedagogical skills of a specialist in gymnastics]. Doctor thesis. Saint Petersburg, Russia : SPbGAFK.
Sopotnytska, O. V. (2013). Komponenty hotovnosti maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury do trenerskoi diialnosti [Components of readiness of future physical education teachers for coaching activity]. Materialy IX mezinarodni vedecko-prakticka conference «Vedecky prumysl evropskeho kontinentu – 2013». 18, 8–15.
Talyzina, N. F. (1986). Деятельностный подход к построению модели специалиста [Activity approach to building a specialist model]. Vestnik vysshej shkoly – Bulletin of higher education. 3, 10–14.
Terent’ieva, N. O, Pronikov, O. K. (2016). Proektuvannia pidhotovky fakhivtsiv za osvitno-naukovymy prohramamy (nauky pro osvitu) [Projecting of specialists’ training by educational scientific programs]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka. Pedahohichni nauky – Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University named after T. G. Shevchenko. Series: Pedagogical Sciences. 137, 54–57.
Fedik, O. P. (1999). Psykholohichni osoblyvosti profesiinoi pidhotovky studentiv do maibutnoi sportyvnopedahohichnoi diialnosti [Psychological features of professional training of students for future sports and pedagogical activities]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.
Fedorov, V. G. (2006). Pedagogicheskoe prostranstvo fizkul’turno-sportivnogo sovershenstvovaniya studentov v profil’nyh obrazovatel’nyh strukturah [Pedagogical space of physical culture and sports development of students in specialized educational structures]. Teoriya i praktika fizicheskoj kul’tury – Theory and practice of physical culture, 9, 25–26.
Khudoliy, O. M., Ivashchenko, O. V. (2008). Prohrama kursu «Sportyvno-pedahohichne vdoskonalennia» [Program of the course «Sports and pedagogical improvement»]. Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia – Theory and methods of physical education, 6, 19–32.
Human Sport and Exercise. https://doi.org/10.14198/jhse.2021.161.12. URL: https://www.jhse.ua.es/article/view/2021-v16-n1-modeling-functional-support-sports-activities-biathletes
Priymak Serhij, Kolomiets Nataliia, Goletc Vitaliy (2020). Forecasting the game role of volleyball players in accordance with the methodology of artificial intelligence. Journal of Physical Education and Sport® (JPES), Vol.20 (issue 1), Art 24, pp. 179-185. doi: 0.7752/jpes.2020.01024. URL: http://efsupit.ro/images/stories/ianuarie2020/Art%2024.pdf
Priymak Serhij, Kolomiets Nataliia, Goletc Vitaliy (2019). Modeling of the morphofunctional state of the biathletes body. Journal of Physical Education and Sport® (JPES), Vol.19 (issue 2), Art 173, pp. 1193-1199. (DOI:10.7752/jpes.2019.02173).
Priymak, S. G., Terentieva, N. O. (2017). Somatologic characteristics of biathlon students’ body constitution in predicting of their successfulness. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports; 21(4):192– 199. (doi:10.15561/18189172.2017.0408