СПОРТИВНО-ПЕДАГОГІЧНЕ УДОСКОНАЛЕННЯ В СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

Ключові слова:

спортивно-педагогічне удосконалення, професійна підготовка, фізичне виховання

Анотація

Мета роботи – схарактеризувати спортивно-педагогічне удосконалення в системі професійної освіти майбутніх учителів фізичної культури.

Методологічною основою є концептуальні ідеї теорії пізнання, методологічні принципи науковості, доступності, цілісності, інтегративності, які пояснюють важливі педагогічні аспекти професійної підготовки майбутнього фахівця з фізичного виховання та спорту.

Методи дослідження. Для отримання найбільш значущих результатів дослідження та їх інтерпретації застосовувались такі методи: теоретичний аналіз і синтез, систематизація, узагальнення інформації, викладеної у наукових джерелах інформації.

Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що удосконалено: методику організації занять зі спортивно-педагогічного удосконалення для студентів закладів вищої освіти; систему професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури.

Практичне значення отриманих результатів: теоретичні результати та наукові положення можуть бути використані для вирішення наукових, теоретико-методичних і практичних завдань реформування спеціалізованої, фахової передвищої і вищої освіти, модернізацію національної освітньої політики.

Висновки. Обґрунтовано, що однією з актуальних проблем науково-педагогічних досліджень є формування функціональної готовності майбутнього учителя фізичної культури в процесі спортивно-педагогічного удосконалення. Майбутній фахівець має уміти успішно проєктувати, конструювати й перетворювати окремі складові цієї діяльності, раціонально розробляти, моделювати засоби педагогічного впливу та ефективно застосовувати їх на практиці. Успішність реалізації окресленої проблеми у вищій школі у процесі підготовки фахівців з фізичної культури визначається раціональним керуванням, спрямованістю, стратегією, змістом і технологією процесу навчання й виховання.

Біографії авторів

С. Г. Приймак, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка

Researcher ID AAE-9459-2019
Scopus–Author ID 55873000300
Доктор педагогічних наук, доцент,
професор кафедри біологічних основ фізичного виховання, здоров’я і спорту
Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

А. М. Ратов, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка

Кандидат наук з фізичного виховання та спорту, доцент,
доцент кафедри теорії та методики спорту
Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка
(Суми, Україна)

О. В. Міщенко, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка

Кандидат наук з фізичного виховання та спорту, доцент,
доцент кафедри теорії та методики спорту
Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка
(Суми, Україна)

Посилання

Gonezhuk, A. G. (2004). Stanovlenie gumanisticheskoj napravlennosti lichnosti studentov v processe prohozhdeniya kursa sportivno-pedagogicheskogo sovershenstvovaniya (na primere specializacii futbol) [Formation of the humanistic orientation of the personality of students in the process of passing the course of sports and pedagogical improvement (on the example of football specialization)]. Extended abstract of candidate’s thesis. Maykop, Russia.

Danilko, M. T. (2000). Formuvannia hotovnosti do profesiinoi diialnosti maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury. [Formation of readiness for future professional teachers of physical culture] Extended abstract of candidate’s thesis. Lutsk, Ukraine.

Kapska, A. Y. (1998). Deiaki osoblyvosti formuvannia hotovnosti studentiv do profesiinoi tvorchosti. Modeliuvannia vykhovnoi diialnosti v systemi profesiinoi pidhotovky studentiv [Some features of the formation of students’ readiness for professional creativity. Modeling of educational activity in the system of professional training of students]: Teoriia, praktyka, prohramy – Theory, practice, programs, 5–12.

Kibernetika, myshlenie, zhizn’ (1964). [Cybernetics, thinking, life] / pod red. A. I. Berga, B. V. Biryukova, I. B. Novika, I. V. Kuznecova, A. G. Spirkina. Moskva, Russia : Mysl’.

Kuzmin, V. S. (1998). Kurs «Pedagogicheskoe fizkul’turno-sportivnoe sovershenstvovanie» kak sredstvo professional’no-tvorcheskoj podgotovki uchitelej fizicheskoj kul’tury [The course «Pedagogical physical culture and sports improvement» as a means of professional and creative training of teachers of physical culture]. Teoriya i praktika fizicheskoj kul’tury – Theory and practice of physical culture, 11–12, 18–19.

Kulchytska, I. (2016). Rol ta znachennia dystsypliny «sportyvno-pedahohichne vdoskonalennia» v pidhotovtsi studentiv do profesiinoi diialnosti [The role and significance of the discipline «sports and pedagogical improvement» in preparing students for professional activity]. Fizychna kultura, sport ta zdorovia natsii – Physical culture, sports and health of the nation, 20, 332–335.

Martynenko, V. V. (2006). Problemy neperervnoi profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv fizychnoho vykhovannia i sportu [Problems of continuous professional training of specialists in physical education and sports]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu – Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports, 3, 55-58.

Matveev, L. P. (1999). Osnovy obshchej teorii sporta i sistemy podgotovki sportsmenov [Fundamentals of the general theory of sports and the system of training athletes]. Kiev, Ukraine : Olympic Literature.

Morzhukhina, S. V. (2007). Pedagogicheskie usloviya sovershenstvovaniya prepodavaniya sportivnopedagogicheskih disciplin na fakul’tete fizicheskoj kul’tury i sporta [Pedagogical conditions for improving the teaching of sports and pedagogical disciplines at the Faculty of Physical Culture and Sports] Extended abstract of candidate’s thesis. Kaliningrad, Russia : Russian State University named after I. Kant.

Ozolin, N. G. (1970). Problemy prakticheskoj realizacii sovremennoj sistemy sportivnoj trenirovki [Problems of practical implementation of the modern system of sports training]. Teoriya i praktika fizicheskoj kul’tury – Theory and practice of physical culture, 11, 57–61.

Pedagogicheskoe fizkul’turno-sportivnoe sovershenstvovanie (2005). [Pedagogical physical culture and sports improvement] / ed. Yu. D. Zheleznyak. Moscow, Russia : Academy.

Platonov, V. N. (2004). Sistema podgotovki sportsmenov v olimpijskom sporte. Obshchaya teoriya i ee prakticheskie prilozheniya [The system of training athletes in Olympic sports. General theory and its practical applications]. Kiev, Ukraine: Olympic Literature.

Priymak, S. G. (2017). Variabel`nist` sercevogo ry`tmu ta central`na gemody`namika v zabezpechenni adaptaciyi do fizy`chny`x navantazhen` organizmu studentiv shho specializuyut`sya u volejboli [The Variability of Heart Rhythm and Central Hemodynamics in Providing Adaptation to the Body’s Physical Loads of Students Specializing in Volleyball]. Visnyk Cherkaskoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Pedahohichni nauky – Bulletin of the Cherkasy University: a collection of scientific works. Pedagogical sciences, 15, 92–101.

Pryimak, S. G. (2019). Metody`chna sy`stema rozvy`tku funkcional`ny`x mozhly`vostej majbutnix uchy`teliv fizy`chnoyi kul`tury` u procesi sporty`vno-pedagogichnogo udoskonalennya [Methodological system of the development of functional capabilities of future Physical Education teachers in the process of sports and pedagogical improvement]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Chernihiv, Ukraine : T. H. Shevchenko National University «Chernihiv Colehium».

Priymak, S. G. (2019). Metodychni osnovy formuvannya funktsional’noyi hotovnosti maybutnikh uchyteliv fizychnoyi kul’tury do profesiynoyi diyal’nosti : navchal’nyy posibnyk [Methodical bases of formation of functional readiness of future teachers of physical culture to professional activity]. Chernihiv, Ukraine : Desna Polygraph.

Pryimak, S. G. (2017). Morfofunkcional`ne zabezpechennya sporty`vno-pedagogichnoyi diyal`nosti studentiv [Morphofunctional Provision of Sports and Pedagogical Activity of Students]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka. Pedahohichni nauky – Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University named after T. G. Shevchenko. Series: Pedagogical Sciences. 149, 198–204.

Priymak, S. G. (2017). Spetsialna fizychna pratsezdatnist studentiv, shcho zaimaiutsia v hrupi sportyvnopedahohichnoho udoskonalennia z boksu [Special physical working capacity of students engaged in the group of sports and pedagogical improvement in boxing]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky – Proceedings. Pedagogical sciences, 159, 113–119.

Priymak, S. G. (2018). Sporty`vno-pedagogichne udoskonalennya studentiv: morfofunkcional`ne zabezpechennya diyal`nosti : monografiya [Sports and pedagogical improvement of students: morphofunctional conditionality of activity : monograph]. Chernigiv, Ukraine : РAT «PVK» Desna.

Priymak, S. (2020). Teorety`ko-metodologichni osnovy` sporty`vno-pedagogichnogo udoskonalennya v sy`stemi profesijnoyi osvity` majbutnix uchy`teliv fizy`chnoyi kul`tury` [Theoretical and methodological bases of sports and pedagogical improvement in the system of professional education of future teachers of physical culture]. Suchasni problemy pidhotovky ta profesiinoho udoskonalennia pratsivnykiv sfery osvity – Modern problems of training and professional development of education workers : Proceedings of the 6th International Scientific and Practical Conference (April 23-24, 2020, Chernihiv), 83–85.

Pryimak, S. G. (2017). Funktsionalnyi stan sertsevo-sudynnoi systemy studentiv, shcho zaimaiutsia v hrupakh sportyvno-pedahohichnoho udoskonalennia [unctional State the Cardiovascular System of Students Involved in the Group of Sports-Pedagogical Perfection ] Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 57, 129, 33–36.

Pryimak, Serhiy (2017). Fizy`chna pracezdatnist` studentiv, shho zajmayut`sya v grupi sporty`vnopedagogichnogo udoskonalennya z boksu [Physical capacity of students engaged in the group of sports and pedagogical improvement in boxing]. Pedahohichni nauky : teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii – Pedagogical sciences : theory, history, innovative technologies, 6(70), 130–141.

Pryimak, S. G. (2017). Funkcional`ny`j stan ky`snevo-transportnoyi sy`stemy` u studentiv, shho specializuyut`sya u boksi [Functional state of the oxygen transport system in students specializing in boxing]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka. Pedahohichni nauky. Fizychne vykhovannia ta sport – Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University named after T. G. Shevchenko. Series: Pedagogical Sciences. 147, 1, 175–181.

Romanenko, V. A., Priymak, S. G. (2006). Psihofiziologicheskaya gotovnost’ sportsmena : diagnostika i upravlenie sostoyaniem [Psychophysiological readiness of an athlete: diagnostics and state management]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka. Pedahohichni nauky – Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University named after T. G. Shevchenko. Series: Pedagogical Sciences, 35, 116–117.

Ryzhov, V. N. (2001). Professional’naya podgotovka studentov k pedagogicheskoj deyatel’nosti na kurse sportivno-pedagogicheskogo sovershenstvovaniya [Professional training of students for pedagogical activity on the course of sports and pedagogical improvement]. Extended abstract of candidate’s thesis. Maykop, Russia.

Severukhin, G. B. (2002). Osnovnye vekhi v istorii podgotovki pedagogicheskih kadrov po fizicheskoj kul’ture [Major milestones in the history of training teachers in physical culture]. Teoriya i praktika fizicheskoj kul’tury – Theory and practice of physical culture, 12, 23–26.

Skachkov, N. G., & Solodyannikov, V. A. (2010). Tekhnologicheskaya model’ v fizkul’turnopedagogicheskom obrazovanii : monografiya [Technological model in physical education and pedagogical education : monograph]. Saint Petersburg, Russia: GOUVPO SPbGTURP.

Slastenin, V. A. (1985). Reforma shkoly i gotovnost’ uchitelya k professional’noj deyatel’nosti : voprosy metodologii i teorii [School reform and teacher readiness for professional activity: questions of methodology and theory]. Teoriya i praktika fizicheskoj kul’tury – Theory and practice of physical culture, 6, 43–45.

Slastina, O. O. (2013). Sportyvno-pedahohichne vdoskonalennia v systemi pidhotovky maibutnikh uchyteliv fizychnoho vykhovannia [Sports and pedagogical improvement in the system of training future teachers of physical education]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu – Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports, 5, 68–72.

Solodyannikov, V. A. (2002). Tekhnologicheskaya koncepciya formirovaniya professional’no-pedagogicheskih umenij specialista po sportivnoj gimnastike [Technological concept of the formation of professional and pedagogical skills of a specialist in gymnastics]. Doctor thesis. Saint Petersburg, Russia : SPbGAFK.

Sopotnytska, O. V. (2013). Komponenty hotovnosti maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury do trenerskoi diialnosti [Components of readiness of future physical education teachers for coaching activity]. Materialy IX mezinarodni vedecko-prakticka conference «Vedecky prumysl evropskeho kontinentu – 2013». 18, 8–15.

Talyzina, N. F. (1986). Деятельностный подход к построению модели специалиста [Activity approach to building a specialist model]. Vestnik vysshej shkoly – Bulletin of higher education. 3, 10–14.

Terent’ieva, N. O, Pronikov, O. K. (2016). Proektuvannia pidhotovky fakhivtsiv za osvitno-naukovymy prohramamy (nauky pro osvitu) [Projecting of specialists’ training by educational scientific programs]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka. Pedahohichni nauky – Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University named after T. G. Shevchenko. Series: Pedagogical Sciences. 137, 54–57.

Fedik, O. P. (1999). Psykholohichni osoblyvosti profesiinoi pidhotovky studentiv do maibutnoi sportyvnopedahohichnoi diialnosti [Psychological features of professional training of students for future sports and pedagogical activities]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.

Fedorov, V. G. (2006). Pedagogicheskoe prostranstvo fizkul’turno-sportivnogo sovershenstvovaniya studentov v profil’nyh obrazovatel’nyh strukturah [Pedagogical space of physical culture and sports development of students in specialized educational structures]. Teoriya i praktika fizicheskoj kul’tury – Theory and practice of physical culture, 9, 25–26.

Khudoliy, O. M., Ivashchenko, O. V. (2008). Prohrama kursu «Sportyvno-pedahohichne vdoskonalennia» [Program of the course «Sports and pedagogical improvement»]. Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia – Theory and methods of physical education, 6, 19–32.

Human Sport and Exercise. https://doi.org/10.14198/jhse.2021.161.12. URL: https://www.jhse.ua.es/article/view/2021-v16-n1-modeling-functional-support-sports-activities-biathletes

Priymak Serhij, Kolomiets Nataliia, Goletc Vitaliy (2020). Forecasting the game role of volleyball players in accordance with the methodology of artificial intelligence. Journal of Physical Education and Sport® (JPES), Vol.20 (issue 1), Art 24, pp. 179-185. doi: 0.7752/jpes.2020.01024. URL: http://efsupit.ro/images/stories/ianuarie2020/Art%2024.pdf

Priymak Serhij, Kolomiets Nataliia, Goletc Vitaliy (2019). Modeling of the morphofunctional state of the biathletes body. Journal of Physical Education and Sport® (JPES), Vol.19 (issue 2), Art 173, pp. 1193-1199. (DOI:10.7752/jpes.2019.02173).

Priymak, S. G., Terentieva, N. O. (2017). Somatologic characteristics of biathlon students’ body constitution in predicting of their successfulness. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports; 21(4):192– 199. (doi:10.15561/18189172.2017.0408

Downloads

Опубліковано

22.01.2024

Номер

Розділ

ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ