ФОРМУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ САМОСТІЙНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ІНФОРМАТИКИ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.232415Ключові слова:
самостійна пізнавальна діяльність, пізнавальна самостійність, формування пізнавальної самостійності, інформатика, дистанційне навчанняАнотація
У статті обґрунтовуються умови та рівні сформованості пізнавальної самостійності майбутніх учителів технологій на заняттях з інформатики в процесі дистанційного навчання. Автори пропонують для визначення пізнавальної самостійності майбутніх учителів технологій застосувати комплекс оригінальних діагностичних методик, які сприятимуть виявленню рівня сформованості у майбутнього вчителя технологій зазначених умінь. Визначено такі умови сформованості пізнавальної самостійності: формування в студентів на заняттях з інформатики мотивації, саморефлексії а також вмінь ставити мету самостійної діяльності; використання різних типів завдань, вирішення яких сприятиме розвитку пізнавальної самостійності та критичного мислення; використання в навчальному процесі активних та інтерактивних методів, що сприяють розвитку пізнавальної самостійності. Розроблено критерії та охарактеризовано рівні сформованості пізнавальної самостійності майбутніх учителів технологій у процесі вивчення інформатики в умовах дистанційного навчання.
Мета дослідження полягає у теоретичному обґрунтуванні сутності пізнавальної самостійності майбутніх учителів технологій та розробці критеріїв і рівнів сформованості пізнавальної самостійності майбутніх учителів технологій на заняттях з інформатики в умовах дистанційного навчання.
Методологія дослідження включає загальнопсихологічні концепції життєвого шляху особистості, положення про співвідношення і взаємозв’язок природних і соціальних чинників, розвитку особистості та її власної активності, дослідження психологічних механізмів саморегуляції поведінки. Методами дослідження є спостереження за
активністю студентів на заняття та під час виконання завдань; аналіз якості та кількості самостійних ініціатив студентів під час вивчення інформатики дистанційно; оцінка самостійності вирішення студентами завдань та виконання проєктів з інформатики, вивчення рівня та якості самостійних досліджень та практичних завдань.
Наукова новизна полягає в первинному обґрунтовані педагогічних умов формування пізнавальної самостійності майбутніх учителів технологій, вперше розроблено критерії, показники та рівні сформованості пізнавальної самостійності майбутніх учителів технологій на заняттях з інформатики в умовах дистанційного навчання.