ФОРМУВАННЯ ТВОРЧОГО ПРОЄКТНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ ПІД ЧАС УРОКІВ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.242727Ключові слова:
уроки української літератури, творче проєктне мислення, проблемні завдання, уміння, навички, учні, проєктАнотація
Мета статті – дослідити особливості формування творчого проєктного мислення учнів під час уроків української літератури; запропонувати комплекс проблемних завдань, спрямованих на відпрацювання різних видів творчого проєктного мислення; розробити методичні рекомендації щодо формування творчого проєктного мислення під час уроків української літератури.
Методологія. Теоретико-методологічний інструментарій дослідження обумовлений його поліпарадигмальним характером, оскільки воно здійснене на стику таких галузей, як педагогіка, філософія, психологія, естетика. Джерельною базою слугували теоретичні положення з герменевтики, феноменології, філософії мови, зокрема проблеми її внутрішньої та зовнішньої форми, а також із теорії і практики проєктної діяльності, психології теорії творчості. Під час проведеного дослідження використано такі методи: теоретичний аналіз наукової літератури з проблеми дослідження, що дав змогу виокремити значущі характеристики поняття «творче проєктне мислення» та провести теоретичні узагальнення; методи спостереження, опитування, вивчення продуктів педагогічної діяльності уможливили систематизування та узагальнення отриманих практичних результатів. Збір інформації проведено в межах освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти, а також у контексті організації педагогічної практики (навчальної і виробничої) студентів філологічного факультету.
Наукова новизна. У статті схарактеризовано методику формування творчого проєктного мислення учнів під час уроків української літератури в єдності взаємопов’язаних методів, засобів та форм.
Висновки. Виявлено, що в процесі формування творчого проєктного мислення під час уроків української літератури в учнів формуються специфічні вміння та навички, що характеризують цей тип мислення, – рефлексивні, дослідницькі, навички критичної оцінної діяльності, спільної роботи, менеджерські, комунікативні, презентаційні. Розроблено методичні рекомендації щодо формування творчого проєктного мислення під час уроків української літератури, зокрема стосовно використання методів розв’язання завдань (ігрових, проблемних та рефлексивних методів, дискусій, аналізу ситуацій); особливостей застосування засобів навчання (діагностичних методик, навчальних ситуацій, творчих та рефлексивних завдань, вправ, ігор, алгоритмів, правил), а також форм і методів навчання (сюжетних ігор, дискусій, захисту проєктів, конкурсів, виставок). Зміст та етапи розвитку поняття «творче проєктне мислення» представлено такими компонентами: проєктний задум, вироблення оптимальних рішень щодо проєктних творчих завдань, відбір матеріалів і засобів відтворення та візуалізації, планування творчого процесу освітньої діяльності з урахуванням специфіки проєктної ситуації. З’ясовано, що формування творчого проєктного мислення буде ефективним, якщо створити творче проєктне середовище, що є складним синтезом науки та мистецтва, практичної та теоретичної діяльності здобувача освіти; забезпечити принцип наступності у творчій проєктній діяльності; застосовувати під час навчання проблемні завдання, спрямовані на відпрацювання різноманітних видів творчого проєктного мислення (практико орієнтований, дослідницький, інформаційний, власне творчий, рольовий).