СУЧАСНЕ БОГОСЛУЖБОВО-ХОРОВЕ МИСТЕЦТВО НІМЕЧЧИНИ: РЕГІОНАЛЬНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58407/231901

Ключові слова:

богослужбово-хорове мистецтво, Німеччина, музична регіоніка, меса, канторський спів, церковний хор

Анотація

Мета статті. Ознайомлення з особливостями сучасного богослужбово-хорового мистецтва Німеччини на прикладі хору римо-католицької церкви Святої Марії міста Вольнцах (округ Пфаффенгофен на Ільмі, Баварія).
Методологія. У статті використано наступні методи дослідження: хормейстерський аналіз, педагогічний аналіз, інтерв’ювання діячів богослужбово-хорової культури м. Вольнцах.
Наукова новизна. Вперше введено до наукового обігу імена видатних діячів сучасної богослужбово-хорової культури Баварії – Астрід Елендер, Рудольфа Фішера, Моніки Чушке та проаналізовано репертуар хору римо-католицької церкви Святої Марії міста Вольнцах. Подано педагогічний аналіз курсів підвищення кваліфікації для канторів церковних хорів (Kantorengesang im Gottendinst – Кантор співає на Божій Службі) і підкреслено їх роль у професіоналізації богослужбово-хорового мистецтва краю. Підтверджено можливість використання матеріалів публікації у викладанні навчальної дисципліни «Історія світової музики» для студентів спеціальності 025 Музичне мистецтво першого (бакалавр-ського) рівня вищої освіти у Національному університеті «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка.
Висновки. Аналіз сучасного богослужбово-хорового мистецтва Німеччини з позицій музичної регіоніки (на прикладі хору римо-католицької церкви Святої Марії м. Вольнцах) дозволяє підсумувати наступне: 1. Богослужбово-хорове мистецтво посідає чільне місце в сучасній музично-виконавській культурі Баварії; 2. Церковний спів консолідує місцеві виконавські ресурси для реалізації високохудожніх творів світової хорової спадщини; 3. Діяльність хору римо-католицької церкви Святої Марії м. Вольнцах базується на посиленій увазі до організації репетиційної роботи, фахової підготовки співаків та підвищення їх кваліфікації. Зокрема, цьому сприяє проведення Єпархіальним управлінням щорічних літніх зібрань «Kantoren gesang im Gottesdienst» (Кантор співає на Службі Божій) в м. Регенсбург. У статті розглянуто особливості сучасного богослужбово-хорового мистецтва Німеччини на прикладі хору римо-католицької церкви Святої Марії міста Вольнцах (округ Пфаффенгофен на Ільмі, Баварія). В основу дослідження покладено хормейстерський та педагогічний аналіз, за допомогою яких осмислено формування виконавського репертуару колективу, організацію репетиційної роботи, підвищення кваліфікації канторів. Наголошено, що музична регіоніка здійснює позитивний вплив на становлення міжнародного мистецтвознавчого дискурсу, зокрема сприяє поглибленому вивченню сучасного богослужбово-хорового мистецтва Баварії і дозволяє провести паралелі з Чернігівським краєм.

Біографія автора

Олег Васюта , Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Доктор мистецтвознавства, професор, завідувач кафедри мистецьких дисциплін, Заслужений працівник культури України, Заслужений діяч мистецтв України, Член Національної всеукраїнської музичної спілки, Національної спілки кобзарів України, Національної спілки театральних діячів, Почесний діяч Єврейської ради України, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка (м. Чернігів, Україна)

Посилання

Vasiuta O. P. (1997). Muzychne zhytia na Chernihivshchyni u ХVIII-XIX st.: monohrafiia [Musical life in the Chernihiv region in the 18th-19th centuries. (Historical and cultural research): monograph. (1997)]. Chernihiv: Desnianska Pravda, 212.

Vasiuta O. P. (2017). Muzychna kultura Chernihivshchyny ХХ – pochatku ХХІ stolitiia: evoliutsiinyi vymir: monohrafiia. [Musical culture of the Chernihiv region of the 20th – early 21st centuries: evolutionary dimension: monograph] Chernihiv: Desna Polygraph, 296.

Vasiuta O. P. (2019). Muzychna kultura Chernihivshchyny ХХ – pochatku ХХІ stolitiia (kompozytorska tvorchist ta vykonavstvo): monohrafiia [Musical culture of the Chernihiv region in the 20th – early 21st centuries (composer's creativity and performance): monograph] Chernihiv: Desna Polygraph, 384.

Das neue große Lexikon in Farbe (A – S). Vehling Verlag, 1984. 336. (141).

Delibes Leo Messe brève: Chorpartitur. Bonn: Musikverlag, 2011. 20.

Fröhlich Paulinus Wolnzach (Chronik eines Hallertauer Marktes). Markt Wolnzach: Verlag, 1980. 193.

Kantorengesang im Gottesdienst. Des Diözesanreferats Kirchenmusik: Regensburg, 2022. 5.

Downloads

Опубліковано

06.03.2023