ЗАПРОВАДЖЕННЯ МЕДІАГРАМОТНОСТІ В КУРСАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ ПРОФЕСІЙНОГО СПІЛКУВАННЯ В УНІВЕРСИТЕТСЬКІЙ ПРАКТИЦІ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Оксана Торубара Кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри іноземних мов, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-5375-4696

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.242944

Ключові слова:

англійська мова для професійного спілкування, медіаграмотність, масовий відкритий онлайн курс, змішане навчання, фасилітатор

Анотація

Викладання англійської мови для професійного спілкування у широкому розумінні має на меті допомогти студентам закладів вищої освіти ефективно взаємодіяти англійською мовою у потенційному професійному середовищі на міжнародному ринку праці. Через безпрецедентні обставини розв'язаної Росією війни проти України та токсичність світової інформаційної екосистеми вміння оцінювати джерела інформації, багато з яких є англомовними, виявляти фіктивні новини та маніпуляції, а також приймати зважені рішення стали важливими і навіть життєво необхідними для будь-якого молодого фахівця. Водночас переважна більшість студентів немовних спеціальностей володіють англійською мовою на рівні А2-В1, що не є достатнім для роботи з сучасними автентичними джерелами інформації в Інтернеті. Навіть якщо їм вдається зрозуміти зміст повідомлення, їм бракує здатності критично його сприймати.

Ця стаття є узагальненням досвіду навчання медіаграмотності в курсі англійської для професійного спілкування в Національному університеті «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Проходячи відкритий онлайн курс «Англійська мова для медіаграмотності»«на платформі Coursera, учасники проєкту мали змогу сформувати спільне розуміння змісту статей та останніх новин з мережі Інтернет завдяки обговоренню та спільному аналізу онлайн-статей та останніх новин під керівництвом викладача-фасилітатора, який міг не лише швидко ліквідувати мовні прогалини, але й ставити критичні запитання, щоб допомогти студентам осмислити матеріал, а також пояснити особливості медіатексту як жанру, та створити основу для аналізу.

Метою цієї роботи було дослідити, яким чином мовна освіта може інтегрувати викладання медіаграмотності в українському ЗВО.

Методологія дослідження передбачала ретельний аналіз літератури, пов'язаної з медіаграмотністю та змішаним навчанням. Для адаптації матеріалів масового відкритого онлайн-курсу до потреб учасників проєкту були використані теоретичні методи, які включали аналіз, синтез і пояснення. Також були використані емпіричні методи, а саме педагогічне спостереження за студентами-учасниками проєкту.

Наукова новизна дослідження полягає в тому, що воно дозволило розробити ефективні методичні рекомендації для вчителя іноземної мови, який виступає в ролі фасилітатора і допомагає учням паралельно розвивати мовні навички та навички медіаграмотності, вкрай важливі для боротьби з пропагандою та дезінформацією. Ми дійшли висновку, що міждисциплінарний характер медіаграмотності та її ключове значення в епоху пост-правди має уможливити та заохотити викладачів до трансформування навчальної програми курсу англійської мови професійного спрямування відповідно до потреб українських студентів немовних спеціальностей у часи війни та глобальної кризи.

Downloads

Опубліковано

18.02.2025