ВПЛИВ ФІЗИЧНОЇ АКТИВНОСТІ НА КОГНІТИВНІ ФУНКЦІЇ СТУДЕНТІВ

Автор(и)

  • Вікторія Кондратенко Кандидат наук з фізичної культури і спорту, доцент, доцент кафедри фізичного виховання та спеціальної підготовки, Університет митної справи та фінансів https://orcid.org/0000-0002-9056-5851
  • Світлана Черевко Кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри фізичного виховання та спорту, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара https://orcid.org/0000-0003-3129-6599
  • В’ячеслав Агалаков Викладач кафедри фізичного виховання та спорту, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара https://orcid.org/0000-0002-8303-7057

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.253107

Ключові слова:

фізична активність, когнітивні функції, пам’ять, увага, студентська молодь

Анотація

Мета статті. Дослідити вплив фізичної активності на когнітивні функції студен­тів, визначити оптимальні форми фізичних навантажень, що сприяють покращенню пам’яті, уваги та швидкості обробки інформації. Особлива увага приділяється механізмам впливу фізичних вправ на когнітивні здібності студентів та їх адаптацію до навчального процесу. Дослідження спрямоване на розробку рекомендацій для освітніх закладів щодо інтеграції фізичної активності у навчальний процес.

Методологія. Використано комплексний підхід, що включає кількісні та якісні методи аналізу. Вибірка складалася зі 150 студентів віком 18-25 років, які виконували стан­дарти­зовані когнітивні тести до та після періоду фізичної активності. Використо­вувалися методи анкету­вання, тестування когнітивних здібностей, аналіз фізичних показників. Дані оброблялися статис­тичними методами, такими як кореляційний аналіз та регресійне моделювання, що дозволило виявити взаємозв’язок між рівнем фізичної активності та когнітивними показниками.

Наукова новизна. Встановлено, що поєднання аеробних вправ із силовими тренуван­нями має найбільш позитивний ефект на когнітивні функції студентів. Регулярна фізична активність сприяє підвищенню стресостійкості, зменшенню рівня тривожності та покращенню загального психоемоційного стану. Новизна роботи полягає у комплексному підході до аналізу впливу фізичної активності на когнітивні здібності студентів, що охоплює нейропсихологічні, фізіологічні та соціальні аспекти.

Висновки. Фізична активність є важливим чинником покращення когнітивних функцій студентів. Найефективнішими є аеробні вправи у поєднанні із силовими тренуваннями, оскільки вони покращують кровообіг, підвищують рівень кисню в мозку та стимулюють нейропластичність. Дослідження показало, що студенти, які ведуть активний спосіб життя, мають кращу пам’ять, швидше обробляють інформацію та демонструють вищу здатність до концентрації уваги. Перспективи подальших досліджень включають аналіз впливу різних видів активності на когнітивні процеси та розробку програм фізичної активності для навчальних закладів.

Downloads

Опубліковано

24.07.2025

Номер

Розділ

БІОМЕХАНІЧНІ, ПЕДАГОГІЧНІ, МЕДИКО-БІОЛОГІЧНІ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ТА СПОРТУ