ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.253111Ключові слова:
інклюзивна освіта, заклади вищої освіти, організаційні засади, педагогічні підходи, особливі освітні потреби, доступність, тьюторствоАнотація
У статті розглядаються ключові організаційно-педагогічні засади впровадження інклюзивного навчання у закладах вищої освіти (ЗВО). Проаналізовано нормативно-правову базу, принципи організації інклюзивного освітнього середовища, а також особливості підготовки педагогічного персоналу. Підкреслюється необхідність системного підходу до створення доступного та безбар’єрного середовища для осіб з особливими освітніми потребами (ООП).
Мета статті. проаналізувати теоретичні та нормативно-правові основи інклюзивного навчання у ЗВО України, виявити ефективні організаційно-педагогічні засади його впровадження, а також визначити перспективи розвитку інклюзивного середовища у вищій школі.
Методологія дослідження. У дослідженні застосовано комплекс методів: аналіз нормативно-правових актів та наукових джерел; порівняльно-типологічний метод (для виявлення особливостей інклюзивної практики в різних ЗВО); метод системного підходу (для аналізу структурної організації інклюзивного середовища); метод узагальнення (для формулювання висновків і рекомендацій).
Наукова новизна. У статті вперше систематизовано організаційні та педагогічні компоненти інклюзивного навчання у вітчизняних ЗВО. Обґрунтовано необхідність інституційної інтеграції інклюзії в стратегії розвитку ЗВО.
Висновки. Інклюзивне навчання у закладах вищої освіти є не лише гуманістичною вимогою сучасного суспільства, а й фактором інноваційного розвитку освітньої системи. Проведений аналіз показав, що ефективне впровадження інклюзії у ЗВО можливе за умов системної організаційної підтримки, наявності педагогічних стратегій адаптації та інституціонального супроводу студентів з ООП. Інклюзивна освіта потребує оновлення концептуальних підходів до навчання, розширення функцій викладача, зміни освітнього середовища та активного залучення усіх учасників освітнього процесу до формування інклюзивної культури.