ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛЯ ФІЗИКИ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ ТВОРЧОЇ СКЛАДОВОЇ STEM

Автор(и)

  • Павло Давиденко Старший викладач кафедри природничо-математичних дисциплін та інформаційно-комунікаційних технологій в освіті Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені К. Д. Ушинського https://orcid.org/0000-0003-0680-8302

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.253135

Ключові слова:

STEM, інженерна складова STEM, підготовка вчителя, творчі здібності, фізика

Анотація

Стаття присвячена актуальній проблемі підготовки вчителя фізики для роботи з творчо обдарованими учнями в освітньому процесі з даного предмету.

Аналіз останніх наукових досліджень та публікацій авторів, які безпосередньо займаються впровадженням в освітній процес STEM, дозволили йому прийти до висновку стосовно того, що здійснювати таку підготовку вчителя фізики можна в ході реалізації в освітньому процесі її інженерної складової.

Мета статті: теоретично обґрунтувати потенціальні можливості STEM стосовно розвитку творчих здібностей учнів, та показати можливість професійної підготовки вчителя фізики до їх реалізації в освітньому процесі з даного навчального предмету.

Методологією нашого дослідження є аналіз наукових та науково-методичних публікацій, аналіз педагогічного досвіду вчителів фізики, спостереження за діяльністю вчителів під час постановки та оцінювання ними виконуваних учнями завдань творчого змісту, безпосередня робота автора в журі Всеукраїнського турніру юних винахідників і раціоналізатор та «Міжнародного STEM-конкурсу «Едісони ХХІ-го століття», участь у розробленні для них завдань, організація та проведення занять із вчителями та учнями в ESTEAM-просторі (Ko_Laba). Все це дозволило зробити відповідні узагальнення та висновки.

Наукова новизна полягає у теоретичному обґрунтуванні з наступним підтвердженням на практиці можливості підготовки вчителя фізики до реалізації творчої складової STEM, що сприяє розвитку творчих здібностей учнів в освітньому процесі з даного предмету.

Висновки. STEM, зокрема його інженерний складник, має значний потенціал стосовно розвитку творчих здібностей учнів.

Для реалізації даного потенціалу STEM у освітнього процесі з фізики є необхідність у відповідній професійній підготовці вчителя даного предмету.

Таку підготовку можна здійснювати в системі післядипломної педагогічної освіти, яка швидко реагує на запити вчителів та має безпосередні можливості для запровадження результатів підготовки вчителя в педагогічну практику.

Висока результативність у підготовці вчителів фізики до реалізації творчої (інженерної) складової STEM мають авторські курси, що викладаються фахівцями, які займаються даною проблемою, вебінари, тренінги та індивідуальні заняття.

 

Downloads

Опубліковано

24.07.2025

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ З ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ТА СПОРТУ