АДАПТИВНА ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА ШКОЛЯРІВ ІЗ ПОРУШЕННЯМ СЛУХУ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Марія Трояновська Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, психології та методики фізичного виховання, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0009-0009-6804-2665

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.253152

Ключові слова:

здоровʼя, заклади загальної середньої освіти, школярі з порушенням слуху, адаптивна фізична культура

Анотація

У статті проаналізовано теоретичні та методологічні наукові праці щодо впровадження адаптивної фізичної культури (АФК) школярів із порушенням слуху в закладах загальної середньої освіти (ЗЗСО). Проблема розвитку АФК в Україні поки що частково висвітлено в науковій літературу, тому її вивчення та популяризація вкрай актуальна. Задля кращого проведення занять із АФК визначено головні аспекти, на які слід звернути увагу під час її планування та проведення. Розглянуто професійні якості вчителя з АФК, що допомо­жуть ефективно проводити заняття, сприятимуть загальному розвитку та соціалізації учнів із особливими потребами. Окреслено педагогічні умови для створення адаптаційного освітнього середовища під час проведення адаптивної фізичної культури в ЗЗСО для учнів із порушенням слуху.

Мета роботи – проаналізувати наукові праці, що складають теоретико-методо­логічну основу роботи з учнями з порушенням слуху під час проведення адаптивної фізичної культури в закладах загальної середньої освіти.

Методологія. Для реалізації основних завдань дослідження використано теоретичні методи: аналіз спостережень та узагальнення результатів сучасних наукових концепцій, психолого-педагогічних, методичних досліджень вітчизняної та зарубіжної літератури з проблеми адаптивної фізичної культури для учнів із порушенням слуху в ЗЗСО.

Наукова новизна. Проаналізовано основні аспекти з ефективного упровадження адаптивної фізичної культури для учнів із порушенням слуху в ЗЗСО.

Висновки. Аналіз літературних джерел дозволив виявити, що АФК є важливою та значущою в системі освіти для школярів із особливими потребами, тим паче, для учнів із порушенням слуху. АФК позитивно сприяє фізичному розвитку, тому широко використо­вується в реабілітації, соціальній інтеграції та покращенні якості осіб із особливими потре­бами. Проведення занять із адаптивної фізичної культури серед школярів із порушенням слуху потребує індивідуального підходу, спеціальних методик навчання, адаптації середо­вища та ефективної комунікації. Створення безпечних та мотивувальних умов зумовлює не лише руховий розвиток, а й підвищує самооцінку, покращує якість життя школярів із порушенням слуху.

Downloads

Опубліковано

24.07.2025

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ З ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ТА СПОРТУ