ІНФОРМАЦІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ЗАПОРУКА ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.253155Ключові слова:
інформаційна культура, психофізіологічне здоров’я, медіаосвіта, інформаційна компетентність, інформаційна гігієнаАнотація
Стаття присвячена визначенню змісту поняття «інформаційна компетентність» на сучасному етапі розвитку суспільства. Проаналізовано значення інформаційної гігієни для психофізіологічного здоров’я здобувачів вищої освіти, наведено принципи формування інформаційної компетентності студентів і курсантів під час освітнього процесу.
Мета статті – визначити підходи до розуміння поняття «інформаційна компетентність», вказати на способи формування цієї компетентності у здобувачів вищої освіти, наголосити на значенні інформаційної гігієни для збереження психофізіологічного здоров’я особистості.
Процедура теоретико-методологічного дослідження. Під час дослідження нами було використано системний підхід, який дозволив розглядати психофізіологічне здоров’я здобувачів освіти як складноорганізовану систему, в якій чільне місце належить інформаційній гігієні. Також нами було дотримано світоглядно-методологічних принципів демократизації, гуманізації, інноваційності, властиві новітній освітній парадигмі.
Наукова новизна полягає у комплексному дослідженні підходів до розуміння поняття «інформаційна компетентність», а також окресленні способів її формування у здобувачів вищої освіти з метою збереження їх психофізіологічного здоров’я.
Висновки. Отже, в ході дослідження, ми визначили еволюцію поняття «інформаційна компетентність», яка нині розуміється більшістю науковців не лише як вміння користуватися сучасними технологіями, а як здатність самостійно орієнтуватися в інформаційному просторі, використовувати отримані знання у практичній діяльності, критично осмислювати інформацію й робити самостійні висновки, відрізняти різні види маніпуляцій. В контексті сьогодення, особливо в умовах війни, здобувачі вищої освіти є особливо вразливою категорією і потребують захисту психофізіологічного здоров’я, у тому числі й в контексті інформаційної гігієни. Відтак, формування інформаційної компетентності постає не лише як складова професійної підготовки майбутніх фахівців, а й захищає їх від стресів, зумовлених негативним інформаційним середовищем, що може погіршити якість їх навчання й мати негативний впив на психофізіологічний стан та когнітивні здібності.