ТВОРЧА СПАДЩИНА ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ ЯК МЕТОДОЛОГІЧНА ОСНОВА ПЕДАГОГІКИ

Автор(и)

  • Тамара Янченко Доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки та методики викладання історії і суспільних дисциплін, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-2967-0695

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.253341

Ключові слова:

педагогіка, виховання, освіта, українська педагогічна думка XVIII ст., творча спадщина Григорія Сковороди

Анотація

Мета статті – здійснити аналіз творчої спадщини Г. Сковороди як методологічної основи сучасної педагогіки.

Методологія. У дослідженні, що стало основою статті, застосовано проблемний, системний, соціокультурний, історичний і синергетичний підходи, що дозволило визначити та схарактеризувати педагогічні ідеї видатного українського мислителя, актуальні для сучасної освіти. Герменевтичний метод сприяв здійсненню аналізу творів Г. Сковороди. Наративний метод забезпечив цілісний виклад інформації. У дослідженні було використано загальнонаукові методи аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення.

Наукова новизна. У статті визначено й охарактеризовано філософські та педагогічні ідеї Г. Сковороди у контексті їх впливу на українську освіту в різні періоди її розвитку. У статті також здійснено рефлексію щодо   використання творчої спадщини мислителя у якості методологічного та концептуального підґрунтя сучасної педагогіки.

Висновки. Отже, творча спадщина Г. Сковороди є методологічною основою сучасної педагогічної науки. Філософ характеризує та почасти втілює в свою практичну педагогічну діяльність ідеї, що є загальнолюдськими цінностями і становлять сутність гуманістичної педагогіки: природовідповідність, людиноцентризм, вплив батьків і сімейного виховання.

Ідея Г. Сковороди про «сродну працю» втілює в собі педагогічний принцип природо­відповідності навчання та виховання і моделює принцип людиноцентризму в освіті, оскільки тільки через урахування природних здібностей і запитів особистості дитина або людина загалом можуть стати центром освітньої системи, провідним її компонентом.

Перспективи подальших досліджень вбачаємо, з одного боку, у поглибленому вивчення ідей Г. Сковороди з точки зору їх впливу на концепцію сучасної освіти, а, з іншого, в аналізі методологічних засад педагогічної науки.

Downloads

Опубліковано

17.09.2025