ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ ВІЗУАЛЬНОЇ ГРАМОТНОСТІ ПРИ ВИКЛАДАННІ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН

Автор(и)

  • Марина Ячна Старший викладач кафедри біології, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0003-4587-525X
  • Дмитро Мехед Кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри кібербезпеки та математичного моделювання, Національний університет «Чернігівська політехніка» https://orcid.org/0000-0003-3905-3620
  • Олександр Третяк Кандидат біологічних наук, професор, декан природничо-математичного факультету, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0001-8989-1601
  • Ольга Мехед Доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри біології, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0001-9485-9139

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.253331

Ключові слова:

візуалізація, цифрові технології, навчання, природнича освіта, інструменти візуалізації, цифрова компетентність

Анотація

Процеси інформатизації освіти зумовили трансформацію традиційних підходів до організації освітнього процесу. Окрім упровадження технічних засобів, активного використання інтернет-ресурсів та інтерактивних технологій, дослідники дедалі більше уваги почали приділяти застосуванню спеціалізованого програмного забезпечення з метою підвищення наочності навчального матеріалу.

Метою дослідження є всебічне вивчення педагогічного потенціалу інформаційно-комунікаційних технологій у процесі формування візуальної грамотності майбутніх учителів природничих дисциплін. Особлива увага приділяється аналізу ролі засобів візуалізації навчального матеріалу як ефективного інструмента для полегшення сприйняття, осмислення та засвоєння складних понять природничого циклу.

Методологія. Методологічну основу становлять положення про візуалізацію як засіб когнітивної діяльності, теорії навчання в цифровому середовищі, а також принципи візуального мислення в освіті.

Наукова новизна. полягає в узагальненні й системному аналізі ролі візуалізації навчального матеріалу у викладанні природничих дисциплін в умовах цифрової трансфор­мації освіти. На відміну від попередніх досліджень, в роботі обґрунтовано цілісний підхід до впровадження технологій когнітивної візуалізації в педагогічну підготовку. Системати­зовано переваги та обмеження сучасних ІКТ-засобів (Phet, Labster, AR/VR) у формуванні візуального мислення й розвитку критичного аналізу. Визначено педагогічні умови ефектив­ного використання цифрових візуальних інструментів для підвищення мотивації та когнітивної активності учнів.

 

Висновки. Візуалізація навчального процесу в умовах Нової української школи є важ­ливим інструментом, що сприяє покращенню якості освіти. Однак більшість дослід­жень зосереджуються на використанні візуальних засобів у шкільних дисциплінах, таких як математика, іноземні мови та біологія, без належної уваги до підготовки педагогів до впровадження когнітивної візуалізації у природничо-науковій освіті. Візуалізація є важливою складовою освітнього процесу, зокрема при вивченні природничих наук, де вона допомагає студентам краще сприймати складні концепції й розвивати абстрактне мислення. Застосування візуальних засобів навчання активізує пізнавальну діяльність учнів, підвищує мотивацію та інтерес до навчання, а також сприяє формуванню навичок логічного аналізу та узагальнення знань. Це особливо важливо в контексті вивчення таких складних дисциплін, як біологія, де візуальні елементи можуть значно покращити розуміння абстрактних понять. Візуалізація також допомагає краще адаптувати навчальний контент до індиві­дуальних особливостей учнів, роблячи навчання більш доступним і захоплюючим.

Downloads

Опубліковано

17.09.2025