ВИЯВЛЕННЯ ЗДІБНОСТЕЙ ДО ХУДОЖНЬОГО ПРОЕКТУВАННЯ В ЕТНІЧНОМУ СТИЛІ У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ДИЗАЙНУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58407/231904

Ключові слова:

ноосферна освіта, етнодизайн,, мистецтво,, емпіричний досвід

Анотація

Мета роботи. У статті з’ясовано, що ноосферна освіта відповідає потребам у самопізнанні студентів закладах вищої освіти мистецького спрямування, здатних до уособлення і персоніфікації з «живою матерією» довкілля завдяки їхній розвиненій художньо-образній уяві. Головною метою ноосферної освіти майбутніх фахівців з етнодизайну є сформованість їхньої цілісної ноосферної свідомості: екологічного світогляду, цілісного біоадекватного мислення, етичної біоадекватної поведінки у соціокультурному та природному довкіллі.
Методологія. Основою для інноваційного способу організації навчального процесу з етнодизайну у закладах вищої освіти мистецького спрямування, насамперед, має стати теоретично обґрунтована та поширена у світовому інформаційному просторі концепція сталого розвитку. Пріоритетними теоретико-методичними засадами реалізації цієї концепції є взаємодоповнюваність принципів екологічності, етнокультурності й економічності у фаховій підготовці майбутніх фахівців з етнодизайну, які покликані удосконалювати предметне середовище з урахуванням гармонійного поєднання краси та доцільності.
Наукова новизна. Виходячи з вітчизняних реалій стану художньо-проектної творчості, у методичній системі навчання етнодизайну студентів вищих мистецьких навчальних закладів необхідно передбачити неперервну освіту майбутніх дизайнерів, а також стажування викладачів з етнодизайну. Результати проведеного дають підстави стверджувати, що фахівці з архітектонічних видів мистецтва та дизайну в умовах нового соціального руху – антиглобалізму, покликані набути компетентності з етнодизайну – художньо-проектної творчості, яка враховує етнічні особливості формотворення і декорування. Виявлено інші пріоритетні педагогічні проблеми навчання етнодизайну студентів вищих мистецьких навчальних закладів: відірваність художнього проектування предметів в етнічному стилі один від одного та відсутність зв’язку етнодизайнерських проектів від реальних історико-етнографічних середовищ окремих регіонів України. Висновки. Здійснено порівняльний аналіз характерних рис етнічної ідентичності українців, зафіксованих у творчій спадщині П. Чубинського, із науково обґрунтованими видами інтелектуальними здібностей зі створення продуктів, зумовленими культурними особливостями конкретного етносу, що виявлені й класифіковані колективом учених під керівництвом Г. Гарднера. Виокремлено та сформульовано позитивні риси національної вдачі українців (органічна єдність з природою – натуралістична здібність, набожність – екзистенційна здібність, вокально-музичний талант, художньо-естетична обдарованість) і негативні риси (недооцінювання колективізму, недостатня підприємливість та ін.).

Біографія автора

Алла Руденченко, Київський університет імені Бориса Грінченка

Доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри декоративного мистецтва і реставрації,
Київський університет імені Бориса Грінченка
(Київ, Україна)

Посилання

Kelly G.A. The Psychology of Persona. Constructs. Volume 1: A Theory of Personality. Volume 2: Clinical Diagnosis and Psychotherapy. New York: Norton. 1955. 345 р.

Hardner H. (2007). Struktura mnozhestvennoho yntellekta [The Structure of Multiple Intelligences].

Humylev L.N. (2007). Эtnohenez y byosfera Zemly [Ethnogenesis and biosphere of the Earth].

Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity : rezultaty doslidzhen i perspektyvy [Pedagogy and psychology of professional education: research results and perspectives]. Kyiv, Ukraine.

Makhinov V. M. (1993). Tradytsii vykhovannia v nimetskii narodnii pedahohitsi [Traditions of education in German folk pedagogy]: avtoref. dys. ... kand. ped. nauk : 13.00.01. Kyiv, Ukraine. Kyivskyi universytet im. Tarasa Shevchenka.

Nehovskyi I. V. (2008). Osoblyvosti refleksii navchalnoi diialnosti v uchniv starshoi shkoly [Peculiarities of reflection of educational activity in high school students]. Visnyk Chernihivskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu: zb. nauk. prats. Seriia «Pedahohichni nauky». 2008. № 5. Retrieved from: http://www. nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/Vchdpu/ped/2011_90/Negovsky.pdf

Orlova O.O. (2003). Ekolohichnyi faktor formoutvorennia v dyzaini [Ecological factor of formation in design]: avtoref. dys. ... kand. mystetstvoznavstva : spets. 05.01.03. Kharkiv, Ukraine. Khark. derzh. akad. dyzainu i mystets.

Taranets V. H. (2013). «Ukraintsi: etnos i mova» [Ukrainians: ethnicity and language]: monohrafiia. Odesa, Ukraine.

Tatiivskyi P.M. (2002). Osoblyvosti stanovlennia ta perspektyvy rozvytku dyzainu v Ukraini [Peculiarities of the formation and development prospects of design in Ukraine] : avtoref. dys. ... kand. tekhn. Nauk : 05.01.03. Kyiv, Ukraine. nats. un-t bud-va i arkhit.

Tkhorzhevskyi D. O. (1998). Khudozhnia tvorchist ta stratehiia trudovoi pidhotovky [Artistic creativity and strategy of labor training] : zb. nauk. prats ; red. kol. : Kuzmenko V.V. ta in. Kherson, Ukraine.

Shnyrelman V. A. (2006). Lev Humylev : ot «passyonarnoho napriazhenyia» do «nesovmestymosty kultur» [Lev Khumilyov: from «passionate tension» to «incompatibility of cultures»] Еtnohrafycheskoe obozrenye. 2006. № 3.

Downloads

Опубліковано

06.03.2023