ФОРМУВАННЯ МІЖОСОБИСТІСНИХ СТОСУНКІВ СТАРШИХ УЧНІВ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ
Ключові слова:
міжособистісні стосунки, учні з інтелектуальними порушеннями, попарне спілкування, спільна діяльністьАнотація
Мета роботи. Метою даної статті є висвітлення напрямів, методів та прийомів роботи з навчання та активізації міжособистісних стосунків учнів з інтелектуальними порушеннями, які навчаються у спеціальних школах інтернатного типу.
Методологія. У дослідженні було використано методи спеціальної організації діяльності дітей, наочні методи: демонстрація зразків міжособистісних стосунків; словесні методи: художня література; практичні методи: ігрові вправи, спільна діяльність, моделювання і аналіз різних ситуацій; нетрадиційні методи навчання (арт-терапія, лялько-терапія). Автором представлено та обґрунтовано умови розширення досвіду міжособистісного спілкування, вказано напрямки здійснення такої взаємодії: організація міжособистісного спілкування під час спільної діяльності учнів; організацію попарного спілкування учнів в процесі їх спільної діяльності. Визначено доцільність застосування блокової системи корекційних занять за даними напрямками: формування соціальної перцепції; формування навичок спільної діяльності; корекція емоційного стану; зняття конфліктності й психологічна корекція агресивності.
Наукова новизна. Вперше запропоновано систему роботи на основі спеціальної організації спілкування дітей у різновікових групах в процесі спільної діяльності.
Обґрунтовано вплив цього процесу на становлення особистості й подальшу інтеграцію старших учнів з інтелектуальними порушеннями в освітнє середовище та у суспільство.
Висновки. Автором статті встановлено, що формування міжособистісних стосунків підлітків з інтелектуальними порушеннями в процесі спільної діяльності відрізняється своєрідністю, що обумовлена особливим типом організації їх життєдіяльності. Акцент робиться на необхідність розв‘язання проблем формування міжособистісних стосунків через застосування системи психолого-педагогічних заходів як організаційного, так і змістовного характеру. Організація попарної взаємодії дітей визначено якнайбільш ефективну форму роботи, у порівнянні з традиційними формами формування міжособистісних стосунків учнів з інтелектуальними порушеннями.
Посилання
Vygotskii, L. S. (1991). Pedagogicheskaia psikhologiia [Pedagogical psychology]. M. : Pedagogika[in Russian].
Honcharuk, N. (2003). Doslidzhennia mizhosobystisnykh stosunkiv uchniv dopomizhnoi shkoly [Investigation of interpersonal relations of the students of the auxiliary school]. Defektolohiia–Defectology, 1, 25-27 [in Ukrainian].
Kolominskii, Ia. L., Strelkova, O. V. (2013).Psikhologicheskaiakulturadetstva [Psychological culture of childhood]. Minsk: «Vysheishaiashkola» [in Russian].
Kuzmin, V. V. (2017).Teoretychnyi analiz problemy intehratsii u suspilstvoditei-syrit, pozbavlenykh batkivskoho pikluvannia: sotsialno-psykholohichnyiaspekt [Theoretical analysis of the problem of integration into the society of orphans deprived of parental care: socio-psychological aspect]. Aktualni problemy pedahohiky, psykholohii ta profesiinoi osvity – Actual problems of pedagogy, psychology and vocational education, 1, 4-8[in Ukrainian].
Pimshina, A.V. (2008). Social'no-psihologicheskie uslovija formirovanija lichnostidetej-sirot i lishennyh roditel'skoj opeki mladshego shkol'nogo vozrasta v uslovijah shkoly-internata [Socio-psychological conditions for the formation of the personality of orphans and deprived of parental care of primary school age in a boarding school]. Vіsnik Lugans'kogo nacіonal'nogo unіversitetu імені Tarasa Shevchenka – Bulletin of Lugansk National University of Taras Shevchenko. Lugans'k, 12 (151), 212-219 [in Russian].
Potamoshnieva, O.M. (2004). Navchannia navychok mizhosobystisnoho spilkuvannia rozumovo vidstalykh ditei [Learning the skills of interpersonal communication for mentally retarded children]. Defektolohiia – Defectology, 1, 27-30 [in Ukrainian].
Rudenko, L.M. (2014). Mizhosobystisni stosunky ditei z rozumovoiu vidstalistiu yak determinanta ahresyvnoi povedinky [Interpersonal relationships of children with mental retardation as a determinant of aggressive behavior]. Zb. nauk. prats: Pedahohichninauky – Coll. Sciences. Proceedings: Pedagogical Sciences, 121, 197-205 [in Ukrainian].