ФОРМУВАННЯ МІЖОСОБИСТІСНИХ СТОСУНКІВ СТАРШИХ УЧНІВ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ

Автор(и)

Ключові слова:

міжособистісні стосунки, учні з інтелектуальними порушеннями, попарне спілкування, спільна діяльність

Анотація

Мета роботи. Метою даної статті є висвітлення напрямів, методів та прийомів роботи з навчання та активізації міжособистісних стосунків учнів з інтелектуальними порушеннями, які навчаються у спеціальних школах інтернатного типу.
Методологія. У дослідженні було використано методи спеціальної організації діяльності дітей, наочні методи: демонстрація зразків міжособистісних стосунків; словесні методи: художня література; практичні методи: ігрові вправи, спільна діяльність, моделювання і аналіз різних ситуацій; нетрадиційні методи навчання (арт-терапія, лялько-терапія). Автором представлено та обґрунтовано умови розширення досвіду міжособистісного спілкування, вказано напрямки здійснення такої взаємодії: організація міжособистісного спілкування під час спільної діяльності учнів; організацію попарного спілкування учнів в процесі їх спільної діяльності. Визначено доцільність застосування блокової системи корекційних занять за даними напрямками: формування соціальної перцепції; формування навичок спільної діяльності; корекція емоційного стану; зняття конфліктності й психологічна корекція агресивності.
Наукова новизна. Вперше запропоновано систему роботи на основі спеціальної організації спілкування дітей у різновікових групах в процесі спільної діяльності.
Обґрунтовано вплив цього процесу на становлення особистості й подальшу інтеграцію старших учнів з інтелектуальними порушеннями в освітнє середовище та у суспільство.
Висновки. Автором статті встановлено, що формування міжособистісних стосунків підлітків з інтелектуальними порушеннями в процесі спільної діяльності відрізняється своєрідністю, що обумовлена особливим типом організації їх життєдіяльності. Акцент робиться на необхідність розв‘язання проблем формування міжособистісних стосунків через застосування системи психолого-педагогічних заходів як організаційного, так і змістовного характеру. Організація попарної взаємодії дітей визначено якнайбільш ефективну форму роботи, у порівнянні з традиційними формами формування міжособистісних стосунків учнів з інтелектуальними порушеннями.

Біографія автора

Т. Г. Кузнецова, Донбаський державний педагогічний університет

Кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри спеціальної педагогіки та інклюзії
Донбаського державного педагогічного університету
(Слов’янськ, Україна)

Посилання

Vygotskii, L. S. (1991). Pedagogicheskaia psikhologiia [Pedagogical psychology]. M. : Pedagogika[in Russian].

Honcharuk, N. (2003). Doslidzhennia mizhosobystisnykh stosunkiv uchniv dopomizhnoi shkoly [Investigation of interpersonal relations of the students of the auxiliary school]. Defektolohiia–Defectology, 1, 25-27 [in Ukrainian].

Kolominskii, Ia. L., Strelkova, O. V. (2013).Psikhologicheskaiakulturadetstva [Psychological culture of childhood]. Minsk: «Vysheishaiashkola» [in Russian].

Kuzmin, V. V. (2017).Teoretychnyi analiz problemy intehratsii u suspilstvoditei-syrit, pozbavlenykh batkivskoho pikluvannia: sotsialno-psykholohichnyiaspekt [Theoretical analysis of the problem of integration into the society of orphans deprived of parental care: socio-psychological aspect]. Aktualni problemy pedahohiky, psykholohii ta profesiinoi osvity – Actual problems of pedagogy, psychology and vocational education, 1, 4-8[in Ukrainian].

Pimshina, A.V. (2008). Social'no-psihologicheskie uslovija formirovanija lichnostidetej-sirot i lishennyh roditel'skoj opeki mladshego shkol'nogo vozrasta v uslovijah shkoly-internata [Socio-psychological conditions for the formation of the personality of orphans and deprived of parental care of primary school age in a boarding school]. Vіsnik Lugans'kogo nacіonal'nogo unіversitetu імені Tarasa Shevchenka – Bulletin of Lugansk National University of Taras Shevchenko. Lugans'k, 12 (151), 212-219 [in Russian].

Potamoshnieva, O.M. (2004). Navchannia navychok mizhosobystisnoho spilkuvannia rozumovo vidstalykh ditei [Learning the skills of interpersonal communication for mentally retarded children]. Defektolohiia – Defectology, 1, 27-30 [in Ukrainian].

Rudenko, L.M. (2014). Mizhosobystisni stosunky ditei z rozumovoiu vidstalistiu yak determinanta ahresyvnoi povedinky [Interpersonal relationships of children with mental retardation as a determinant of aggressive behavior]. Zb. nauk. prats: Pedahohichninauky – Coll. Sciences. Proceedings: Pedagogical Sciences, 121, 197-205 [in Ukrainian].

Downloads

Опубліковано

04.04.2023