МЕТОДИКА НАВЧАННЯ РУХОВИХ ДІЙ В ПРОЦЕСІ ТЕХНІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ГІМНАСТОК-ХУДОЖНИЦЬ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ НА ОСНОВІ ВРАХУВАННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ РОЗВИТКУ ЇХ РУХОВОЇ ФУНКЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.232001Ключові слова:
художня гімнастика, методика, рухова функціяАнотація
Актуальність статті зумовлена підвищенням рівня спортивних результатів в художній гімнастиці, ускладненням технічних елементів, які виконують діти вже на етапі початкової та попередньої базової підготовки, що викликає підвищення ризику їх травматизму в тренувальному процесі та актуалізує доцільність удосконалення методики технічної підготовки. Врахування особливостей розвитку рухової функції дитини в процесі технічної підготовки дозволяє розробити логістику процесу вивчення окремих технічних елементів з врахуванням найбільш сприятливих періодів для цього та забезпечити збереження здоров’я юних спортсменок.
Мета роботи обґрунтувати методику технічної підготовки без предмета гімнасток-художниць молодшого шкільного віку на основі врахування особливостей розвитку їх рухової функції.
Наукова новизна. Удосконалено методику технічної підготовки гімнасток 6-8 років на основі врахування особливостей розвитку їх рухової функції; узагальнено досвід організації технічної підготовки провідних шкіл художньої гімнастики.
Висновки: На основі аналізу науково-методичної літератури визначено сучасні підходи до технічної підготовки гімнасток-художниць на етапі початкової підготовки. В результаті експериментального дослідження виявлено суттєві відмінності за біомеханічними показниками розвитку рухової функції у гімнасток на етапі початкової підготовки та їх вплив на ефективність діяльності. Доведено можливість врахування особливостей розвитку рухової функції гімнасток на етапі початкової підготовки у процесі побудови методики технічної підготовки без предмету, а саме здатності до утримання статичної рівноваги, якості функції рівноваги, здатності до управління просторовим часовим та силовим параметрами рухової координації, рівень розвитку рухової пам'яті. Розроблена методика технічної підготовки без предмету гімнасток-художниць передбачає послідовне вивчення технічних елементів у відповідності до появи сприятливих біологічних передумов їх засвоєння. Розроблена методика сприяла більш доцільно та раціонально підбирати послідовність навчання вправ з урахуванням розвитку координаційних якостей гімнасток-художниць молодшого шкільного віку на етапі початкової підготовки. Методика впроваджена в навчально-тренувальний процес ДЮСШ та Спортивного клубу з художньої гімнастики для апробації та дала позитивний ефект. Також вона може бути використана в процесі підготовки фахівців з фізичної культури і спорту в межах дисципліни «Спортивно-педагогічне удосконалення» (художня гімнастика).
Посилання
Arkhypov, O. A. (2012). Biomekhanichni tekhnolohii u fizychnii pidhotovtsi studentiv: monohrafiia [Biomechanical technologies in physical training of students: monograph]. Kyiv: NPU im. M. P. Drahomanova [in Ukrainian].
Bahinska, O.V. (2015). Osoblyvosti upravlinnia rukhamy u shkoliariv riznykh vikovykh hrup. [Peculiarities of movement control in schoolchildren of different age groups]. Chernihiv, Ukraine: Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University named after T. G. Shevchenko. Series «Pedagogical Sciences» [in Ukrainian].
Bahinska, O. V. (2017) Spivvidnoshennia faktornykh navantazhen okremykh pokaznykiv koordynatsiinoi struktury rukhu, yaki kharakteryzuiut riven rozvytku rukhovoi funktsii u shkoliariv riznykh vikovykh hrup. [The ratio of factor loadings of individual indicators of the coordination structure of movement, which characterize the level of development of motor function in schoolchildren of different age groups]. Pedagogics, Psychology, Medical-Biological Problems of Physical Training and Sports, 21 (3), 100–104. doi:10.15561/18189172.2017.0301 [in English].
Bahinska, O.V. (2014). Zdatnist do utrymannia rivnovahy ditei molodshoho shkilnoho viku yak pokaznyk rozvytku yikh rukhovoi funktsii v protses navchannia fizychnoi kultury. [The ability to maintain balance of children of primary school age as an indicator of the development of their motor function in the process of physical education]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. NPU imeni M. P. Drahomanova, 3К(44)14, 53–56 [in Ukrainian].
Belokopytova, Zh. A., Nesterova, T. V., Deryugina, A. M. & Bezsonova, V. A. (1999). Khudozhnia himnastyka dlia dytiacho-yunatskykh sportyvnykh shkil, spetsializovanykh shkil olimpiiskoho rezervu, shkil vyshchoi sportyvnoi maisternosti: navchalno-metodychnyi posibnyk [Rhythmic gymnastics for children's and youth sports schools, specialized schools of the Olympic reserve, schools of higher sports skills: educational and methodological manual]. Kyiv: Respublikanskyi naukovo-metodychnyi kabinet [in Ukrainian].
Vakhnenko, V.S. (2020). Suchasni napriamky pidvyshchennia efektyvnosti protsesu tekhnichnoi pidhotovky v khudozhnii himnastytsi [Modern directions of increasing the efficiency of the process of technical training in rhythmic gymnastics]. Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University named after T. G. Shevchenko. Chernihiv [in Ukrainian].
Vakhnenko, V. S., Burdukalo, Yu. A., Baginska, O. V. & Shelupets I. V. (2018). Vplyv parametriv rukhovoi koordynatsii na efektyvnist zmahalnoi diialnosti v khudozhnii himnastytsi [ The influence of motor coordination parameters on the effectiveness of competitive activity in rhythmic gymnastics]. Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University named after T. G. Shevchenko, 2018–2, 12–13.
Harkusha, S. V. (2016). Biomekhanichnyi kontrol tekhniky rukhovykh dii studentiv-vazhkoatletiv metodom tenzodynamometrii. [Biomechanical control of the technique of motor actions of student-weightlifters by the method of tensodynamometry]. Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University named after T.G. Shevchenko. «Pedagogical sciences. Physical education and sports», 139, 312–316.
Dyachuk, A. M. (2008). Pochatkova pidhotovka v khudozhnii himnastytsi divchatok 7-9 rokiv z urakhuvanniam rozvytku cpryiniattia chasu [Initial training in rhythmic gymnastics for girls 7-9 years old, taking into account the development of time perception]. (Candidate’s thesis). Kyiv: Natsionalnyi un-t fizychnoho vykhovannia i sportu Ukrainy [in Ukrainian].
Rizatdinova, G.S., Lytvynenko Yu.V. (2017). Tekhnichna pidhotovka v khudozhnii himnastytsi: problemy ta perspektyvy [Technical training in rhythmic gymnastics: problems and prospects], Suchasni biomekhanichni ta informatsiini tekhnolohii u fizychnomu vykhovanni i sporti [Modern biomechanical and information technologies in physical education and sports]. Kyiv [in Ukrainian].
Stepanenko, Yu.O., Radzievsky, V. P., Baginska, O. V. & Vakhnenko, V. S. (2018). Tekhnolohiia rozvytku statodynamichnoi stiikosti u himnastok-khudozhnyts na etapi pochatkovoi pidhotovky. [Technology for the development of stato-dynamic stability in gymnasts-artists at the stage of initial training]. Aktualni problemy suchasnoi biomekhaniky fizychnoho vykhovannia ta sportu: Materialy XI Mizhnarodnoi naukovoi konferentsiia pamiati Laputina Anatoliia Mykolaiovycha [Actual problems of modern biomechanics of physical education and sports: Materials of the 11th International Scientific Conference in memory of Anatoly Mykolayovych Laputin]. Chernihiv [in Ukrainian].
Shevchenko, O.V. & Shevchenko, A.O. (2012). Rytmika i khoreohrafiia z osnovamy himnastyky khudozhnoi: navchalnyi posibnyk dlia universytetiv [Rhythm and choreography with the basics of artistic gymnastics: study guide for universities]. Kirovohrad: Center for operational polygraphy [in Ukrainian].