ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ТА МЕТОДИ ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОЇ СТІЙКОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ У ПРОЦЕСІ МУЗИЧНИХ ЗАНЯТЬ
DOI:
https://doi.org/10.58407/231907Ключові слова:
емоційна стійкість, дошкільники,, педагогічні умови та методиАнотація
Стаття присвячена висвітленню та обґрунтуванню педагогічних умов і методів формування емоційної стійкості дітей дошкільного віку в процесі музичних занять. Розкрито, що музика спряє розвитку емоційної складової та є одним із наймогутніших засобів становлення особистості, тому формування індивідуальних якостей дошкільників, зокрема емоційної стійкості дітей, відбувається ефективно в процесі музичних занять. У статті встановлено вплив педагогічних умов та методів на перебіг навчально-пізнавального процесу, результатом якого є успішна реалізація активної практичної діяльності. Доведено, що комплексні музичні заняття, розроблені з урахуванням педагогічних умов та методів, максимально сприятимуть пробудженню індивідуальної творчості, гармонізації психоемоційної сфери та формуванню емоційної стійкості дошкільників.
Мета роботи полягає в окресленні та обґрунтуванні педагогічних умов та методів формування емоційної стійкості у дошкільників у процесі музичних занять.
Використана методологія гуманістичного, антропологічного та системного підходів.
Наукова новизна полягає у визначенні сутності емоційної стійкості дошкільників як складної інтегративної якості особистості, що забезпечує можливість витримувати стан невизначеності в складних емоційно напружених умовах та здійснювати продуктивну діяльність. Вперше розроблено і запропоновано педагогічні умови та методи формування емоційної стійкості дошкільників у процесі музичних занять.
Висновки. Педагогічні умови та методи формування емоційної стійкості дошкільників у процесі музичних занять є важливою складовою гармонізації психоемоційної сфери дитини. Доведено, що такі педагогічні умови, як: забезпечення конструктивної взаємодії учасників освітнього процесу; впровадження педагогічних ситуацій позитивного емоційного співпереживання мистецьких образів у процесі музичних занять; застосування сучасних педагогічних технологій мистецького навчання (ігрових, асоціативних, сугестивних та ін.) сприяють вдосконаленню індивідуальних особливостей, розкриттю творчого потенціалу та формуванню емоційної стійкості дітей дошкільного віку в процесі музичних занять.
Посилання
Dity I vijna v Ukrajini (2022) [Children and war in Ukraine: about the situation of children from family forms of upbringing and institutional institutions]. Report #1. / [V. D. Dybailo, Z. P. Kyyanytsia, candidate ped. Sciences, Tymoshenko N. V., Laushnik O. I., Candidate of Science physics and mathematics Sciences, Petushkova L.A., Candidate of Science ped. of Science, Vovk V. M., Tereshchenko A. V]. Kyiv: Unicef.
Dubasenyuk O. A., Voznyuk O. V. (2010). Profesiyno-pedagogichni zadachi: typologiya ta technologiya rozvjazannya : navch. Posibnyk dlya studentiv vyshchyh navchalnyh zakladiv. [Professional-pedagogical tasks: typology and solution technology: teaching. manual for students of higher educational institutions]. Zhytomyr, Ukraine: Department of the State University named after I. Franko.
Kostyuk G. S., Ball G. A. (1986). Uchebnyj material I uchebnyje situatsii : psychologicheskije aspekty. [Educational material and educational situations: psychological aspects]. Kyiv, Ukraine: Rad. Shkola.
Matvienko S. I. (2017). Teorija ta metodyka muzychnogo vyhovannja ditej doshkilnogo viku: navchalnyj posibnyk. [Theory and methods of musical education of preschool children: teaching. Manual]. Nizhyn, Ukraine: NSU named after M. Gogol.
Molodushkina, I. V. (2011). Zagadkovyj svit emotsyj. Rozvytok emotsijnoji sphery doshkilnykiv [Mysterious world of emotions. Development of preschooler’s emotion sphere]. Kharkiv, Ukraine: Vydavnycha grupa «Osnova».
Naumenko S. I. (2015). Psyhologija muzychnoji dijalnosti: monografija. [Psychology of musical activity: monograph]. Chernivtsi, Ukraine: SPD Livak.
Padalka H. M. (2008). Pedagogoka mystetstva (Teorija i metodyka vykladannja mystetskyh dyszyplin). [Art pedagogy (Theory and teaching methods of art disciplines)]. Kyiv, Ukraine: Education of Ukraine.
Pankiv L. I. (2020). Formuljuvannja hudognih orientatsij starshoklassnykiv u protsesi muzychno-teatralnoji dijalnosti: teorija, metodologija, metodyka: monografija. [Formation of artistic orientations of high school students in the process of music and theater activities: theory, methodology, technique: monograph]. Kyiv, Ukraine: Department of the NPU named after Drahomanova.
Psyhosotsialna dopomoga vnutrishnjo peremishchenym ditjam, jihnim batkam ta simjam z ditmy zi Shodu Ukrajiny: posibnyk dlya praktykiv sotsialnoji sfery. [Psychosocial assistance to internally displaced children, their parents and families with children from Eastern Ukraine: manual. for practitioners of the social sphere] (2015) / [Melnyk L. A. etc. ; under the editorship Volynets L. S.]. Kyiv: Kalita Publishing House LLC
Sukhomlynsky V. O. (1976). Problemy vyhovannja vsebichno rozvynenoji osobystosti. Duhovnyj svit shkolyara. Metodyka vyhovannja kolektyvu. [Problems of raising a comprehensively developed personality. The spiritual world of a schoolboy. Methodology of team training] Selected works: in 5 vols. Kyiv, Ukraine: Rad. Shkola.
Sertse viddaju ditjam. [I give my heart to children]. Kyiv, Ukraine: Rad. Shkola.
Shevchenko G. P. (1985). Estetycheskoje vospitanije v shkole. [Aesthetic education in school]. Kyiv, Ukraine: Rad. Shkola.
Yashchuk I. P. (2007). Osoblyvosti pedagogichnoji vzajemodiji v umovah gumanizatsiji navchalno-vyhovnogo protsesu vyshchogo navchalnogo zakladu. [Peculiarities of pedagogical interaction in conditions of humanization of the educational process of a higher educational institution]. Pedagogical discourse.
Child and adolescent depression: a review of theories, evaluation instruments, prevention programs and treatments (2019). Elena Bernaras, Joana Jaureguizar, Maite Garaigordobil. Frontiers in Psycology. Article 543.