ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ВИТРИВАЛОСТІ ТА КООРДИНАЦІЇ РУХІВ В УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.232006Ключові слова:
витривалість, координація рухів, рухові навички, розвиток, учні старших класівАнотація
У статті актуалізовано сутність і значення витривалості та координації рухів як важливих рухових якостей людини, необхідність їх всебічного розвитку, що є одним із основних напрямків процесу фізичного виховання учнів старших класів; виділено наукові тенденції, у яких представлено аналіз досліджень з проблеми; викладено основні положення, які висвітлюють сутність процесу розвитку витривалості та координації рухів як важливих рухових якостей та критеріїв рухової функції людини; на основі аналізу наукових джерел, отриманих теоретичних висновків уточнено ключові поняття.
Мета роботи – розкрити сутність і значення витривалості та координації рухів як важливих рухових якостей людини, здійснити аналіз стану дослідження проблеми розвитку витривалості та координації рухів в учнів старших класів.
Методологія. У дослідженні використано теоретичні методи: пошук, абстрагування, аналіз та узагальнення літературних джерел, що дало можливість з’ясувати сучасний стан теорії та перспективи досліджуваного питання, систематизувати та узагальнити інформацію про досліджуваний об’єкт; порівняння та зіставлення – для порівняння поглядів учених-теоретиків та професіоналів-практиків щодо досліджуваного питання, уточнення ключових понять.
Наукова новизна полягає у здійсненні системного аналізу теоретичних і науково-методичних засад розвитку витривалості та координації рухів в учнів у межах різних теоретичних концепцій і підходів, а також наукової сутності витривалості та координації рухів як важливих рухових якостей і критеріїв рухової функції людини.
Висновки. Зроблено висновки про те, що сучасні вимоги суспільства до рівня фізичної підготовленості молоді визначають необхідність всебічного розвитку рухових якостей в учнів старших класів, зокрема витривалості та координації рухів, що є одним із основних напрямків процесу фізичного виховання. Аналіз наукової літератури з проблеми, загальна характеристика витривалості та координації рухів як рухових якостей і критеріїв рухової функції людини, дозволили з’ясувати їх сутність, значення, види та особливості розвитку в учнів старших класів, виявити потребу розв’язання комплексу наукових завдань з удосконалення рухової діяльності школярів, подальшої реалізації тенденцій до індивідуалізації навчання, пошуку нових форм та засобів розвитку витривалості та координації рухів в учнів старших класів.
Посилання
Bahinska O. (2021) Teoretyko-metodychni zasady formuvannia rukhovoi funktsii shkoliariv riznykh vikovykh hrup u protsesi navchannia fizychnoi kultury [Theoretical and Methodological Fundamentals for Motor Function Formation in Schoolchildren of Different Age Groups]: Extended abstract of Doctoral thesis. Chernihiv, Ukraine [in Ukrainian].
Veremeienko V. (2019) Osoblyvosti rozvytku syly ta vytryvalosti u shkoliariv serednoho shkilnoho viku [Peculiarities of the Strength and Endurance Development in Middle School Students]: Extended abstract of Candidate thesis. Chernihiv, Ukraine [in Ukrainian].
Dzenzeliuk D., Bilokon L., Tkachenko P., Denysovets A., Kandilov I. Otsinka rivnia rukhovoi aktyvnosti uchniv zahalnoosvitnikh zakladiv ta studentiv m. Zhytomyra [Evaluation of Motor Activity Level in Pupils at Comprehensive Educational Institutions and Students in Zhytomyr City]. [Scientific Journal of M. P. Draho-manov National Pedagogical University]. 2014. № 15. Vyp. 9 (50). S. 67-71.
Zadvornyi B. (2021) Metodyka rozvytku hnuchkosti divchat starshoho shkilnoho viku zasobamy stretchynhu [Methodology for the Felexibility Development by Means of Stretching of Girls at High School]: Extended abstract of Doctoral thesis. Lutsk, Ukraine [in Ukrainian].
Kovtsun V. (2001) Rozvytok ta kontrol spetsialnoi vytryvalosti u yunykh voleibolistiv [Development and Control of Special Endurance in Young Volleyball Players:]: Extended abstract of Candidate thesis. Lviv, Ukraine [in Ukrainian].
Kozetov I. (2001) Formuvannia optymalnoi struktury koordynatsiinykh zdibnostei u shkoliariv 7-9 rokiv [Formation of the Optimal Structure of Coordination Abilities in Seven – Nine Year Old Schoolchildren]: Extended abstract of Candidate thesis. Ukraine [in Ukrainian].
Kolumbet O. (2014) Metodyka rozvytku koordynatsiinykh yakostei studentok vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladiv u protsesi fizychnoho vykhovannia [Methodology of Coordination Qualities Development in Female Students while Physical Education at Higher Pedagogical Institutions]: Extended abstract of Candidate thesis. Chernihiv, Ukraine [in Ukrainian].
Nosko M. (2003) Teoretychni ta metodychni osnovy formuvannia rukhovoi funktsii u molodi pid chas zaniat fizychnoiu kulturoiu ta sportom [Theoretical and Methodological Fundamentals for Motor Function Formation in Young People while Physical Education and Sports]: Extended abstract of Doctoral thesis. Kyiv, Ukraine [in Ukrainian].
Skalii T. (2006) Pedahohichnyi kontrol rozvytku koordynatsiinykh zdibnostei ditei i pidlitkiv [Pedagogical Control over Coordination Abilities Development in Children and Adolescents]: Extended abstract of Candidate thesis. Kherson, Ukraine [in Ukrainian].
Ter-Ovanesian A. (1986) Pedahohika sporta [Pedagogy of Sport]. Kyiv : Zdorovia. 1986. 208 s.