КОНЦЕПТ ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ В ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНОМУ ДИСКУРСІ

Автор(и)

  • Ірина Соломаха Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка https://orcid.org/0009-0007-4827-8027

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.232009

Ключові слова:

освітній простір, освітнє середовище, освіта, історико-педагогічний дискурс

Анотація

Мета статті. Розкрити сутність поняття освітнього простору, виокремити головні його властивості та ознаки, окреслити ключові компоненти освітнього простору через призму історико-педагогічних досліджень.
Методологія. Аналіз педагогічних, історико-педагогічних та історико-філософських статей та монографій; педагогічні спостереження; методи порівняння та узагальнення історико-педагогічних і педагогічних фактів, процесів і явищ.
Наукова новизна полягає у визначенні головних інтегральних характеристик та семантики поняття «освітній простір» як складного багатокомпонентного утворення, окресленні його компонентів та визначення ролі, яку вони відіграють у формуванні способу буття людини в соціумі.
Висновки. Аналіз наукових джерел, які розглядають питання освітнього простору, дозволяє дійти певних висновків. Упродовж історичного розвитку суспільства освітній простір зазнавав численних трансформацій. Нині освітній простір відображає систему соціальних зв’язків та відношень у галузі освіти, характер взаємовідношень суспільства і соціальних інститутів, пов’язаних із задоволенням освітніх потреб суспільства. На сьогоднішній день це є структурована система педагогічних факторів, що забезпечують зустріч, взаємодію, осмислення та пізнання (освоєння) особистістю у процесі її розвитку та становлення спеціально організованого педагогічного середовища. Освітній простір завжди має певні особливості залежно від його географії (території розташування, місця розгортання) та характеризується певним обсягом освітніх послуг, потужністю, інтенсивністю освітньої інформації, освітньою інфраструктурою (якісний і кількісний склад її елементів, їх розташування у просторі та взаємодія), функціонує на принципах взаємодії різних освітніх систем, породжених певною культурою.
Відтак, питання дослідження змісту та сутнісних характеристик освітнього простору залишаться актуальним і сьогодні. Його огляд та аналіз нерозривно пов’язаний із дослідженням загальнофілософських понять простору та середовища.

Біографія автора

Ірина Соломаха, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Кандидат філософських наук, доцент, доцент кафедри права, філософії та політології, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка (Чернігів, Україна)

Посилання

Doronina, T. O. (2013). Kontaminatsiia poniat «osvitnii prostir» ta «osvithie seredovyshche» v suchasnomu naukovo-pedahohichnomu dyskursi [Contamination of the concepts "educational space" and "educational environment" in the modern scientific and pedagogical discourse]. Pedahohika vyshchoii ta serednioii shkoly, 39, 177–184 [in Ukrainian].

Kasiarum, N. (2013). Osvitnii prostir: stanovlennia poniattia [Educational space: formation of the concept]. Vytoky pedahohichnoii maisternosti. Seriia : Pedahohichni nauky, 12, 107–113 [in Ukrainian].

Koziichuk O. H. (2017). Osvitnii prostir navchalnoho zakladu yak resurs profesiinoho samovyznachennia uchnivskoi molodi [The educational space of the educational institution as a resource for professional self-determination of student youth]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Seriia : Pedahohichni nauky, 3(32), 28–36 [in Ukrainian].

Marchenko O. V. (2012). Metodolohichni stratehii doslidzhennia osvitnoho prostoru : Monohrafiia [Metho-dological strategies of educational space research: Monograph]. Dnipropetrovsk : Innovatsiia [in Ukrainian].

Parpan U. (2017). Istoryko-pravovi osoblyvosti rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini (XVII–XIX st.). [Historical and legal features of the development of higher education in Ukraine (XVII-XIX centuries)]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika», 876 [in Ukrainian].

Pedahohichnyi slovnyk. (2001). [Pedagogical dictionary]. Za red. diisnoho chlena APN Ukrainy Yarma-chenka M. D. Kyiv : Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

Petrushenko, V. L. (2006). Filosofiia : pidruchnyk [Philosophy: a textbook]. Lviv : Mahnoliia [in Ukrainian].

Pohrebniak N. M. Istorychnyi aspekt rozvytku protsesiv onovlennia osvitnoho prostoru v systemakh osvity riznykh krain [The historical aspect of the development of processes of updating the educational space in the education systems of different countries]. Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/istorichniy-aspekt-rozvitku-protsesiv-onovlennya-osvitnogo-prostoru-v-sistemah-osviti-riznih-krayin.pdf

Ponomarevskyi S. (2014). Identyfikatsiia osvitnoho prostoru i suspilni protsesy [Identification of educational space and social processes]. Ukrainoznavchyi almanakh, 17, 153–156 [in Ukrainian].

Sydorchuk, N. H. (2013). Sotsialno-istorychni modeli universytetskoi osvity. [Socio-historical models of university education]. Istoriia universytetskoi osvity: vynyknennia, stanovlennia, rozvytok. Studentskyi istoryko-pedahohichnyi almanakh. Vypusk 2 : zbirn. nauk. prats molodykh doslidn. / za red. O.Ye. Antonovoi, V.V. Pavlenko. 18–24 [in Ukrainian].

Tiutia, M. Sutnist poniattia «osvitnii prostir» u psykholoho-pedahohichnii literaturi [The essence of the concept of «educational space» in psychological and pedagogical literature]. URL: https://sno.udpu.edu.ua/ index. php/naukovo-metodychna-robota/90-innovatsiyni-pedahohichni-tekhnolohiyi-v-zahalnoosvitniy-shkoli-teoriya-ta-praktyka-22-liutoho-2019-r/241-sutnist-ponyattya-osvitnij-prostir-v-psikhologo-pedagogichnij-literaturi

Tsymbalaru A. D. Komponentno-strukturnyi analiz poniattia «osvitnii prostir» [Component-structural analysis of the concept of «educational space»]. URL: http://www.rusnauka.com/20_PRNiT_2007/Pedagogica/ 23997.doc.htm

Tsymbalaru A. D. Osvitnii prostir: sutnist, struktura i mekhanizmy stvorennia [Educational space: essence, structure and mechanisms of creation]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1, 41–50 [in Ukrainian].

Tsiuniak, O. P. (2016). Formuvannia profesiinoi kultury maibutnikh mahistriv pochatkovoi osvity u VNZ : monohrafiia [Formation of the professional culture of future masters of primary education in universities: monograph]. Ivano-Frankivsk : Yaryna [in Ukrainian].

Yanchenko, T. V. (2016) Pedolohiia v Ukraini ta zarubizhzhi: teoriia ta praktyka [Pedology in Ukraine and abroad: theory and practice]: monohrafiia / naukovyi redaktor O. V. Sukhomlynska. Chernihiv : Desna Polihraf. URL : https://dspace.chnpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/993/1/Педологія%20в%20Україні%20та%20 зарубіжжі %3A%20теорія%20і%20практика.pdf

Yanchenko T. V. (2020). Rozshyrennia osvitnoho prostoru yak tekhnolohiia navchannia u pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv kriz pryzmu naukovo-praktychnoho dosvidu Vasylia Sukhomlynskoho [Expanding the educational space as a learning technology in the preparation of future teachers through the prism of the scientific and practical experience of Vasyl Sukhomlynskyi]. Vasyl Sukhomlynskyi u dialozi iz suchasnistiu. Idei Vasylia Sukhomlynskoho kriz pryzmu suchasnykh osvitnikh praktyk: nabutyi dosvid i perspektyvy: Elektronnyi zbirnyk materialiv XXVII Vseukrainskykh pedahohichnykh internet-chytan. Rivne : RDHU, 15–19. Dewey J. The School and Society. URL : https://www.gutenberg.org/cache/epub/53910/pg53910-images.html (дата звернення: 16.03.2023).

Downloads

Опубліковано

11.09.2023

Номер

Розділ

БІОМЕХАНІЧНІ, ПЕДАГОГІЧНІ, МЕДИКО-БІОЛОГІЧНІ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ТА СПОРТУ