СПЕЦИФІКА ПЕДАГОГІЧНОГО СПІЛКУВАННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА У ПРОЦЕСІ РОБОТИ З ХОРОМ
DOI:
https://doi.org/10.58407/231908Ключові слова:
стиль спілкування, творча взаємодія, хоровий колектив, комунікативні навичкиАнотація
Мета статті. Висвітлення питання творчої взаємодії майбутніх учителів музичного мистецтва з колективом співаків, що становить специфіку їх педагогічного спілкування у процесі роботи з хором.
Методологія. У статті застосовано такі методи дослідження: метод вивчення наукових джерел стосовно сутності понять: «спілкування», «комунікативність»; метод теоретичного аналізу щодо розуміння індивідуального стилю діяльності, індивідуального стилю спілкування сучасного вчителя музичного мистецтва.
Наукова новизна. Проведена систематизація та узагальнення поглядів вчених щодо розуміння поняття «педагогічне спілкування» дозволили визначити сутність означеного поняття стосовно роботи майбутніх учителів музичного мистецтва з хоровим колективом.
Висновки. Узагальнення результатів проведеного аналізу сучасних наукових досліджень дало можливість дійти висновку про те, що специфіка роботи з хором обумовлює специфіку педагогічного спілкування майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі цієї діяльності, впливає на розвиток їх комунікативних навичок, формування індивідуального стилю спілкування, здатності до творчої взаємодії.
У статті проаналізовано погляди науковців з питання педагогічного спілкування у роботі сучасного вчителя, узагальнено висновки вчених щодо сутності та видів спілкування у роботі вчителя мистецьких дисциплін, конкретизовано основні стилі спілкування диригента з хористами, розкрито специфіку педагогічного спілкування майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі роботи з хором у психолого-педагогічному аспекті. Окреслено власне розуміння педагогічного спілкування майбутніх учителів музичного мистецтва як вияву їх комунікативних можливостей, що є результатом активізації їх навчально-пізнавальної та практичної діяльності з метою формування власного індивідуального стилю, іміджу сучасного вчителя, спрямованої на досягнення творчої взаємодії суб’єктів навчання.
Посилання
Volkova, N. P. (2006). Profesiino-pedahohichna komunikatsiia: navchalny posibnyk [Professional and pedagogical communication: textbook]. Kyiv, Ukrainе: Akademiia.
Meshko, H. M. (1997). Formuvannia indyvidualnoho striliu pedahohichnoho spilkuvannia u maibutnikh uchyteliv: avtoref. dys. … kand. ped. nauk [The formation of individual pedagogical intercourse style of future teachers. Manuscript. Extended abstract of candidate’s thesis]. Kyiv, Ukrainе.
Meshko, H. M. (2010). Vstup do pedahohichnoi profesii: navchalny posibnyk [Introduction to the teaching profession: textbook]. Kyiv, Ukrainе: Akademvydav.
Pryshchak, M. D. (2010). Komunikatsiia, spilkuvannia, komunikatyvnist: katehorialnyi analiz [Commu-nication, communicativeness: categorical analysis]. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu – Bulletin of the Vinnytsia Polytechnic Institute № 2, 5–8.
Rebrova, O. Imidzh ta indyvidualnyi styl vchytelia muzyky v konetksti pedahohichnoi mentalnosti [Image and individual style of a music teacher in the context of pedagogical mentality]. Retrieved from http://oldconf.neasmo.org.ua/node/548
Rudnytska, O. P. (2005) Pedahohika: zahalna ta mystetska: navchalny posibnyk [Pedagogy: general and artistic: textbook ]. Ternopil, Ukrainе: Navchalna knyha.
Sinenko, O. O. Navychky spilkuvannia yak skladova fakhovoi pidhotovky dyryhenta-khormeistera [Communication skills as a component of the professional training of a conductor-choirmaster]. Retrieved from: http://www.rusnauka.com/NTSB_2006/Pedagogica/2_sinenko.rtf.htm
Stepanov, V. A. (2017). Hermenevtychnyi aspekt navchannia multymediinoho aranzhuvannia maibutnikh uchyteliv muzyky u protsesi fakhovoi pidhotovky [Нermeneutical aspect of future music teachers teaching to the arrangement іn the process of their professional training]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Ser. 5. Pedahohichni nauky: realii i perspektyvy Vyp. 59. – Naukovyi chasopys National Pedagogical Dragomanov University. Ser. 5. Pedagogicalsciences: realityandperspectives. 59, 176–182.
Stepanova, L. P. (2021) Dramatyzatsiia yak metod muzychno-pedahohichnoi vzaiemodii v protsesi tvorchoho rozvytku uchniv mystetskykh shkil [Dramatization as a method of music-pedagogical interaction in the process of creative development of students of art schools]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka. Ser. Pedahohichni nauky. Vyp. 12(168). – Bulletin of the T. G. Shevchenko National University Chernihiv Collegium Ser. Pedagogical sciences, Vol. 12(168), 147–151.
Shapran, O. I. (Eds.). (2016). Suchasnyi psykholoho-pedahohichnyi slovnyk. [Modern psychological and pedagogical dictionary]. Pereiaslav-Khmelnytskyi, Ukrainе.
Tatenko, V. O. (2017). Metodolohiia subiektno-vchynkovoho pidkhodu: sotsialno-psykholohichnyi vymir: monohrafiia [Methodology of subject-actionapproach: socio-psychological dimension]. Kyiv, Ukrainе: Milenium.
Samomenedzhment- samoorhanizuvannia-osobystosti-2012.pdf (дата звернення 06.12.2022). Shtepa, O. S. (2012). Samomenedzhment (samoorhanizuvannia osobystosti): navchalny posibnyk [Self-manage-ment (personal self-organization): textbook]. Lviv, Ukrainе. Retrieved from: https://filos.lnu.edu.ua/wp-content/ uploads/2020/05/Impreshn-menedzhment-SHtepa-Olena.-Samomenedzhment-samoorhanizuvannia-osobystosti-2012.pdf