ФОРМУВАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ РЕЗИЛЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ У ПОДОЛАННІ СТРЕСУ ВІЙНИ: МОЖЛИВОСТІ МЕТОДИКИ ПРОЕКЦІЙНОЇ ДЕСЕНСИБІЛІЗАЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.232018

Ключові слова:

студенти, дистрес, війна, психологічна резилентність, методика проекційної десенсибілізації

Анотація

Події, спричинені збройною агресією росії проти України, негативно впливають на психологічний стан студентської молоді. В умовах військової агресії у студентської молоді найчастіше спостерігаються численні емоційні, сомато-вегетативні, когнітивні, поведінкові порушення, спричинені дистресом. Для виходу зі стану дистресу молоді частіше за усе не вистачає психологічної пружності.
Мета роботи – розкрити можливості авторської методики проекційної десенсибілізації для формування психологічної резилетності у молоді студентського віку для подолання наслідків стресу, спричиненого війною.
Методологія дослідження ґрунтується на психосоматичному та системному підходах з урахуванням індивідуальних потреб та змін у стані психічного здоров’я або поведінці. Використані методи дослідження: спостереження, моделювання, аналіз і синтез практичного досвіду.
Наукова новизна. Представлено алгоритм консультування за методикою проекційної десенсибілізації, скоректований відповідно до умов дистресу під час війни. Основними етапами консультування є: підлаштування оператора до клієнта; діагностика ситуації; збір інформації про психосоматичну основу стану клієнта (додатково діагностика ступеня впливу травматичного чинника на відчуття клієнта); усвідомлене прийняття консультованим рішення про необхідність зміни власних установок, думок, поведінки; проектування травматичного чинника на долоню оператора; десенсибілізація; рефреймінг; залучення ресурсу; контроль і самоконтроль психоемоційного та фізичного стану клієнта; вихід із контакту.
Висновки. В межах міждисциплінарної допомоги населенню, постраждалому від стресу війни, можуть залучатися як фахівці різних спеціальностей, так і нефахівці, підготовлені до надання допомоги постраждалим, зокрема, студентській молоді, яка є вразливою категорією до розвитку дистресу. Для розвитку психологічної резилентності, а також для адаптації до несприятливих змін може бути застосованою методика проекційної десенсибілізації, адаптована до запиту клієнта в умовах війни. Терапією за допомогою методики проекційної десенсибілізації можна досягти переходу постраждалого зі стану дистресу через еустрес в стан резилентності, що дає сприятливі результати в умовах відсутності патологічних реакцій на сильний дистрес.

Біографія автора

Ганна Жáра, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Researcher ID R-7389-2017
Доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри біологічних основ фізичного виховання, здоров’я і спорту, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка (Чернігів, Україна)

Посилання

Zhara, H. I. (2021). Teoretychni ta metodychni osnovy formuvannia kompetentnosti indyvidualnoho zdoroviazberezhennia vchytelia v systemi neperervnoi pedahohichnoi osvity [Theoretical and methodological basics of teacher’s individual health preservation competence formation in the system of continuous pedagogical education]: Doktor’s thesis. 13.00.04 – theory and methods of professional education. Chernihiv : T. H. Shevchenko National University «Chernihiv Colehium». 659 p. URL : https://drive.google.com/file/d/ 1yVyq2OlSi7nvVmjyHWKQ8aCVndEisr2c/view

Martynova L. (2022). Psykhichne zdorovia v umovakh viiny [Mental health in conditions of war]. NeiroNews: psykhonevrolohiia ta neiropsykhiatriia – NeuroNews: psychoneurology and neuropsychiatry. № 3-4 (134). P. 5 [in Ukrainian].

Mozhlyvosti podolannia stresu, sprychynenoho viinoiu: problemy ta shliakhy yikh vyrishennia [Possibilities of overcoming the stress caused by the war: problems and ways to solve them]. InfoBiuleten NeiroNews: psykhonevrolohiia ta neiropsykhiatriia – InfoBulletin NeuroNews: psychoneurology and neuropsychiatry. June 30, 2022, pp. 2–6. URL : https://neuronews.com.ua/ua/bulletin/2022/cherepno-mozkova-travma/article-3/ mozhlivosti-podolannya-stresu-sprichinenogo-viynoyu-problemi-ta-shlyahi-yih-virishennya#gsc.tab=0

Khaustova O. O. (2016). Psykhosotsialna reabilitatsiia: problemy i shliakhy vyrishennia [Psychosocial rehabilitation: problems and solutions]. NeiroNews: psykhonevrolohiia ta neiropsykhiatriia – NeuroNews: psychoneurology and neuropsychiatry. № 2 (76). p. 25–29 [in Ukrainian].

Chaban O. S. Psykhichne zdorovia v umovakh viiny: yak yoho zberehty y ne potrapyty v «den babaka»? [Mental health in the conditions of war: how to preserve it and not fall into the “day of the groundhog”?]. Medychna hazeta «Zdorovia Ukrainy 21 storichchia» – Medical newspaper «Health of Ukraine of the 21st Century». Issue 5-6 (522-523), July 2022 (07/13/2022). P. 2–3 [in Ukrainian].

Downloads

Опубліковано

11.09.2023

Номер

Розділ

ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ З ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ТА СПОРТУ