СТРУКТУРНІ КОМПОНЕНТИ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ТУРИСТСЬКО-КРАЄЗНАВЧОЇ РОБОТИ В НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.232022Ключові слова:
туристсько-краєзнавча діяльність, майбутні вчителя фізичної культури, компоненти готовності, о ціночні критерії, показники, рівніАнотація
На основі теоретичного аналізу науково-педагогічної літератури в статті з’ясовано структурні компоненти готовності майбутніх учителів фізичної культури до організації туристсько-краєзнавчої роботи в навчальних закладах, досліджено різні методи оцінювання критеріїв формування готовності майбутніх фахівців. На основі аналізу спеціальної літератури визначені компоненти готовності майбутніх учителів фізичної культури до туристсько-краєзнавчої діяльності, а саме: мотиваційний, когнітивний, діяльнісний і рефлексивний. Розроблені критерії, показники і рівні готовності майбутніх учителів фізичної культури до туристсько-краєзнавчої діяльності у процесі їх фахової підготовки. Встановлено відповідність кожного критерія готовності майбутніх учителів фізичної культури до туристсько-краєзнавчої діяльності показникам, які відображають якісну й кількісну характеристику її компетенцій.
Мета дослідження – визначити динаміку рівнів компонентів готовності майбутніх учителів фізичної культури до організації туристсько-краєзнавчої діяльності в процесі фахової підготовки.
Методологія дослідження передбачає використання комплексу методів загально-наукових методів (аналіз, синтез, систематизація), педагогічний експеримент, педагогічне тестування, математичної статистики і відображає взаємозв’язок методологічних підходів до вивчення поняття процесу формування компонентів готовності майбутніх учителів фізичної культури до організації туристсько-краєзнавчої діяльності в навчальних закладах.
Наукова новизна. Визначена динаміка сформованості готовності майбутніх учителів фізичної культури до організації туристсько-краєзнавчої діяльності та експериментально перевірена ефективність їх процесу навчання з дисциплін туристичного і краєзнавчого циклу.
Висновки. Здобувачі вищої освіти фізкультурних спеціальностей повинні мати сформовану готовність до організації і реалізації теоретичних знань, практичних навичок з туристсько-краєзнавчих дисциплін. Результати педагогічного експерименту свідчать про ефективність запропонованих засобів і методів на сформованість компонентів готовності майбутніх учителів фізичної культури до використання туризму і краєзнавства в навчальних закладах.
Посилання
Dudorova, L. Yu. (2014). Formuvannya hotovnosti maybutnikh uchyteliv do orhanizatsiyi shkilʹnoho turyzmu (teoretyko-metodychnyy aspekt) [Formation of readiness of future teachers to organize school tourism (theoretical and methodological aspect)] [Electronic resource]: monograph. Vinnytsia: «Nilan-LTD». 424 p. Retrieved from URL : https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/913/1/20160203_106.pdf [in Ukrainian].
Brychuk, M. S., Dmytruk S. V., & Dedukh M. O. Metodychni rekomendatsiyi do samostiynoyi roboty studentiv fakulʹtetu zdorov’ya, fizychnoho vykhovannya ta turyzmu z dystsypliny «Metodyka turyst·sʹko-krayeznavchoyi roboty v shkoli». (2022). [Methodological recommendations for the independent work of students of the Faculty of Health, Physical Education and Tourism in the discipline «Methodology of tourism and local history work at school»] [Electronic resource]. Kyiv : NUFVSU. 58 p. URL : Методичка_МТКР в школі_2022. docx туризм і краєзнавство.pdf. [in Ukrainian].
Mulyk, K. V., & Nosko, M. O. (2015). Dyferentsiyovanyy pidkhid do pidhotovky fakhivtsiv zi sportyvno-ozdorovchoho turyzmu dlya roboty z ditʹmy, pidlitkamy ta student·sʹkoyu moloddyu. [Differentiated approach to the training of specialists in sports and health tourism to work with children, adolescents and student youth]. Visnyk Chernihivsʹkoho natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka – Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University named after T. G. Shevchenko. No. 129. Vol. II. P. 217-222. [in Ukrainian].
Pangelova, N. E., & Pangelov, B. P. (2015). Teoretyko-metodychni zasady turyst·sʹko-krayeznavchoyi roboty u vyshchykh navchalʹnykh zakladakh [Electronic resource] [Theoretical and methodological principles of tourism and local history work in higher educational institutions]: educational and methodological manual. Pereyaslav-Khmelnytskyi : FOP Lukashevich O. M. 202 p. Retrieved from URL : http://ephsheir.uhsp.edu.ua/ bitstream/ handle/8989898989/37145.pdf [in Ukrainian].
Rossoha A., & Kravets M. (2019). Kryteriyi, pokaznyky ta rivni hotovnosti maybutnikh uchyteliv fizychnoyi kulʹtury do krayeznavchoyi diyalʹnosti [Criteria, indicators and levels of readiness of future teachers of physical education for local studies] [Electronic resource]. Pedahohika – Pedagogy. Vol. 44. Issue 2. 161-172. Retrieved from URL : http://ephsheir.uhsp.edu.ua/bitstream/handle/8989898989/5668/Rozsokha_Kryterii_ pokaznyky_ rivni.pdf. [in Ukrainian].
Chalii, L. V. (2017). Formuvannya hotovnosti maybutnikh uchyteliv fizychnoyi kulʹtury do orhanizatsiyi pozaklasnoyi roboty z turyzmu [Electronic resource] [Formation of readiness of future teachers of physical education to organize extracurricular work on tourism]. Candidate’s thesis : Rivne : State Humanities University. 24 p. Retrieved from URL : http://www.rshu.edu.ua/images/afto/d_003.pdf [in Ukrainian].