ВПРОВАДЖЕННЯ ОСВІТНІХ ПРАКТИК ЗДОРОВʼЯЗБЕРЕЖЕННЯ ПРИ ПІДГОТОВЦІ STEM-ФАХІВЦІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58407/visnik.232029

Ключові слова:

STEM-освіта, STEM-предмети, STEM-обладнання, освітні практики, здоров’язбереження

Анотація

У статті розглянуто питання якості впровадження STEM-освіти в закладах загальної середньої освіти та актуальність підготовки відповідних фахівців з урахуванням освітніх практик здоров’язбереження. Проаналізовано наукові підходи до комфортного втілення STEM-освіти. Представлено огляд освітніх практик стосовно розроблення та викладання STEM.
Метою статті є аналіз наукових підходів до визначення та вивчення особливостей STEM-освіти; дослідження наявних освітніх практик стосовно розроблення та впровадження STEM-предметів та визначення шляхів відповідних втілення в освітній процес з метою здоров’язбереження.
Методологія. Методологія нашого дослідження базується на системному та особистісно-орієнтованому підходах, які враховують психолого-педагогічні джерела інформації та аналізують сучасний педагогічний досвід шляхом впровадження STEM-освіти під час підготовки майбутніх вчителів. Ми використовували багаторівневий системний аналіз інформаційних наукових джерел, що базується на загально-, частково-науковому та конкретно-науковому філософському рівнях пізнання.
Наукова новизна полягає у встановленні основних підходів до впровадження STEM-освіти в процесі підготовки майбутніх учителів до здійснення здоров’язбережувальної діяльності у закладах освіти.
Висновки. У сучасних умовах STEM-освіта є однією з окремих галузей розвитку освіти в Україні. Вона є складовою державної політики, яка спрямована на зміцнення економіки та розвиток людського капіталу, а також на підтримку сталого інноваційного розвитку. Завдяки STEM-освіті забезпечуються формування кадрів, які забезпечили високотехнологічне виробництво. Важливо звернути увагу на здоров'язбереження при впровадженні STEM-освіти, тому що це допоможе забезпечити фізичне та психічне благополуччя учнів. Можливо забезпечити розробку нових навчальних дисциплін, факультетів та гуртків з урахуванням принципів активного залучення учнів до навчання через дослідження. Також необхідно розробити методичні рекомендації для вчителів, учнів та батьків, щоб допомогти їм ефективно впроваджувати STEM-освіту в навчальний процес.

Біографії авторів

Микола Носко, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Scopus-Author ID 56880089100
Researcher ID C-6263-2017
Доктор педагогічних наук, професор, Дійсний член (академік) НАПН України, радник ректора Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка (Чернігів, Україна)

Ольга Мехед, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Scopus Author ID 6506181994
Researcher ID AAC-7333-2021
Доктор педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри біології, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка (Чернігів, Україна)

Посилання

Andriievska, V. M., & Bilousova, L. I. (2017). Kontseptsiia BYOD yak instrument realizatsii STEAM-osvity [The concept of BYOD as a tool for the implementation of STEAM education] : Sumy, Ukraine : SDPU, 13-17 [in Ukrainian].

Kuzmenko, O. (2017). Sutnist ta napriamky STEM-osvity [The essence and directions of STEM education] : Кryvyi Rih, Ukraine : KDPU, 188–190 [in Ukrainian].

Mekhed, O. B. (2020). Pidhotovka maibutnikh vchyteliv biolohii ta osnov zdorovia do sotsialno-pedahohichnoi diialnosti z metoiu populiaryzatsii zdorovoho sposobu zhyttia [Preparation of future teachers of biology and basics of health for social and pedagogical activities in order to promote a healthy lifestyle] : Сhernihiv, Ukraine: NUChK, 2020, 115-120 [in Ukrainian].

Mekhed, D. B., & Mekhed, O. B. (2014). Otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen studentiv v umovakh dystantsiinoi osvity [Assessment of students' academic achievements in the context of distance education] : Сhernihiv, Ukraine: ChNPU. 2014. 83-86 [in Ukrainian].

Mekhed, O. B. (2020). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia yak vazhlyva chastyna vykhovannia ta sotsializatsii pidrostaiuchoho pokolinnia [Formation of a healthy lifestyle as an important part of education and socialization of the younger generation] : Сhernihiv, Ukraine: NUChK. 2020. 84-88 [in Ukrainian].

Morze, N. V., Nanaieva T., Omelchenko N. O. (2018). STEM v osviti [STEM in education]: Kyiv, Ukraine : ACCORD GROUP. 2018. 116 [in Ukrainian].

Pikalova V. (2020). Realizatsiia STEAM-osvity v proiektnii diialnosti maibutnoho vchytelia matematyky. [Implementation of STEAM education in the project activity of the future teacher of mathematics] Elektronne naukove fakhove vydannia «vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu». 2020. 9. 95-103 [in Ukrainian].

Podliesnyi S. V., & Tarasov O. F. (2019). Aktualnist vykorystannia STEM-STEAM-STREAM-tekhnolohii v sferi inzhenerno-tekhnichnoi osvity dlia staloho rozvytku ekonomiky Ukrainy [Relevance of the use of STEM-STEAM-STREAM technologies in the field of engineering and technical education for the sustainable development of the economy of Ukraine]. Visnyk VPI, Vinnytsia, Ukraine : 2019. 123–131 [in Ukrainian].

Polikhun N. I., Slipukhina I. A., & Chernetskyi I. S. (2017). Pedahohichna tekhnolohiia STEM yak zasib reformuvannia osvitnoi systemy Ukrainy. [Pedagogical technology STEM as a means of reforming the educational system of Ukraine] Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti. Kyiv, Ukraine : 2017, 5–9 [in Ukrainian].

Nosko, M. O., Hryshchenko, S. V., & Nosko, Yu. M. (2013). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia: navchalnyi posibnyk [Shaping a healthy lifestyle]: a textbook. Kyiv, Ukraine: Lesya. 2013. 160. [in Ukrainian].

Griban, G., Myroshnychenko, M., Tkachenko, P., Krasnov, V., Karpiuk, R., Mekhed, O., & Shyyan, V. (2021). Psychological and pedagogical determinants of the students’ healthy lifestyle formation by means of health and fitness activities. Wiadomości Lekarskie, 74 (5),1074-1078. doi: 10.36740/WLek202105105

Griban G., Mekhed O., Semeniv B., Khurtenko O., Koval V, Khliebnikova T., Skyrda T. (2022). Technology of increasing physical activity of university students. Acta Balneologica, 5(171), 451-456. doi: 10.36740/ABAL202205113.

Nosko, M., Mekhed, O., Ryabchenko, S., Ivantsova, O., Denysovets, I., Griban, G., Prysyazhniuk, S., Oleniev, D., Kolesnyk, N., & Tkachenko, P. (2020). The influence of the teacher’s social and pedagogical activities on the health-promoting competence of youth. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(9), 18-28.

Downloads

Опубліковано

11.09.2023

Номер

Розділ

СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ ЗДОРОВ'Я ТА ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ У ПЕДАГОГІЧНІЙ ОСВІТІ