ВПРОВАДЖЕННЯ ОСВІТНІХ ПРАКТИК ЗДОРОВʼЯЗБЕРЕЖЕННЯ ПРИ ПІДГОТОВЦІ STEM-ФАХІВЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.58407/visnik.232029Ключові слова:
STEM-освіта, STEM-предмети, STEM-обладнання, освітні практики, здоров’язбереженняАнотація
У статті розглянуто питання якості впровадження STEM-освіти в закладах загальної середньої освіти та актуальність підготовки відповідних фахівців з урахуванням освітніх практик здоров’язбереження. Проаналізовано наукові підходи до комфортного втілення STEM-освіти. Представлено огляд освітніх практик стосовно розроблення та викладання STEM.
Метою статті є аналіз наукових підходів до визначення та вивчення особливостей STEM-освіти; дослідження наявних освітніх практик стосовно розроблення та впровадження STEM-предметів та визначення шляхів відповідних втілення в освітній процес з метою здоров’язбереження.
Методологія. Методологія нашого дослідження базується на системному та особистісно-орієнтованому підходах, які враховують психолого-педагогічні джерела інформації та аналізують сучасний педагогічний досвід шляхом впровадження STEM-освіти під час підготовки майбутніх вчителів. Ми використовували багаторівневий системний аналіз інформаційних наукових джерел, що базується на загально-, частково-науковому та конкретно-науковому філософському рівнях пізнання.
Наукова новизна полягає у встановленні основних підходів до впровадження STEM-освіти в процесі підготовки майбутніх учителів до здійснення здоров’язбережувальної діяльності у закладах освіти.
Висновки. У сучасних умовах STEM-освіта є однією з окремих галузей розвитку освіти в Україні. Вона є складовою державної політики, яка спрямована на зміцнення економіки та розвиток людського капіталу, а також на підтримку сталого інноваційного розвитку. Завдяки STEM-освіті забезпечуються формування кадрів, які забезпечили високотехнологічне виробництво. Важливо звернути увагу на здоров'язбереження при впровадженні STEM-освіти, тому що це допоможе забезпечити фізичне та психічне благополуччя учнів. Можливо забезпечити розробку нових навчальних дисциплін, факультетів та гуртків з урахуванням принципів активного залучення учнів до навчання через дослідження. Також необхідно розробити методичні рекомендації для вчителів, учнів та батьків, щоб допомогти їм ефективно впроваджувати STEM-освіту в навчальний процес.
Посилання
Andriievska, V. M., & Bilousova, L. I. (2017). Kontseptsiia BYOD yak instrument realizatsii STEAM-osvity [The concept of BYOD as a tool for the implementation of STEAM education] : Sumy, Ukraine : SDPU, 13-17 [in Ukrainian].
Kuzmenko, O. (2017). Sutnist ta napriamky STEM-osvity [The essence and directions of STEM education] : Кryvyi Rih, Ukraine : KDPU, 188–190 [in Ukrainian].
Mekhed, O. B. (2020). Pidhotovka maibutnikh vchyteliv biolohii ta osnov zdorovia do sotsialno-pedahohichnoi diialnosti z metoiu populiaryzatsii zdorovoho sposobu zhyttia [Preparation of future teachers of biology and basics of health for social and pedagogical activities in order to promote a healthy lifestyle] : Сhernihiv, Ukraine: NUChK, 2020, 115-120 [in Ukrainian].
Mekhed, D. B., & Mekhed, O. B. (2014). Otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen studentiv v umovakh dystantsiinoi osvity [Assessment of students' academic achievements in the context of distance education] : Сhernihiv, Ukraine: ChNPU. 2014. 83-86 [in Ukrainian].
Mekhed, O. B. (2020). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia yak vazhlyva chastyna vykhovannia ta sotsializatsii pidrostaiuchoho pokolinnia [Formation of a healthy lifestyle as an important part of education and socialization of the younger generation] : Сhernihiv, Ukraine: NUChK. 2020. 84-88 [in Ukrainian].
Morze, N. V., Nanaieva T., Omelchenko N. O. (2018). STEM v osviti [STEM in education]: Kyiv, Ukraine : ACCORD GROUP. 2018. 116 [in Ukrainian].
Pikalova V. (2020). Realizatsiia STEAM-osvity v proiektnii diialnosti maibutnoho vchytelia matematyky. [Implementation of STEAM education in the project activity of the future teacher of mathematics] Elektronne naukove fakhove vydannia «vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu». 2020. 9. 95-103 [in Ukrainian].
Podliesnyi S. V., & Tarasov O. F. (2019). Aktualnist vykorystannia STEM-STEAM-STREAM-tekhnolohii v sferi inzhenerno-tekhnichnoi osvity dlia staloho rozvytku ekonomiky Ukrainy [Relevance of the use of STEM-STEAM-STREAM technologies in the field of engineering and technical education for the sustainable development of the economy of Ukraine]. Visnyk VPI, Vinnytsia, Ukraine : 2019. 123–131 [in Ukrainian].
Polikhun N. I., Slipukhina I. A., & Chernetskyi I. S. (2017). Pedahohichna tekhnolohiia STEM yak zasib reformuvannia osvitnoi systemy Ukrainy. [Pedagogical technology STEM as a means of reforming the educational system of Ukraine] Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti. Kyiv, Ukraine : 2017, 5–9 [in Ukrainian].
Nosko, M. O., Hryshchenko, S. V., & Nosko, Yu. M. (2013). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia: navchalnyi posibnyk [Shaping a healthy lifestyle]: a textbook. Kyiv, Ukraine: Lesya. 2013. 160. [in Ukrainian].
Griban, G., Myroshnychenko, M., Tkachenko, P., Krasnov, V., Karpiuk, R., Mekhed, O., & Shyyan, V. (2021). Psychological and pedagogical determinants of the students’ healthy lifestyle formation by means of health and fitness activities. Wiadomości Lekarskie, 74 (5),1074-1078. doi: 10.36740/WLek202105105
Griban G., Mekhed O., Semeniv B., Khurtenko O., Koval V, Khliebnikova T., Skyrda T. (2022). Technology of increasing physical activity of university students. Acta Balneologica, 5(171), 451-456. doi: 10.36740/ABAL202205113.
Nosko, M., Mekhed, O., Ryabchenko, S., Ivantsova, O., Denysovets, I., Griban, G., Prysyazhniuk, S., Oleniev, D., Kolesnyk, N., & Tkachenko, P. (2020). The influence of the teacher’s social and pedagogical activities on the health-promoting competence of youth. International Journal of Applied Exercise Physiology, 9(9), 18-28.