МИКОЛА ДМИТРОВИЧ ЯРМАЧЕНКО – ЗАСНОВНИК ПЕРСОНАЛІСТИКИ В УКРАЇНСЬКІЙ ІСТОРІЇ ПЕДАГОГІКИ (ДО 95-РІЧЧЯ З ДНЯ НАРОДЖЕННЯ)
DOI:
https://doi.org/10.58407/232209Ключові слова:
М. Д. Ярмаченко, персоніфікація, персоналія, педагог, спадщина, дослідження, методологія, історико-педагогічна наукаАнотація
Стаття присвячена засновнику персоналістики в сучасній українській історії педагогіки Миколі Дмитровичу Ярмаченку.
Проведено аналіз персоніфікованого напряму як одного із пріоритетних у сучасному історико-педагогічному дослідженні та визначено значення академіка М. Д. Ярмаченка в його розвитку.
Звернення до педагогічної спадщини вітчизняних педагогів, науковців, освітян, дає можливість ґрунтовніше вивчити історичні закономірності становлення і розвитку української педагогіки. Акцентовано увагу, що на початку 80-х років ХХ століття персоніфікація виділяється в окремий, новий напрям вітчизняних історико-педагогічних досліджень.
Через персоніфіковане вивчення історії освіти та педагогічної думки формуються сучасні підходи до історико-педагогічної репрезентації особистості. Персоніфікація розглядається як новий метод у сучасній методології педагогічної науки, який дає змогу звернутися до особистої біографії педагога, «олюднити» історію педагогіки, об’єднати та збагатити досягнення педагогіки, психології та філософії.
Через призму вивчення творчих біографій можна реконструювати епоху, в якій відбувалися освітні реформування. Визначено, що методологічна основа вивчення діяльності та спадщини видатних педагогів представлена методологічним апаратом, який виявляє специфіку історико-педагогічного дослідження.
Визначено, що розгляд професійної діяльності педагога, передовий досвід враховує необхідність вивчення динаміки його формування і розвитку.
Посилання
Adamenko, О. О. (2010). Metodolohiya personifikovanoho doslidzhennya [Methodology of personalized research]. Nauka i osvita – Science and education, 7, 12–15. Ukraine.
Volk, L. P. (2002). Istoriya pedahohiky u systemi zavdan pidhotovky vchytelya. Istoriya pedahohiky u strukturi profesiynoyi pidhotovky vchytelya [History of Pedagogy in the System of Tasks of Teacher Training. The history of pedagogy in the structure of teacher training]. Zbirnyk naukovykh prats Kamyanets-Podilskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu – Collection of scientific works of Kam'yanets-Podilsky State Pedagogical University. A series of socio-pedagogical, 3, 16–22. Kam'yanets-Podilsky, Ukraine.
Goncharenko, S. (1997). Yarmachenko Mykola Dmytrovych. Ukrayinsʹkyy pedahohichnyy slovnyk [Yarmachenko Nikolai Dmitrievich. Ukrainian pedagogical dictionary]. Kyiv, Ukraine: Lybid.
Pronikov, A. K. (1983). Problemy teorii i istorii pedagogiki [Problems of the theory and history of pedagogy]. Candidate’s thesis. Kyiv, Ukraine.
Sukhomlinskaya, O.V. (2003). Іstoryko-pedahohichnyy protses: novi pidkhody do zahalnykh problem [Historical and pedagogical process: new approaches to common problems]. Kyiv, Ukraine : APN.
Yarmachenko, M. D. (2000). Vid Y. A. Komenskoho do A. S. Makarenka i O.V. Sukhomlynskoho [From Y. A. Komensky to A. S. Makarenko and A. V. Sukhomlinsky]. Pedagogika i psikhologiya – Рedagogy and psychology, 4, 5–13 Ukraine.