ПЕДАГОГІЧНІ ПРИНЦИПИ У ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА НА ЗАНЯТТЯХ ОРКЕСТРОВОГО КОЛЕКТИВУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58407/232210

Ключові слова:

комунікативні уміння, оркестровий колектив, майбутні вчителі музичного мистецтва, принципи, синергія, фахове навчання

Анотація

Мета роботи. Метою статті є теоретико-методичне обґрунтування педагогічних принципів та висвітлення особливостей їх застосування в структурі підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до практичної роботи, адже комунікативні уміння є важливою складовою в освітньому процесі, особливо мистецькому. Пов’язані з цим нововведення будуть сприяти більшій ефективності та якості в процесі роботи закладів мистецької освіти, адже сучасна освіта в Україні ставить нові вимоги до якості процесу навчання. На сьогоднішній день розвиток мистецької освіти вийшов на рівень, який потребує від студентів закладу вищої освіти мобільності та такого рівня спілкування, яке дасть можливість розвивати креативне мислення, творчо підходити до процесу навчання та виховання, знаходити інформацію, яка допоможе йти інноваційним шляхом і, завдяки цьому, успішно адаптуватися на ринку праці. Комплексний характер завдань у педагогічній професії вимагає від сучасного фахівця обізнаності у різних галузях науки, володіння різноманітними навичками пізнавальної діяльності та вільного оперування цими надбаннями. Оволодіння майбутнім учителем музичного мистецтва професійною майстерністю передбачає розширення його професійної діяльності, удосконалення дидактики, психології, методики. Майбутній вчитель музичного мистецтва сучасності має бути і музикантом-педагогом, і музикантом-виконавцем, і вихователем-наставником. Також він має освоїти ефективні інноваційні технології і вільно ними володіти задля удосконалення процесу мистецького навчання та виховання.
Методологія. Дослідженню проблеми готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до виконання своєї професійної діяльності в умовах нових освітніх парадигм приділяли увагу науковці різних міжгалузевих професій: філософія – В. Андрущенко, І. Зязюн, В. Кремень, О. Лавриненко, В. Лутай та ін.; загальна психолого-педагогічна – А. Алексюк, А. Капська, І. Козловська, О. Пєхота та ін.; методика – А. Болгарський, Н. Гузій, І. Глазунова, А. Козир, В. Лабунець, О. Олексюк, Г. Падалка, Є. Проворова, О. Ростовський, О. Шевнюк, О. Щолокова, О. Хижна та ін.; питанням, пов’язаним з розвитком творчої активності присвятили свої дослідження І. Бех, С. Гончаренко, О. Рудницька, В. Шульгіна та ін.
Наукова новизна. Стаття розкриває особливості застосування в мистецькій освіті конкретних педагогічних принципів – синергетичного, культурологічного та діалогічного, які були виділені нами при дослідженні процесу формування комунікативних умінь у студентів факультетів мистецтв педагогічних університетів на заняттях оркестрового колективу. Показано складність процесу застосування цих принципів у методології мистецької освіти та комплексний характер їх дії; підкреслено, що застосування кожного з цих принципів є базовим при формуванні комунікативних умінь майбутніх учителів музичного мистецтва.
Висновки. Сучасне суспільство швидко змінюється, і мистецька освіта повинна це враховувати, адже старі технології не дають можливості відображати об’єктивну картину сучасного розвитку, а вихід з такої ситуації можна знайти тільки у доцільних нововведеннях. Без змін немає прогресу; нове слід будувати, враховуючи та застосовуючи класичні напрацювання та позитивний досвід.

Біографія автора

Галина Савченко, Український державний університет імені Михайла Драгоманова

Старший викладач кафедри інструментального
та оркестрового виконавства факультету мистецтв імені Анатолія Авдієвського,
Український державний університет імені Михайла Драгоманова
(м. Київ, Україна)

Посилання

Velykyy tlumachnyy slovnyk suchasnoyi ukrayinsʹkoyi movy [Large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language] (2001). Comp. and heads ed. Busel, V. T. Kyiv; Irpin, Ukraine: Perun.

Honcharenko, S. U. (2011). Ukrayinsʹkyy pedahohichnyy entsyklopedychnyy slovnyk [Ukrainian pedagogical encyclopedic dictionary], 2nd ed. Rivne, Ukraine: Volynsʹki oberehy.

Goremychkin, A. I. (2005). Osnovy muzychnoyi movy [Basics of musical language (research textbook on the methodology of teaching music-theoretical disciplines in the system of music-pedagogical education]. Study guide for master's training. Melitopol, Ukraine.

Gurevich, R. S. (2014). Innovatsiyni osvitni tekhnolohiyi v navchalʹnomu protsesi VNZ [Innovative educational technologies in the educational process of universities]. Suchasni informatsiyni tekhnolohiyi ta innovatsiyni metodyky navchannya v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiya, teoriya, dosvid, problemy – Modern information technologies and innovative teaching methods in training specialists: methodology, theory, experience, problems. 36. 7–12. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn_2013_36_4

Kozyr, A. V. (2008). Profesiyna maysternistʹ uchyteliv muzyky: teoriya i praktyka formuvannya v systemi bahatorivnevoyi osvity [Professional skill of music teachers: theory and practice of formation in the multi-level education system] : monograph. Kyiv, Ukraine: M. Dragomanov NPU.

Masol, L. M. (2015). Khudozhnʹo-pedahohichni tekhnolohiyi v osnovniy shkoli: yednistʹ navchannya i vykhovannya [Art-pedagogical technologies in primary school: unity of learning and education] : method. manual. Kharkiv, Ukraine: «Drukarnya Madryd».

Mykhailichenko, O. V. & Rudnytska, O. P. (2010). Mystetsʹka osvita v Ukrayini: teoriya i praktyka [Art education in Ukraine: theory and practice]. Sumy, Ukraine : A. Makarenko SumSPU.

Moiseyuk, N. E. (2001). Pedahohika [Pedagogy] : Study guide. 3rd ed. Kyiv, Ukraine: VAT «KDNK».

Oleksyuk, O. M. & Tkach, M. M. (2009). Muzychno-pedahohichnyy protses u vyshchiy shkoli [Music-pedagogical process in higher education]. Kyiv, Ukraine: Znannya Ukrayiny.

Padalka, H. M. (2008). Pedahohika mystetstva (Teoriya i metodyka vykladannya mystetsʹkykh dystsyplin) [Art pedagogy (Theory and teaching methods of art disciplines)]. Kyiv, Ukraine: Osvita Ukrayiny.

Pecherska, E. P. (2001). Uroky muzyky v pochatkovykh klasakh [Music lessons in primary grades] : Study guide. Kyiv, Ukraine: Lybid’

Rudnytska, O. P. (2002). Pedahohika: zahalʹna ta mystetsʹka [Pedagogy: general and artistic]. Study guide. Kyiv, Ukraine.

Skovoroda, H. (1994). Narkis. Rozmova pro te: piznay sebe [Narkis. Talk about knowing yourself]. Skovoroda H. Works: In 2 vol. Kyiv, Ukraine: AT «Oberih». V. I. 150–195.

Filosofsʹkyy slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary] (1986) / edited by: Shinkaruk, V. I. 2d ed. Kyiv, Ukraine: Holov. red. URE.

Downloads

Опубліковано

28.09.2023