СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНІ ТА СОЦІОКУЛЬТУРНІ УМОВИ РОЗВИТКУ ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ УКРАЇНИ У XVIII ст.
DOI:
https://doi.org/10.58407/232211Ключові слова:
суспільно-політичний розвиток, соціокультурні чинники, освітаАнотація
Мета статті – проаналізувати та висвітлити вплив суспільно-політичних, соціально-економічних та культурних процесів на ключові особливості розвитку освіти на українських землях у XVIII ст.
Методологія. Методологічною основою дослідження є історичні (порівняльний, узагальнення) та соціологічні (структурного аналізу) методи. Використання системного підходу сприятиме розгляду процесів у освітній сфері як систему взаємопов’язаних компонентів. Окрім того, ключовими методами цього дослідження є аналіз педагогічних, історико-педагогічних та історико-філософських статей і монографій.
Наукова новизна роботи полягає у комплексному аналізі суспільно-політичних та соціокультурних процесів, які були притаманні українським землям протягом XVIII ст.; виокремленні чинників, які спричинили ґрунтовні зміни у суспільній свідомості населення та стали поштовхом до трансформацій у сфері освіти.
Висновки. Творчо засвоївши європейські культурні здобутки, Україна стала певним ретранслятором їх в межах православного простору європейської цивілізації. Завдяки існуванню Києво-Могилянської академії, Україна стає потужним інтелектуальним центром, у якому поєдналися традиції тодішньої західноєвропейської освіти з національно-культурними та релігійними особливостями православного навчального закладу. Завдяки цьому академія стала місцем поширення знань у межах православного простору Східної та Південної Європи, відкривши можливість доступу до якісної для свого часу освіти. Освітні процеси були важливою складовою культурного та інтелектуального піднесення доби бароко, яке знайшло свій вияв в Україні наприкінці XVII – у середині XVIII ст. і яке стало уособленням симбіозу, творчим засвоєнням загальноєвропейських тенденцій, що перено-силися на український ґрунт під впливом національної традиції.
В Україні зміни в освітній та інтелектуальній сферах відбувалися водночас із істотними політичними трансформаціями. Ці політичні та соціальні зміни являли собою поступову інкорпорацію до складу Російської держави з одночасним наступом на національно-культурну самобутність та уніфікацію форм інтелектуального життя, включення їх у загальноімперську структуру. Цей процес завершився ліквідацією Гетьманщини, зруйнуванням Запорозької Січі та реформуванням козацтва як стану на Лівобережжі, приєднанням Криму та освоєнням Південної України, а також поділами Речі Посполитої та входженням Правобережної України до складу імперії. Такі геополітичні зміни призвели до значних ідейних переорієнтацій, зокрема у середовищі самого українства: з частини європейського світу Україна перетворилася на складову імперії, і віднині зв’язок з європейським інтелектуальним простором відбувався за посередництва адміністративних структур імперії та під її ідейним контролем.
Посилання
Smolii, V. A. (2011). Ekonomichna istoriia Ukrainy: Istoryko-ekonomichne doslidzhennia: v 2 t. [Economic history of Ukraine: Historical and economic research: in 2 volumes]. Еditorial board: V. M. Lytvyn, H. V. Boriak, V. M. Heiets and other. NAS of Ukraine. Institute of History of Ukraine. Kyiv, Ukraine: Nika-Tsentr. 1. 19. 574–599.
Smolii, V. A. (2003). Istoriia ukrainskoi kultury. T. 3 : Ukrainska kultura druhoi polovyny XVII-XVIII stolit [History of Ukrainian Culture. Volume 3: Ukrainian culture of the second half of the XVII-XVIII centuries]. Kyiv, Ukraine : Naukova dumka.
Kobchenko, K. (2014). Ukraina v Rosiiskii imperii XVIII st. u vymiri intelektualnoi istorii [Ukraine in the Russian Empire of the 18th century in the dimension of intellectual history]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Ukrainoznavstvo – Bulletin of Taras Shevchenko Kyiv National University. Ukrainian studies. 1, 36–39.
Kuhai, K. B. (2018). Sotsialno-ekonomichni ta suspilno-politychni peredumovy stanovlennia vyshchoi osvity v Zakhidnii Ukraini (druha polovyna XVII – pochatok XX st.) [Socio-economic and socio-political prerequisites for the formation of higher education in Western Ukraine (second half of the 17th – beginning of the 20th century)]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky – Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences. 155, 261–266.
Nebrat, V. V. (2012). Zarodzhennia ta rozvytok finansiv yak instytutiv ukrainskoi derzhavnosti u konteksti politychnoho ta ekonomichnoho protystoiannia XVI-XVIII st. [The birth and development of finance as an institution of Ukrainian statehood in the context of the political and economic confrontation of the 16th-18th centuries]. Ukrainskyi sotsium – Ukrainian society. 1. 115–126.
Ponomarenko, O. (2008). Evoliutsiia ukrainskoi natsionalnoi idei v XVII – XVIII st. [The evolution of the Ukrainian national idea in the 17th and 18th centuries]. Naukovi zapysky Instytutu politychnykh i etnonatsionalnykh doslidzhen im. I. F. Kurasa NAN Ukrainy – Scientific notes of the Institute of Political and Ethnonational Studies named after I. F. Kuras NAS of Ukraine. 39. 41–51.
Sheiko, V. M., Tyshevska, L. H. (2006). Istoriia ukrainskoi kultury: navchalnyi posibnyk [History of Ukrainian culture: a study guide]. Kyiv, Ukraine : Kondor.
Shcherbak, V. O. (2000). Ukrainske kozatstvo: formuvannia sotsialnoho stanu. Druha polovyna XV – seredyna XVII st. [Ukrainian Cossacks: formation of the social state. The second half of the 15th – the middle of the 17th century]. Kyiv, Ukraine : Vydavnychyi dim «KM Academia».
Chukhlib, T. (2011). Ekonomichna ta sotsialna sytuatsiia na Pravoberezhnii Ukraini (XVII – XVIII st.) [Economic and social situation in Right Bank Ukraine (XVII-XVIII centuries)]. Ekonomichna istoriia Ukrainy – Economic history of Ukraine. Vol. 1. Kyiv, Ukraine.