ДІДЖИТАЛ-ЕТИКЕТ: ПРАВИЛА КОМУНІКАЦІЇ В УМОВАХ ОНЛАЙН-НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.58407/232207Ключові слова:
цифровізація педагогічної діяльності, онлайн-комунікація, відео-конференція, діджитал-етикет (цифровий етикет), цифрова компетентність педагогаАнотація
Стаття присвячена актуальному напряму розвитку сучасної освіти – її цифровізації. Цифровізація освіти призвела до необхідності формування у всіх учасників педагогічного процесу спеціальних діджитал-навичок комунікації, розробки нових норм і правил спілкування у цифровому середовищі. У зв’язку з цим зазнала змін етика і культура професійного педагогічного спілкування. Звичне навчальне заняття перетворилося на онлайн-конференцію, де відсутній безпосередній контакт учасників, де педагог вимушений кардинально перебудовувати способи подачі навчального матеріалу, по-новому організову-вати практичну роботу, групову взаємодію здобувачів освіти і використовувати нові способи здійснення зворотнього зв’язку.
У статті доводиться важливість володіння діджитал-етикетом не лише для педагога, але й для усіх учасників онлайн-спілкування, адже від цього залежить ефективність усього педагогічного процесу. Розглядаються методичні та етичні аспекти цифрової комунікації. Особливу увагу приділено технічним аспектам проведення навчальних відеоконференцій. Також наведено результати педагогічного досвіду авторів з організації онлайн-комунікації.
Метою статті є дослідження особливостей педагогічного спілкування в цифровому середовищі (зокрема під час проведення відеоконференцій) у різних його аспектах – психологічному, методичному, етичному та технічному, а також виведення практичних рекомендацій щодо підвищення ефективності онлайн-комунікації.
Методологія дослідження: аналіз і систематизація наукових публікацій і педагогічного досвіду з теми дослідження, інтерпретація та узагальнення результатів, складання практичних рекомендацій.
Наукова новизна полягає в обґрунтуванні значущості навичок діджитал-етикету для усіх учасників педагогічного процесу та у визначенні норм і правил педагогічного онлайн-спілкування під час проведення відеоконференцій.
Висновки. Зростаючий вплив технологій і зміни в соціальному та економічному середовищі змушують освітні інституції, педагогів і здобувачів освіти адаптуватись до нових реалій. Онлайн-освіта стала важливим елементом освітнього процесу і вимагає специфічних навичок і підходів до взаємодії. Застосування цифрового етикету є надзвичайно важливим аспектом цього адаптаційного процесу. Діджитал-етикет визначає норми та правила поведінки в цифровому просторі, що сприяють зручності, продуктивності та повазі під час онлайн взаємодії. Це може включати такі аспекти, як вчасне приєднання до відеоконференції, відповідальне використання камери та мікрофона, уважне слухання і викладання, використання адекватних комунікаційних засобів та інше.
У майбутньому, із зростанням технологічних можливостей, можуть з’явитись нові способи взаємодії в цифровому просторі, а діджитал-етикет може зазнавати змін і доповнень. Це вимагатиме від учасників освітнього процесу постійного навчання та адаптації до нових вимог і стандартів. Необхідність удосконалення навичок діджитал-етикету залишається актуальною навіть в офлайн-освіті, так як цифрові інструменти і комуні-кація в інтернеті стають все більш невід’ємною частиною нашого повсякденного життя.
Посилання
Andriichenko, Zh. O., Bliznyuk, T. P., Maistrenko, V. O. (2021). Digital-etyket ta komunikatsii : tendentsii ta vymohy sohodennia. [Digital label and communications: today's trends and requirements]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, 34.
Bakhmat, N. V., Storchova, T. V., Motsyk, R. V., Melekestseva, N. V., Bratytsia, H. G. (2023). Suchasni tendentsiyi rozvytku tsyfrovoyi kompetentnosti maybutnikh uchyteliv: yevropeysʹkyy dosvid [Modern trends in the development of digital competence of future teachers: European experience]. Akademichni viziyi – Academic visions. 15. Retrieved from : https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/122
Garkavets, S. O., Volchenko, L. P. (2021). Spilkuvannya v pedahohichnomu protsesi [Communication in the pedagogical process] : study guide. Zhytomyr, Ukraine : TOV «Vydavnychyy dim «Buk-Druk»».
Kontseptsiya rozvytku tsyfrovykh kompetentnostey [Concept of development of digital competences]. Approved by order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated March 3, 2021. Retrieved from : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text
Normy etyketu pid chas dystantsiynoho navchannya [Rules of etiquette during distance learning]. Retrieved from : https://nubip.edu.ua/node/85895
Morze, N., Bazeliuk, O., Vorotnikova, I., Dementiievska, N., Zakhar, O., Nanaieva, T., Pasichnyk, O., & Chernikova, L. (2019). Opys tsyfrovoyi kompetentnosti pedahohichnoho pratsivnyka [Description of the digital competence of the pedagogical worker]. Elektronne naukove fakhove vydannya «Vidkryte osvitnye e-seredovyshche suchasnoho universytetu» – Electronic scientific publication «Open educational e-environment of a modern university». Kyiv, Ukraine. Retrieved from: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s39
Pravyla etyketu videokonferentsiyi [Video conference etiquette rules]. Retrieved from : https:// myownconference.com/blog/uk/pravila-etiketu-videokonferentsii/
Top-10 videoprohram dlia provedennia dystantsiinoi roboty v period karantynu [Top 10 video programs for remote work during quarantine]. Osvitnii portal rehionalnykh tsentriv zainiatosti – Educational portal of regional employment centers. Retrieved from : https://chk.dcz.gov.ua/node/6951
Tsyfrovi instrumenty. Vebinary ta videokonferentsii [Digital tools. Webinars and video conferences]. Portal «Bloh Tsentru navchalnykh ta innovatsiinykh tekhnolohii UKU» – Portal «Blog of the Center for Educational and Innovative Technologies of UCU». Retrieved from : http://ceit-blog.ucu.edu.ua/resursy/ tsyfrovi-instrumenty/webinars/
Yak pokrashchyty etyket videokonferentsiy [How to improve video conferencing etiquette]. Retrieved from : https://experience.dropbox.com/uk-ua/resources/video-conferencing-etiquette
Digital Competence Framework for Educators (DigCompEdu). Retrieved from : https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu_en