ОСОБЛИВОСТІ ДУХОВНО-МОРАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА СПОРТУ
DOI:
https://doi.org/10.58407/232214Ключові слова:
духовно-моральне виховання, базові суспільні цінності, особистісний розвиток майбутніх фахівців з фізичної культури та спортуАнотація
У статті розглянуто особливості духовно-морального виховання майбутніх фахівців з фізичної культури та спорту (створення соціокультурного творчого середовища, використання соціально-виховних технологій, модернізація фізкультурної освіти через персоналізацію, інноваційність, мережеву взаємодію та інше). У межах дослідження проведено дослідно-експериментальну роботу, яка здійснювалася у період 2017–2022 рр. У дослідженні приймало участь 140 студентів Навчально-наукового інституту фізичної культури Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка. Зафіксована позитивна динаміка відношення майбутніх фахівців з фізичної культури та спорту до базових суспільних цінностей надає підставу для оцінки позитивної спрямованості особистості майбутнього фахівця в ефективності процесу духовно-морального виховання у закладі вищої світи.
Метою статті було виділити й обґрунтувати особливості духовно-морального виховання майбутніх фахівців з фізичної культури та спорту; вивчити динаміку змін характеру відношень майбутніх фахівців з фізичної культури та спорту до базових суспільних цінностей.
Методологія. Методологія нашого дослідження базується на системному та особистісно-орієнтованому підходах, які враховують психолого-педагогічні джерела інформації та аналізують сучасний педагогічний досвід шляхом впровадження інноваційних освітніх технологій для освіти осіб з особливими освітніми потребами. Ми використовували багаторівневий системний аналіз інформаційних наукових джерел, що базується на загально-, частково-науковому та конкретно-науковому філософському рівнях пізнання.
Наукова новизна полягає у встановленні основних підходів до вивчення особливостей духовно-морального виховання в процесі особистісного розвитку майбутніх фахівців з фізичної культури.
Висновки. Експериментальне дослідження, спрямоване на виявлення особливостей духовно-морального виховання майбутніх фахівців з фізичної культури та спорту і перспектив професійної діяльності викладача, дозволяє нам побачити не тільки характер ставлень майбутнього фахівця до світу, до інших людей, до самого себе, але й зміни цих ставлень, тобто відслідкувати можливу динаміку особистісного зростання. Зафіксована позитивна динаміка ставлення майбутніх фахівців до базових суспільних цінностей надає підстави для оцінки позитивної спрямованості особистості майбутнього фахівця з фізичної культури та спорту й ефективності процесу духовно-морального виховання у закладі вищої освіти засобами створення соціокультурного творчого середовища, впровадження соціально-виховних технологій, а також модернізації професійної фізкультурної освіти (регіоналізація, інноваційність, трансграничність, сіткова взаємодія та інше).
Посилання
Ivanii, I. V. (2018). Pro filosofski ta sotsiolohichni zasady pedahohichnoho fizkulturno-sportyvnoho protsesu [About the philosophical and sociological foundations of the pedagogical physical culture and sports process]. Scilnce and Education a New Dimensiton, Pedagogyand Phychlogy, VI (67), 2018. 24–38.
Ivanii, I. V. (2016). Sotsiokulturna kompetentnist fakhivtsia z fizychnoho vykhovannia ta sportu [Sociocultural competence of a specialist in physical education and sports] : metod. rekom. Sumy, Ukraine: A.S. Makarenko SumSPU.
Mekhed, O. B. (2020). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia yak vazhlyva chastyna vykhovannia ta sotsializatsii pidrostaiuchoho pokolinnia [Formation of a healthy lifestyle as an important part of education and socialization of the younger generation]. Visnyk Natsionalʹnoho universytetu «Chernihivsʹkyy kolehium» imeni T. H. Shevchenka – Bulletin of the T. G. Shevchenko National University «Chernihiv Collegium». Сhernihiv, Ukraine: NUChK. 4(60). 84–88.
Ostashevskyi, M. L. (2015). Sportyvniy kuzni Sumshchyny – 35 [Sports Forge of Sumy region – 35]. Sumy, Ukraine: Universytetska knyha.
Petryshyn, L. I. (2014). Zmistovyi aspekt formuvannia kreatyvnosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv yak zaporuka efektyvnosti yikh profesiinoi diialnosti [The substantive aspect of the formation of creativity of future social pedagogues as a guarantee of the effectiveness of their professional activity]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu: Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota – Scientific Bulletin of Uzhhorod University: Series: Pedagogy. Social work. Uzhhorod, Ukraine: Hoverla. 30. 127–131.
Tatenko, V. O. (2011). Dukhovna kultura vchytelia, yak skladova yoho profesiinoi kultury [The teacher's spiritual culture as a component of his professional culture]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu – Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports. 9. 92–99.
Trubavina, I. M. (2007). Sotsialno-pedahohichna robota z simieiu v Ukraini : teoriia i metodyka [Social and pedagogical work with the family in Ukraine: theory and methodology] : monograph. Kharkiv, Ukraine: Nove slovo.
Shchoholeva, L. O. (2014). Monitorynh yakosti osvity: teoretyko-metodolohichnyi aspekt [Monitoring the quality of education: theoretical and methodological aspect]. Pedahohichnyi poshuk – Pedagogical search. 2. 36–40.