СУЧАСНІ МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
DOI:
https://doi.org/10.58407/232219Ключові слова:
методологічний підхід, майбутній фахівець харчових технологій, професійна підготовкаАнотація
Стаття присвячена обґрунтуванню основних сучасних методологічних підходів до професійної підготовки майбутніх фахівців харчових технологій. На основі детального аналізу базових понять, що взаємопов’язані з поняттям методологічний підхід, з’ясовано дефініцію «методологічний підхід» як змістове наповнення та теоретичне і практичне відображення світогляду методології певної науки, що знаходиться у безпосередньому зв’язку з науковими парадигмами та визначає напрямок, способи, прийоми та процедури наукових досліджень та практичної діяльності з метою втілення основної ідеї обраної стратегії.
Акцентуючи увагу на сучасних проблемах професійної освіти та навчання з оглядом на перспективу, виділено основні методологічні підходи до професійної підготовки майбутніх фахівців харчових технологій: особистісно зорієнтований, діяльнісний, технологічний, інформаційний, культурологічний, компетентнісний. Обґрунтована роль сучасних методологічних підходів у підготовці фахівців харчових технологій для майбутньої професійної діяльності.
Мета статті. Мета наукового пошуку полягає у з’ясуванні дефініції «методологічний підхід у професійній підготовці майбутніх фахівців», та визначенні його змісту у професійній підготовці майбутніх фахівців харчових технологій.
Методологією дослідження слугували ідеї системного, особистісно орієнтованого, діяльнісного, компетентнісного та технологічного підходів в освіті.
Наукова новизна. На основі теоретичного аналізу основоположних понять до поняття «методологічний підхід» з’ясовано його сутність та окреслено основні сучасні методологічні підходи до професійної підготовки майбутніх фахівців харчових технологій.
Висновки. Окреслені основні методологічні підходи професійної підготовки майбутніх фахівців харчових технологій спонукають до подальшого теоретичного та практичного їх втілення у професійну підготовку майбутніх фахівців відповідного напрямку.
Посилання
Honcharenko, S. U. (2003). I nasampered – prykladna nauka [And first of all – applied science]. Khmelnytskyi, Ukraine: Vyd-vo Khmelʹnytsʹkoho humanitarno-pedahohichnoho instytutu.
Kalensky, A.A. (2018). Metodolohichni pidkhody do standartyzatsiyi zmistu profesiynoyi osvity [Methodological approaches to the standardization of the content of professional education.]. Naukovyy visnyk Instytutu profesiyno-tekhnichnoyi osvity NAPN Ukrayiny. Profesiyno-tekhnichna pedahohika: zb. nauk. prats: inst-t prof-tekh. Osvity NAPN Ukrayiny – Scientific Bulletin of the Institute of Vocational and Technical Education of the National Academy of Sciences of Ukraine. Professional and technical pedagogy: coll. of science Works: Institute of Vocational and Technical Education of the National Academy of Sciences of Ukraine. Editor-in-chief: V.O. Radkevich (head) and others. Kyiv, Ukraine. 16. 27–33.
Kostytskyi, M. V. (2013). Deyaki pytannya metodolohiyi yurydychnoyi nauky [Some issues of legal science methodology]. Naukovyy visnyk Natsionalʹnoyi akademiyi vnutrishnikh sprav – Scientific Bulletin of the National Academy of Internal Affairs. 1. 3-11. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvknuvs_2013_1_3
Zhihir, V. I. (2016). Metodolohichni pidkhody yak osnova naukovo-pedahohichnykh doslidzhenʹ u profesiyniy osviti [Methodological approaches as the basis of scientific and pedagogical research in professional education]. Pedahohika formuvannya tvorchoyi osobystosti u vyshchykh i zahalʹnoosvitnikh shkolakh – Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools. 48. 107–115. Retrieved from : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2016_48_16.
Nychkalo, N. H. (2008). Transformatsiya profesiyno-tekhnichnoyi osvity Ukrayiny [Transformation of vocational and technical education of Ukraine]: monograph. Kyiv, Ukraine: Pedahohichna dumka.
Chayka, V. M (2011). Osnovy dydaktyky [Basics of didactics] Study guide. Kyiv, Ukraine: Akademvydav.
Petrenko, L. M (2013). Teoriya i praktyka rozvytku informatsiyno-analitychnoyi kompetentnosti kerivnykiv profesiyno-tekhnichnykh navchalʹnykh zakladiv [Theory and practice of development of informational and analytical competence of managers of vocational and technical educational institutions]: monograph. Dnipropetrovsk, Ukraine: IMA-pres.
Slovnyk ukrayinsʹkoyi movy (1970-1980) [Dictionary of the Ukrainian language] (Vol. 11). Kyiv, Ukraine : Nauk. Dumka.
Suchasnyy psykholoho-pedahohichnyy slovnyk (2016). [Modern psychological and pedagogical dictionary] in general ed. O. I. Shapran. Pereyaslav-Khmelnytskyi, Ukraine : Dombrovska, Y.M.
Mashkina, C. V., Usatenko, T. P, Khomych, L. O., Shakhrai, T. O. (2016). Teoretychni zasady kulʹturo-lohichnoho pidkhodu u pidhotovtsi pedahoha do vykhovnoyi diyalʹnosti [Theoretical foundations of the cultural approach in teacher training for educational activities]: monograph. Kyiv, Ukraine: IPOOD NAPN Ukrayiny.
Filosofiya osvity [Philosophy of education] Study guide (2009) / In general ed. V. Andruschenko, I. Peredborska. Kyiv, Ukraine: M. P. Drahomanov National Pedagogical University.
Filosofsʹkyy entsyklopedychnyy slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary] entsyklopediya (2002) / NAS of Ukraine; chief ed. V. I. Shinkaruk: Kyiv, Ukraine: Abrys.
Furman, A. Paradyhma yak predmet metodolohichnoyi refleksiyi (2013) [Paradigm as a subject of methodological reflection]. Psykholohiya i suspilʹstvo – Psychology and Society. №3. 72–85.