ВИВЧЕННЯ ОНОМАСТИКОНУ ДРАМАТИЧНИХ ТВОРІВ ЛЕСІ УКРАЇНКИ В ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.58407/232225Ключові слова:
власна назва, антропонім, топонім, міфонім, драматична поема, драма-феєрія, пообразний аналіз, словесно-образний аналіз, хронотопний аналізАнотація
У статті розглядається питання функціональної значимості літературно-художніх найменувань у процесі шкільного аналізу драматичних творів Лесі Українки на уроках української літератури в десятому класі. Об’єктом дослідження авторів є тексти «Одержима», «Кассандра», «Бояриня», «Лісова пісня».
Мета дослідження полягає у вивченні функціональності ономастикону драматичних творів Лесі Українки під час аналізу художніх текстів на уроках української літератури учнями старших класів.
Методологія дослідження базується на загальних засадах методики навчання української літератури в старшій школі. Для досягнення цілей статті було використано загальнонаукові (аналіз, синтез, узагальнення) методи, загальнодидактичні та методико-літературознавчі принципи дослідження. Матеріали ґрунтуються на відповідних ономастичних дослідженнях творчості Лесі Українки, зокрема заувагах Т. Крупеньової.
Наукова новизна. Стаття присвячена вивченню найпродуктивніших груп онімів у драматичних творах Лесі Українки. Досліджено функціональні можливості антропонімів, топонімів, теонімів та міфонімів як засобів характеристики образів-персонажів літературних творів письменниці. Особливості літературно-художнього ономастикону Лесі Українки вивчаються на прикладі залучення власних найменувань до характеристики образів-персонажів у межах пообразного, словесно-образного та хронотопного шляхів аналізу художнього твору. Запропоновано види діяльності творчого, пошукового та дослідницького характеру, оптимальні для використання в процесі аналізу творчості Лесі Українки як на шкільному занятті з літератури, так і для позакласного читання.
Висновки. Проведене дослідження дозволяє констатувати функціональну значи-мість літературно-художніх онімів у процесі шкільного аналізу драматичного твору. У цілому вирішується проблема залучення літературно-художніх власних назв до процесу роботи над художнім твором через дослідження значень онімів поза текстом та функціональності їх у літературному творі з подальшим порівнянням значень для цілісної оцінки образу-персонажа та драматичних творів загалом.
Посилання
«Boiarynia». Tekst tvoru [«Boyarinya» The text of the work]. Retrieved from: https://www. ukrlib.com.ua/ books/printit.php?tid=481
Zelinska, L. (1997). Tuha za samoproektsiieiu (sproba feministychnoho pidkhodu do dramatychnoi poemy Lesi Ukrainky «Oderzhyma») [The longing for self-projection (an attempt at a feminist approach to Lesya Ukrainka’s dramatic poem «The Prossed Woman»)]. Lesia Ukrainka i natsionalna ideia: Zbirnyk naukovykh prats – Lesya Ukrainka and National Idea: The Digest of Scientific Papers. Kyiv, Ukraine. 54–61.
«Kassandra». Tekst tvoru [«Kassandra». The text of the work]. Retrieved from: https://www. ukrlib.com.ua/ books/printit.php?tid=10382
Krupenyova, T. (2000). Onimiia dramatychnykh tvoriv Lesi Ukrainky pochatku XX stolittia [Onymia of Lesya Ukrainka’s dramatic works of the beginning of the 20th century]. Zapysky z onomastyky: Zbirnyk naukovykh prats – Notes on Onomastics: The Digest of Scientific Papes. Odesa, Ukraine. 4. 75–84.
Krupenyova, T. (2019). Peremoha onimiinykh nominatsii u dramatychnykh tvorakh Lesi Ukrainky [The victory of onymary nominations in dramatic works of Lesya Ukrainka]. Visnyk Lvivskoho universytetu – Bulletin of Lviv University : coll. of science works: in 2 parts. 71. ІІ. Lviv, Ukraine. 217–232.
Krupenyova, T. (2008). Semantyko-stylistychni osoblyvosti vlasnykh nazv u khudozhnomu teksti (na materiali dramaturhii Lesi Ukrainky) [Semantiko-Stylistic Features of the Proper Names in an Artistic Text (on Material of Dramaturgy by Lesya Ukrainka)]. Lesia Ukrainka i suchasnist: Zb. nauk. prats [Lesya Ukrainka and Modernity: The Digest of Scientific Papers]. Lutsk, Ukraine: Vezha. 4. 275–282.
Krupenyova, T. (2004). Funktsii vlasnykh nazv u dramatychnykh tvorakh Lesi Ukrainky [The Functions of Proper Names in Lesya Ukrainka’s Dramatic Works] : monograph. Odessa, Ukraine: Astroprint.
Merzhvynskyi, V. (2004). Vlasni nazvy v systemi poetyky dramy «Oderzhyma» Lesi Ukrainky [Proper names in the system of poetics of Lesia Ukrainka’s drama «The Prossed Women»]. Kultura narodov Prychernomoria – Culture of People of Prychornomorya. 52. 1. 83–87.
«Oderzhyma». Tekst tvoru [«The Prossed Woman». The text of the work]. Retrieved from: https://www. ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=514
Pavlykivska, N., Hlavatska, N. (2023). Z istorii vyvchennia literaturnoi onomastyky: stan ta perspektyvy rozvytku [From the history of the study of literary onomastics: state and prospects of development]. The Proceedings of the IV International scientific and practical conference «Actual Problems of Modern Science» (January 31 – February 3, 2023). Boston, USA. International Science Group. 324–329.
Skrypnyk, L., Dziatkivska, N. (2005) Vlasni imena liudei: slovnyk-dovidnyk [People’s proper names: dictionary-reference book]. Kyiv, Ukraine: Naukova dumka.
Shotova-Nikolenko, G. (2019). Problematyka vyvchennia vlasnykh nazv u literaturnii onomastytsi: avtor i yoho tvir [Problematics of the Studing of Proper Names in Literary Onomastics: Author and His Work]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia filolohichna – Bulletin of Lviv University. Philological series. 71(2). 257–266.