ВИВЧЕННЯ ОНОМАСТИКОНУ ДРАМАТИЧНИХ ТВОРІВ ЛЕСІ УКРАЇНКИ В ШКОЛІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58407/232225

Ключові слова:

власна назва, антропонім, топонім, міфонім, драматична поема, драма-феєрія, пообразний аналіз, словесно-образний аналіз, хронотопний аналіз

Анотація

У статті розглядається питання функціональної значимості літературно-художніх найменувань у процесі шкільного аналізу драматичних творів Лесі Українки на уроках української літератури в десятому класі. Об’єктом дослідження авторів є тексти «Одержима», «Кассандра», «Бояриня», «Лісова пісня».
Мета дослідження полягає у вивченні функціональності ономастикону драматичних творів Лесі Українки під час аналізу художніх текстів на уроках української літератури учнями старших класів.
Методологія дослідження базується на загальних засадах методики навчання української літератури в старшій школі. Для досягнення цілей статті було використано загальнонаукові (аналіз, синтез, узагальнення) методи, загальнодидактичні та методико-літературознавчі принципи дослідження. Матеріали ґрунтуються на відповідних ономастичних дослідженнях творчості Лесі Українки, зокрема заувагах Т. Крупеньової.
Наукова новизна. Стаття присвячена вивченню найпродуктивніших груп онімів у драматичних творах Лесі Українки. Досліджено функціональні можливості антропонімів, топонімів, теонімів та міфонімів як засобів характеристики образів-персонажів літературних творів письменниці. Особливості літературно-художнього ономастикону Лесі Українки вивчаються на прикладі залучення власних найменувань до характеристики образів-персонажів у межах пообразного, словесно-образного та хронотопного шляхів аналізу художнього твору. Запропоновано види діяльності творчого, пошукового та дослідницького характеру, оптимальні для використання в процесі аналізу творчості Лесі Українки як на шкільному занятті з літератури, так і для позакласного читання.
Висновки. Проведене дослідження дозволяє констатувати функціональну значи-мість літературно-художніх онімів у процесі шкільного аналізу драматичного твору. У цілому вирішується проблема залучення літературно-художніх власних назв до процесу роботи над художнім твором через дослідження значень онімів поза текстом та функціональності їх у літературному творі з подальшим порівнянням значень для цілісної оцінки образу-персонажа та драматичних творів загалом.

Біографії авторів

Ніна Михальчук, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя

Кандидат філологічних наук,
доцент кафедри літератури, методики її навчання,
історії культури та журналістики,
Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя (м. Ніжин, Україна)

Тетяна Рудюк, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя

Доктор педагогічних наук, доцент,
професор кафедри української мови,
методики її навчання та перекладу,
Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя
(м. Ніжин, Україна)

Посилання

«Boiarynia». Tekst tvoru [«Boyarinya» The text of the work]. Retrieved from: https://www. ukrlib.com.ua/ books/printit.php?tid=481

Zelinska, L. (1997). Tuha za samoproektsiieiu (sproba feministychnoho pidkhodu do dramatychnoi poemy Lesi Ukrainky «Oderzhyma») [The longing for self-projection (an attempt at a feminist approach to Lesya Ukrainka’s dramatic poem «The Prossed Woman»)]. Lesia Ukrainka i natsionalna ideia: Zbirnyk naukovykh prats – Lesya Ukrainka and National Idea: The Digest of Scientific Papers. Kyiv, Ukraine. 54–61.

«Kassandra». Tekst tvoru [«Kassandra». The text of the work]. Retrieved from: https://www. ukrlib.com.ua/ books/printit.php?tid=10382

Krupenyova, T. (2000). Onimiia dramatychnykh tvoriv Lesi Ukrainky pochatku XX stolittia [Onymia of Lesya Ukrainka’s dramatic works of the beginning of the 20th century]. Zapysky z onomastyky: Zbirnyk naukovykh prats – Notes on Onomastics: The Digest of Scientific Papes. Odesa, Ukraine. 4. 75–84.

Krupenyova, T. (2019). Peremoha onimiinykh nominatsii u dramatychnykh tvorakh Lesi Ukrainky [The victory of onymary nominations in dramatic works of Lesya Ukrainka]. Visnyk Lvivskoho universytetu – Bulletin of Lviv University : coll. of science works: in 2 parts. 71. ІІ. Lviv, Ukraine. 217–232.

Krupenyova, T. (2008). Semantyko-stylistychni osoblyvosti vlasnykh nazv u khudozhnomu teksti (na materiali dramaturhii Lesi Ukrainky) [Semantiko-Stylistic Features of the Proper Names in an Artistic Text (on Material of Dramaturgy by Lesya Ukrainka)]. Lesia Ukrainka i suchasnist: Zb. nauk. prats [Lesya Ukrainka and Modernity: The Digest of Scientific Papers]. Lutsk, Ukraine: Vezha. 4. 275–282.

Krupenyova, T. (2004). Funktsii vlasnykh nazv u dramatychnykh tvorakh Lesi Ukrainky [The Functions of Proper Names in Lesya Ukrainka’s Dramatic Works] : monograph. Odessa, Ukraine: Astroprint.

Merzhvynskyi, V. (2004). Vlasni nazvy v systemi poetyky dramy «Oderzhyma» Lesi Ukrainky [Proper names in the system of poetics of Lesia Ukrainka’s drama «The Prossed Women»]. Kultura narodov Prychernomoria – Culture of People of Prychornomorya. 52. 1. 83–87.

«Oderzhyma». Tekst tvoru [«The Prossed Woman». The text of the work]. Retrieved from: https://www. ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=514

Pavlykivska, N., Hlavatska, N. (2023). Z istorii vyvchennia literaturnoi onomastyky: stan ta perspektyvy rozvytku [From the history of the study of literary onomastics: state and prospects of development]. The Proceedings of the IV International scientific and practical conference «Actual Problems of Modern Science» (January 31 – February 3, 2023). Boston, USA. International Science Group. 324–329.

Skrypnyk, L., Dziatkivska, N. (2005) Vlasni imena liudei: slovnyk-dovidnyk [People’s proper names: dictionary-reference book]. Kyiv, Ukraine: Naukova dumka.

Shotova-Nikolenko, G. (2019). Problematyka vyvchennia vlasnykh nazv u literaturnii onomastytsi: avtor i yoho tvir [Problematics of the Studing of Proper Names in Literary Onomastics: Author and His Work]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia filolohichna – Bulletin of Lviv University. Philological series. 71(2). 257–266.

Downloads

Опубліковано

29.09.2023

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ