ВИВЧЕННЯ ПОЕТИЧНОЇ МІФОТВОРЧОСТІ БОГДАНА-ІГОРЯ АНТОНИЧА В СТАРШИХ КЛАСАХ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.58407/232226Ключові слова:
міфотворчість, міфологізм, міфологема, міфологічний аналіз творуАнотація
Творчість Богдана-Ігоря Антонича, одного з найбільш досліджуваних українських письменників, прочитується крізь призму різних філософських теорій, літературних напрямків і течій, що створює труднощі в осмисленні поетичного доробку митця здобувачами освіти. Це зумовлює необхідність вивчення та узагальнення науково-практичних напрацювань, а також створення системних методичних пропозицій щодо осмислення учнями старших класів міфотворчості Богдана-Ігоря Антонича.
Мета статті – визначити основні підходи до вивчення поетичної спадщини Б.-І. Антонича, намічені сучасними представниками літературознавчої та методико-літературної думки, дати їм оцінку, систематизувати й накреслити перспективи використання в середній загальноосвітній школі.
Методологія. Методи теоретичного дослідження (аналіз, синтез, узагальнення та систе-матизація накопиченого досвіду), вироблення системи продуктивних видів навчальної діяльності.
Наукова новизна. Узагальнення досвіду у сфері літературознавства та методики навчання літератури допомогло сформувати системний підхід, який дозволяє вирішувати проблему вивчення творчості Б.-І. Антонича в школі на сучасному науковому рівні.
Висновки. Оцінка наявних тенденцій у вивченні міфотворчості Б.-І. Антонича в старших класах дозволяє запропонувати такі методичні рекомендації: ключовим змістовим центром на уроках повинно стати осмислення міфологізму як визначальної світоглядної риси автора; необхідним є використання словесно-стильового аналізу для опрацювання міфологічної образності; на уроках літератури слід використовувати наукові дослідження творчості поета та її зв'язку з культурно-світоглядними особливостями епохи, тогочасними літературними течіями.
Посилання
Avramenko, O. (2019). Ukrainska literatura (riven standartu) [Ukrainian literature] text-book. Kyiv, Ukraine: Hramota.
Bondarenko, Yu. (2018). Slovesno-obraznyi analiz literaturnoho tvoru v shkoli: pervynnyi riven zastosuvannia [Verbal Imagery Analysis of Literature in Secondary School: the Initial Stage of Implementation]. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykoly Hoholia. Seriia «Psykholoho-pedahohichni nauky» – Scientific notes of Mykola Gogol Nizhyn State University. Series «Psychological and pedagogical sciences». Nizhyn, Ukraine: Mykola Gogol NSU. 4. 49–57.
Bondarenko, Yu. (2020). Slovesno-stylovyi analiz literaturnoho tvoru v shkoli. [Verbal and stylistic analysis of literature at school]. Dyvoslovo – Miraculous. 5. 11–16.
Honcharuk, V. A. (2020). Metodychni rekomendatsii shchodo vyvchennia poezii B.I. Antonycha u zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Methodical recommendations for studying poetry of B.-I. Antonych in secondary school]. Teoriia i praktyka pidhotovky do zovnishnoho nezalezhnoho otsiniuvannia z ukrainskoi movy ta literatury – Theory and practice of preparation for external independent evaluation of the Ukrainian language and literature: collection of scientific and educational and methodological materials. 4, 359–369.
Honcharuk, V. A., Mirkamilov, M. S. (2019). Spetsyfika stvorenoho Bohdanom-Ihorem Antonychem mifosvitu [The specifics of the the mythical world created by Bohdan-Ihor Antonych]. Priorytetni napriamy naukovykh doslidzhen – Priority areas of scientific research: materials of the 5th international science and practice conf. 54–55.
Marynchak, V. A. (2010). Rizdvianyi tsykl Bohdana-Ihoria Antonycha v konteksti dialohu mifoobriadovoi i relihiinoi svidomosti [The Christmas cycle of Bohdan-Ihor Antonych in the context of the dialogue of mytho-ritual and religious consciousness]. Nastoiatelnost skazannoho. Katastrofycheskoe – sokrovennoe –sakralnoe v yskusstve slova – The veracity of what is said. Catastrophic – sacred – sacred in the art of the word / science ed. M.M. Krasykov. Kharkiv, Ukraine: Prava liudyny. 31–46.
Movchan, R.V., Avramenko, O.M., Pakharenko, V.I. (2011). Ukrainska literatura (riven standartu, akademichnyi riven) [Ukrainian literature]: text-book / science ed. R.V. Movchan. Kyiv, Ukraine: Hramota.
Ponomarenko, O. (2004). Astralna symvolika v poezii B.-I. Antonycha (Detsentralizovani obrazy svityl). [Astral symbolism in the poetry of B.-I. Antonich (Decentralized images of light)]. Slovo i chas – Word and time. 2004. 5. 30–37.
Savych, K. (2019). Retseptyvna estetyka yak paradyhma opratsiuvannia poetychnykh tekstiv (na prykladi tvorchosti Bohdana-Ihoria Antonycha). [Receptive aesthetics as a paradigm for the development of poetic texts (based on the work of Bohdan-Ihor Antonych)]. Mova. Svidomist. Kontsept – Language. Consciousness. Concept: coll. of science articles / ed. O.H. Khomchak. Melitopol, Ukraine: FOP Odnoroh T.V. 9. 221–227.
Sydorenko, Yu.O. (2018). Zakonomirnosti funktsionuvannia mifolohichnykh struktur u khudozhnii tvorchosti (na materiali ukrainskoi literatury): teoretyko- metodolohichni osnovy vyvchennia. [Regularities of functioning of mythological structures in artistic creativity (on the material of Ukrainian literature): theoretical and methodological basis of studying]. Scien and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. VI (66). Issue 162. Maj. 54–57. DOI: 10.31174/SEND-PP2018-162VI66-11.
Tokman, H. (2020). Ukrainska versiia khudozhnoho ekzystentsializmu: B.-I. Antonych, V. Svidzinskyi, T. Osmachka v yevropeiskomu konteksti [Ukrainian version of artistic existentialism: B.I. Antonich, V. Svidzinsky, T. Osmachka in the European context]: monohraf. Kyiv, Ukraine: Milenium.
Ukrainska literatura. Prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. 10–11 klasy (riven standartu) [Ukrainian literature. Program for 10th-11th grades (standard level)]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalniprogrami-dlya-10-11-klasiv.
Ukrainska literatura. Riven standartu: pidruch. dlia 11 kl. zakl. zahaln. seredn. Osvity (2019) [Ukrainian literature. Standard level]. Text-book for 11th grade / ed. L. Kovalenko, N. Berdianskoiu. Kyiv, Ukraine: Osvita.