ВИВЧЕННЯ ПОЕТИЧНОЇ МІФОТВОРЧОСТІ БОГДАНА-ІГОРЯ АНТОНИЧА В СТАРШИХ КЛАСАХ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58407/232226

Ключові слова:

міфотворчість, міфологізм, міфологема, міфологічний аналіз твору

Анотація

Творчість Богдана-Ігоря Антонича, одного з найбільш досліджуваних українських письменників, прочитується крізь призму різних філософських теорій, літературних напрямків і течій, що створює труднощі в осмисленні поетичного доробку митця здобувачами освіти. Це зумовлює необхідність вивчення та узагальнення науково-практичних напрацювань, а також створення системних методичних пропозицій щодо осмислення учнями старших класів міфотворчості Богдана-Ігоря Антонича.
Мета статті – визначити основні підходи до вивчення поетичної спадщини Б.-І. Антонича, намічені сучасними представниками літературознавчої та методико-літературної думки, дати їм оцінку, систематизувати й накреслити перспективи використання в середній загальноосвітній школі.
Методологія. Методи теоретичного дослідження (аналіз, синтез, узагальнення та систе-матизація накопиченого досвіду), вироблення системи продуктивних видів навчальної діяльності.
Наукова новизна. Узагальнення досвіду у сфері літературознавства та методики навчання літератури допомогло сформувати системний підхід, який дозволяє вирішувати проблему вивчення творчості Б.-І. Антонича в школі на сучасному науковому рівні.
Висновки. Оцінка наявних тенденцій у вивченні міфотворчості Б.-І. Антонича в старших класах дозволяє запропонувати такі методичні рекомендації: ключовим змістовим центром на уроках повинно стати осмислення міфологізму як визначальної світоглядної риси автора; необхідним є використання словесно-стильового аналізу для опрацювання міфологічної образності; на уроках літератури слід використовувати наукові дослідження творчості поета та її зв'язку з культурно-світоглядними особливостями епохи, тогочасними літературними течіями.

Біографії авторів

Тетяна Рудюк, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя

Доктор педагогічних наук, доцент,
професор кафедри української мови, методики її навчання та перекладу,
Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя
(м. Ніжин, Україна)

Оксана Капленко, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя

Кандидат філологічних наук,
доцент кафедри літератури, методики її навчання,
історії культури та журналістики,
Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя
(м. Ніжин, Україна)

Посилання

Avramenko, O. (2019). Ukrainska literatura (riven standartu) [Ukrainian literature] text-book. Kyiv, Ukraine: Hramota.

Bondarenko, Yu. (2018). Slovesno-obraznyi analiz literaturnoho tvoru v shkoli: pervynnyi riven zastosuvannia [Verbal Imagery Analysis of Literature in Secondary School: the Initial Stage of Implementation]. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykoly Hoholia. Seriia «Psykholoho-pedahohichni nauky» – Scientific notes of Mykola Gogol Nizhyn State University. Series «Psychological and pedagogical sciences». Nizhyn, Ukraine: Mykola Gogol NSU. 4. 49–57.

Bondarenko, Yu. (2020). Slovesno-stylovyi analiz literaturnoho tvoru v shkoli. [Verbal and stylistic analysis of literature at school]. Dyvoslovo – Miraculous. 5. 11–16.

Honcharuk, V. A. (2020). Metodychni rekomendatsii shchodo vyvchennia poezii B.I. Antonycha u zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Methodical recommendations for studying poetry of B.-I. Antonych in secondary school]. Teoriia i praktyka pidhotovky do zovnishnoho nezalezhnoho otsiniuvannia z ukrainskoi movy ta literatury – Theory and practice of preparation for external independent evaluation of the Ukrainian language and literature: collection of scientific and educational and methodological materials. 4, 359–369.

Honcharuk, V. A., Mirkamilov, M. S. (2019). Spetsyfika stvorenoho Bohdanom-Ihorem Antonychem mifosvitu [The specifics of the the mythical world created by Bohdan-Ihor Antonych]. Priorytetni napriamy naukovykh doslidzhen – Priority areas of scientific research: materials of the 5th international science and practice conf. 54–55.

Marynchak, V. A. (2010). Rizdvianyi tsykl Bohdana-Ihoria Antonycha v konteksti dialohu mifoobriadovoi i relihiinoi svidomosti [The Christmas cycle of Bohdan-Ihor Antonych in the context of the dialogue of mytho-ritual and religious consciousness]. Nastoiatelnost skazannoho. Katastrofycheskoe – sokrovennoe –sakralnoe v yskusstve slova – The veracity of what is said. Catastrophic – sacred – sacred in the art of the word / science ed. M.M. Krasykov. Kharkiv, Ukraine: Prava liudyny. 31–46.

Movchan, R.V., Avramenko, O.M., Pakharenko, V.I. (2011). Ukrainska literatura (riven standartu, akademichnyi riven) [Ukrainian literature]: text-book / science ed. R.V. Movchan. Kyiv, Ukraine: Hramota.

Ponomarenko, O. (2004). Astralna symvolika v poezii B.-I. Antonycha (Detsentralizovani obrazy svityl). [Astral symbolism in the poetry of B.-I. Antonich (Decentralized images of light)]. Slovo i chas – Word and time. 2004. 5. 30–37.

Savych, K. (2019). Retseptyvna estetyka yak paradyhma opratsiuvannia poetychnykh tekstiv (na prykladi tvorchosti Bohdana-Ihoria Antonycha). [Receptive aesthetics as a paradigm for the development of poetic texts (based on the work of Bohdan-Ihor Antonych)]. Mova. Svidomist. Kontsept – Language. Consciousness. Concept: coll. of science articles / ed. O.H. Khomchak. Melitopol, Ukraine: FOP Odnoroh T.V. 9. 221–227.

Sydorenko, Yu.O. (2018). Zakonomirnosti funktsionuvannia mifolohichnykh struktur u khudozhnii tvorchosti (na materiali ukrainskoi literatury): teoretyko- metodolohichni osnovy vyvchennia. [Regularities of functioning of mythological structures in artistic creativity (on the material of Ukrainian literature): theoretical and methodological basis of studying]. Scien and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. VI (66). Issue 162. Maj. 54–57. DOI: 10.31174/SEND-PP2018-162VI66-11.

Tokman, H. (2020). Ukrainska versiia khudozhnoho ekzystentsializmu: B.-I. Antonych, V. Svidzinskyi, T. Osmachka v yevropeiskomu konteksti [Ukrainian version of artistic existentialism: B.I. Antonich, V. Svidzinsky, T. Osmachka in the European context]: monohraf. Kyiv, Ukraine: Milenium.

Ukrainska literatura. Prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. 10–11 klasy (riven standartu) [Ukrainian literature. Program for 10th-11th grades (standard level)]. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalniprogrami-dlya-10-11-klasiv.

Ukrainska literatura. Riven standartu: pidruch. dlia 11 kl. zakl. zahaln. seredn. Osvity (2019) [Ukrainian literature. Standard level]. Text-book for 11th grade / ed. L. Kovalenko, N. Berdianskoiu. Kyiv, Ukraine: Osvita.

Downloads

Опубліковано

29.09.2023

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ДОШКІЛЬНОЇ ТА ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ