ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПІД ЧАС ПАНДЕМІЇ: СУЧАСНІ ВИКЛИКИ ТА ІННОВАЦІЇ

Автор(и)

Ключові слова:

дистанційне навчання, змішане навчання, карантинні обмеження, заклади вищої освіти, освітні технології

Анотація

Метою статті є дослідження дистанційної форми здобуття вищої освіти, особливостей її впровадження під час пандемії та посилених протиепідемічних заходів, методів підвищення якості навчання та окреслення перспектив подальшого використання новітніх освітніх технологій поза умовами карантину.
Наукова новизна дослідження полягає в необхідності створення комплексної моделі дистанційного навчання, що передбачає вивчення наявної теоретико методологічної бази, оцінки ресурсного забезпечення та можливостей впровадження новітніх інформаційних технологій.
Методологія. Методологічними підходами на які спирається дослідження є: програмоване навчання (Б. Скіннер, Н. Краудер), сутність якого (лінійного, розгалуженого, змішаного) полягає в послідовному засвоєнні навчального матеріалу, розподіленого на інформаційні модулі з обов’язковим контролем за відпрацюванням кожного, що вирізняє його високу технологічність та інтенсифікацію; проблемно-пошукові та дослідницькі підходи (методика розв'язання проблемної ситуації вимагає інтеграції попереднього досвіду і знання, вибору найбільш раціональних варіантів в результаті особистої творчої діяльності або колективного мозкового штурму та ін.); комплексний підхід, що дозволяє індивідуалізувати процес дистанційного навчання, поглибити процес психолого-педагогічної комунікації та взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу, який організований в спеціалізованому середовищі за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій.
При проведенні дослідження використовувались такі основні теоретичні методи: аналіз літературних джерел, систематизація та узагальнення інформації навчально-методичних матеріалів і наукових праць з проблеми дистанційної освіти та емпіричні – педагогічні спостереження організації освітнього процесу за дистанційною формою навчання у вищій школі.
Висновки. Проведене теоретичне дослідження дозволило зробити висновки, що починаючи з 2000-х років в Україні розпочата активно досліджуватися проблема дистанційної форми здобуття вищої освіти. Створена потужна науково методологічна база. Тому вища освіта, в цілому, виявилась готовою до викликів сьогодення і в умовах жорсткого карантину продовжує достатньо успішно проводити онлайн-навчання. В той же час, швидка зміна інформаційних технологій, поява нових засобів дистанційного навчання та інструментарію вимагають швидкого його опанування з метою підвищення якості освіти. До того ж, новітні технології дистанційного навчання дієві не лише в умовах карантинних обмежень, а і при офлайн-навчанні.
Постійного оновлення вимагає програмно-технічне та навчально-методичне забезпечення дисциплін з урахуванням вимог дистанційного навчання, створення електронних навчально-методичних посібників та підручників. Підвищення ІКТ-компетентності студентів та викладачів вимагає організації спеціальних курсів з метою опанування нових інформаційних технологій.
Перспективним є створення української інформаційної платформи з різних галузей знань зі своєю реферативною базою даних. Подальшого дослідження вимагає проблема технологічного забезпечення дистанційного навчання.

Біографія автора

О. І. Васюта, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

Науковий співробітник,
Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова
(Київ, Україна)

Посилання

Bloshchynskyi I. H. (2015). Sutnist ta zmist poniattia «dystantsiine navchannia» v zarubizhnii ta vitchyznianii naukovii literature [Essence and content of the notion «distance learning» in foreign and national scientific literature]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Elektronne naukove fakhove vydannia – Bulletin of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Electronic scientific professional publication, 3. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/ UJRN/Vnadps_2015_3_4.

Buhaichuk K. L. (2016). Zmishane navchannia: teoretychnyi analiz ta stratehiia vprovadzhennia v osvitnii protses vyshchykh navchalnykh zakladiv [Blended learning: theoretical analysis and strategy of implementation in educational process of higher educational institutions]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. Elektronne naukove fakhove vydannia – Information technologies and teaching aids. Electronic scientific professional publication, Vol. 54, 4. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2016_54_4_3.

Danysko O. V., Semenovska L. A. (2018). Geneza ta suchasnyi zmist poniattia zmishanoho navchannia v zarubizhnii pedahohichnii teorii i praktytsi [Genesis and modern content of blended learning concept in foreign pedagogical theory and practice]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. Elektronne naukove fakhove vydannia – Information technologies and teaching aids. Electronic scientific professional publication, Vol. 65, 3, 1-11. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2018_65_3_3.

Zmishuvaty [blend]. Slovnyk ukrainskoi movy. Ukrainskyi tlumachnyi slovnyk (1970-1980) [Dictionary of the Ukrainian language. Ukrainian Explanatory Dictionary (1970-1980)]. Retrieved from http:// sum.in.ua/s/zmishuvaty.

Lyst Ministerstva osvity i nauky Ukrainy №1/9-154 vid 11.03.2020 [Letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine №1/9-154 dated 11.03.2020]. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/2020/03/11/1_9-154.pdf.

Murashchenko T. V. (2017). Zmishane ta dystantsiine navchannia yak sposib dostupu do yakisnoi osvity [Blended and distance learning as a way to access quality education]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu. Elektronne naukove fakhove vydannia – Open educational e-environment of a modern university. Electronic scientific professional publication, 3. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/oeeemu_2017_3_45.

Oliinyk V. V., Bykov V. Yu., Hravit V. O., Kukharenko V. M., Zhuk Yu. O., Antoshchuk S. V. Et al. (2006). Pidvyshchennia kvalifikatsii kerivnykiv osvity za dystantsiinoiu formoiu navchannia [Advanced training of heads of education in distance learning]. Kyiv, Ukraine : Lohos.

Stadnii A. Modeli dystantsiinoho navchannia (2020). [Distance learning models]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk – Current issues of the humanities, 4, 29, 151-156.

Kaye A., and Rumble G. (2018). Distance Teaching For Higher and Adult Education. London, UK : Routledge.

Rumble G., and Harry K. (2018). The Distance Teaching Universities. London, UK : Routledge.

Downloads

Опубліковано

01.05.2023