КОМУНІКАТИВНО-МОВЛЕННЄВИЙ РОЗВИТОК ДОШКІЛЬНИКА В СІМ’Ї ЗАСОБАМИ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА
Ключові слова:
музика, дошкільник, комунікативно-мовленнєвий розвиток, сім’я, батькиАнотація
Мета дослідження – окреслення комунікативної природи музичного мистецтва, його ролі в комунікативно-мовленнєвому розвитку дошкільників та можливостей застосування в сімейному спілкуванні.
Методологія – наукові підходи (особистісно-орієнтований, компетентнісний, інтегрований) та сукупність методів наукового пізнання: теоретичні (аналіз психолого-педагогічної, музикознавчої літератури) – для вивчення теоретичних засад проблеми, узагальнення основних понять; емпіричні (спостереження за проявами комунікативно-мовленнєвих умінь дошкільників у повсякденному житті, бесіди з дітьми та батьками, анкетування батьків) – для виявлення стану досліджуваної проблеми; проектування – для логічної побудови дослідження й викладу його результатів.
Наукова новизна роботи полягає в розкритті сутності феномена «комунікативно-мовленнєвий розвиток дошкільника в сім’ї засобами музичного мистецтва», який розглядаємо як цілеспрямований процес організації емоційно-насиченої життєдіяльності дитини в сім’ї, що передбачає залучення її до різних видів спільної з іншими членами родини музичної діяльності, з метою засвоєння норм і правил поведінки та спілкування в міжособистісній комунікації; конкретизації форм організації життєдіяльності дітей в сім’ї з використанням музики, що сприяють ефективному спілкуванню її членів, а відтак – і комунікативно-мовленнєвому розвитку дошкільників.
Висновки: комунікативно-мовленнєвий розвиток – важливий чинник соціалізації особистості, її становлення загалом. Найближчим розвивальним і виховним середовищем, незамінним за силою виховного впливу на дитину є сім’я. Серед шляхів комунікативно-мовленнєвого розвитку дошкільника в сім’ї найефективнішим вважаємо використання різних засобів, зокрема – музики і видів діяльності, пов’язаних з нею, оскільки музика найбільше впливає на почуття і має спільні засоби виразності з мовленням.
Посилання
Artobolevskaya, A. D. (1992). Pervaya vstrecha s muzykoj: uchebnoe posobie dlya zanyatij s detmi doshkolnogo i mladshego shkolnogo vozrasta [The first meeting with music: a textbook for lessons with children of preschool and primary school age]. Moscow, Russia : Sovetskij kompozitor.
Zharovceva, T. G. (2004). Neblagopoluchna simya: svoyeridnist, problemi, pedagogichna pidtrimka [Unhappy family: originality, problems, pedagogical support]. Odesa, Ukraine : SVD M. P. Cherkasov.
Morozov, V. P. (1998). Neverbalnaya kommunikaciya v sisteme rechevogo obsheniya. Psihofiziologicheskie i psihoakusticheskie osnovy [Unverbal communication is in the system of speech commonunication. Psychophysiological and psychoacoustic foundations]. Moscow, Russia : IPRAN.
Mustafayeva, Z. (2008). Vpliv spilkuvannya v sim’yi na vihovannya j formuvannya osobistosti doshkilnika [Influence of commonunication is in family on education and forming of personality of preschool child]. Gumanitarnij visnik DVNZ «Pereyaslav-Hmelnickij derzhavnij pedagogichnij universitet imeni Grigoriya Skovorodi»: Naukovo-teoretichnij zbirnik – Humanitarian Bulletin of Pereyaslav-Khmelnytsky State Pedagogical University named after Hryhoriy Skovoroda: Scientific and theoretical collection, 14, 175–178.
Pirozhenko, T. O. (2010). Komunikativno-movlennyevij rozvitok doshkilnik [Communicative and speech development of a preschooler]. Ternopil, Ukraine : Mandrivec.
Semichenko, V. A., and Zasluzhenyuk, M. A. (1998). Mistectvo vzayemorozuminnya. Pedagogika ta psihologiya simejnogo spilkuvannya : navch. posib. dlya studentiv vishih navchalnih zakladiv [The art of mutual understanding. Pedagogy and psychology of family communication: textbook.for students of higher educational institutions.]. Kiyv, Ukraine : Veselka.