ДО ПРОБЛЕМИ ВИЗНАЧЕННЯ ПРИКЛАДНОГО МИСТЕЦТВА (В ІСТОРИЧНІЙ РЕТРОСПЕКТИВІ) У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ХУДОЖНИКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58407/231918

Ключові слова:

прикладне мистецтво, ремесло, дизайн, освіта

Анотація

Мистецтва, завдяки яким твориться матеріально-художня культура навколишнього світу, називаються архітектонічними або просторово-пластичними. Це архітектура, декоративне і прикладне мистецтва, дизайн. У зв’язку з тим, що існує певна нечіткість у формулюванні сутності поняття, невизначеність кола об’єктів, які охоплює прикладне мистецтво, воно викликає пріоритетний науковий інтерес. Підтвердженням цього є суперечки серед учених та художників у питаннях чіткості термінологічних визначень окремих категорій. Мета статті – науково-теоретичне визначення сутності та специфічних закономірностей прикладного мистецтва в історичній ретроспективі для більш якісної підготовки студентів-художників.
Методологічною основою дослідження є історико-ретроспективний огляд розвитку прикладного мистецтва та історіографічний аналіз еволюції поняття «прикладне мистецтво». Наукова новизна дослідження полягає у використанні історично-рестроспективного та історіографічного підходу у визначенні сутності та характерних ознак прикладного мистецтва, його зв’язків з народним мистецтвом й дизайном.
Висновки. Історія розвитку прикладного мистецтва свідчить про безперервність розширення своїх меж за рахунок оволодіння наслідками технічного прогресу – від перших форм спеціалізації багатоманітних галузей художнього ремесла до техніки мануфактурного виробництва, від нього – до художньої промисловості і сучасного дизайну. Здійснений історико-ретроспективний огляд розвитку прикладного мистецтва дозволяє краще усвідомити сутність цього поняття, яким позначено своєрідну галузь художньо-технічної творчості. Такий підхід дозволяє краще зрозуміти сутність мистецтва взагалі, еволюцію прикладного мистецтва та його зв'язок з народним мистецтвом та дизайном. Це, у свою чергу, сприятиме вихованню нового покоління митців, які культивуватимуть сучасний національний стиль у мистецтві, заснований на споконвічних українських традиціях. 

Біографія автора

Роман Силко , Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка

Кандидат педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри мистецьких дисциплін,
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка
(Чернігів, Україна)

Посилання

Zemper Gotfrid. (1970). Prakticheskaya estetika [Practical aesthetics]. per. s nem. V.G. Kalisha].

Kagan M.O. (1961). О prikladnom iskusstve: Nekotorye voprosy teorii [About applied art: Some questions of theory]: [monografiya].

Nytka zhyttia: zi spadshchyny Pavla Chubynskoho: Etnohr. ta folklor. materialy z «Prats Etnohrafichno-statystychnoi ekspedytsii v Zakhidnoruskyi krai» (1872–1878) (2015). [Thread of life: from the heritage of Pavlo Chubynskyi: Ethnogr. and folklore. materials from the «Proceedings of the Ethnographic and Statistical Expedition to the Western Russian Territory»] / zah. red. O. Skopenka. Kyiv, Ukraine.

Orlov R. S. Prykladne mystetstvo: tserkovne i narodne [Applied art: church and folk art] Istoriia ukrainskoi kultury. Tom 1. Rozdil 9. Kyivska Rus. Retrieved from: http://litopys.org.ua/istkult/ikult.htm.

Orshanskyi L. V., Sylko R. M. (2016). Hotfrid Zemper ta khudozhno-promyslova osvita Zakhidnoi Yevropy y Ukrainy: monohrafiia [Gottfried Semper and artistic and industrial education of Western Europe and Ukraine: monograph]. Drohobych, Ukraine.

Downloads

Опубліковано

06.03.2023